Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

afstellen auto op t...
 
Notifications

afstellen auto op testbank  

Pagina 1 / 2
 
booky
(@booky)
Lid

Hallo daar,

Ik ben bezig met wat modificaties aan mijn spitfire zoals, spagettispruitstuk, elecktronische ontsteking K&N filters etc. Nou wordt mij aangeraden om het afstellen te laten doen op een testbank. Mijn vraag rest: Heeft iemand hier ervaring mee en bij wie kan ik het beste terrecht?

Gr.

Tommy

Citaat
Geplaatst : 27-02-2009 3:38 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Woensdag heb ik een afspraak bij BCCP in Gramsbegen, 9.00 uur. Als je je vrij kunt maken, kom kijken. Ik rijd met een Spit4 1150 cc '64. Heb een spaghetti en BCCP heeft bijna een jaar geleden de carbs voor me gereviseerd. Maar de auto liep nog niet goed.
Intussen heb ik een nieuwe benzine pomp en een gereviseerde ontstekingstoren,nog ouderwets met contactpuntjes. Er zijn nog wat foutrjes opgespoord en verholpen en nu koop in K&N fliters, omdat de papieren filters tegenwoordig niet meer zo goed bestand zijn tegen hoge luchtvochtigheid. Het papier wordt papperig en slaat dicht.
Nu dus nwe filters en dit is de gelegenheid dat ik de wagen even op de rollenbank wil hebben, om de correcte naalden in de carbs te krijgen, of, als dit de goede zijn, om die te laten fine tunen over het hele toerengebied.
Ik heb iemand gevonden die voor zijn liefhebberij een zestiger jaren diagnose apparaat heeft gereviseerd en dat apparaat hebben we getest, waarbij we konden vaststellen dat door het toerengebied heen de ontstekingsvervroeging geheel volgens het boekje verloopt. Nu wil ik ook mijn carbs goed hebben. Ik ga naar BCCP omdat die de carbs hebben gereviseerd.

Eerder ben ik een paar keer bij Speed Centre in Geldermalsen geweest. De eerste keer stuitten we erop dat de papieren filters de boel verziekten. Zonder filters liep de motor als een zonnetje. Nieuwe standaard filters gekocht en niet tevreden. Dus, nog eens terugggegaan. Autop op de rollen. Bleek dat er te weinig benzine kwam bij WOT (wide open throttle = plankgas). Nieuw pompje gekocht. Reed lekker, tot het natte jaargetijde aanbreekt.
Ik rijd ook 's winters. Bij een retourtje Gent (400 km) in de stortregen kom ik op den duur de vrachtwagens niet meer voorbij.

Kortgezegd; je kunt je carbs stationair leuk afstellen volgens het boekje, maar dan weet je in de verte niet of je motor genoeg of teveel benzine krijgt in de hogere toeren regionen. Dat kan alleen een lambda meter je vertellen als je die constant aangesloten hebt. Alternatief is; op de rollenbank.

Er zijn vast nog wel meer winkels die testen.
Elk heeft zo zijn eigen(aardige) verhalen en opvattingen.
Mijn stellige overtuiging is, dat het pas zin heeft om zo'n test te doen wanneer je 100% zker bent dat de compressie op alle cilinders goed genoeg is en oinderling niet of nauweljks verschilt. Je moet zeker weten dat je kleppen correct afgesteld staan. Je nergens valse lucht trekt. (Alle pakkingen en de carburateur asjes van de smoorklep) En dat de ontsteking het door het hele toerengebied goed doet.
Wordt nbij de test vastgesteld dat er iets niet kopt, mag je wel betalen en heb je niet een echt resultaat.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-02-2009 7:46 pm
booky
(@booky)
Lid

Gaat helaas niet lukken a.s woensdag, anders was ik met veel plezier komen kijken. Laat me maar even weten hoe het is gegaan. Heb inmiddels de carberateurs van de motor gehaald en de bougies nagekeken alle drie rood met soort roet eromheen en de eerste bougie was zelfs vet?? geen goed teken volgens mij? Alles maar even nalopen denk ik! Ook het spagettiespruitstuk paste niet echt goed blijkt een algemeen euvel te zijn met rvs heb ik gehoord.

Alvst bedankt.

Gr.

Tommy

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-02-2009 11:57 pm
geer
 geer
(@geer)
Lid

Tommy,

In 2007 ben ik met de de CTH een hele dag met 13 Triumphs naar Speed Centre In Geldermalsen geweest. Al die 13 wagens hebben op de vermogensbank gestaan. Voor iedereen was er wel een aanbeveling.Ik kan je Speed Centre ten sterkste aanbevelen. Een man met zeer veel kennis en ervaring. Niet duur. Het gaat hem niet om de verkoop van toeters en bellen, maar om techniek.

gr. Geer

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-03-2009 10:44 pm
jaza
 jaza
(@jaza)
Lid

De Hamvraag is natuurlijk: hoe is de testrun van Wim afgelopen?! Wim praat ons bij over je ervaringen....

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-03-2009 9:59 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Iemand die het goed doet, overtuigt zich er op voorhand van, of de ontsteking 'goed' is, voordat de carbs aan de beurt komen.
Welnu; na een proefritje ging de Spit naar binnen en werd me verzocht in de wachtkamer te gaan zitten. Anders dan de website vermeld, wordt het niet op prijs gesteld om zich in de werkruimte op te houden waar 'het' gebeurt.
Dat valt -mentaal- nog niet mee, moet ik je zeggen.
Komt de eerste boodschap: de ontsteking is gecontroleerd en het blijkt dat alles perfect is, alleen de duur van de vonk is veel te kort en daartegenover de spanning van de ontlading te hoog. Dat is 'bij'-gesteld.
Even later, de tweede boodschap: de druk die de benzinepomp levert komt uit op 8, terwijl de vlotternaalden door de vlotter worden opgetild met een kracht, afgesteld op maximaal 1,5. Bij gevolg staan de sproeiers zo nauw afgesteld, dat, bij toeren in de buurt van en boven 3000 de 'opbrengst' zo schraal is, dat de motor niet trekt en te warm loopt. Besluit; een drukregelaar ertussen.
Intussen worden de bestelde K&N filters geplaatst en de benzineleiding in orde gemaakt.
Eertse proefrun op de rollenbank: de gebruikte naalden zijn veel te dik. Over het hele toerengebied is niet een behoorlijk mengsel te bereiken.
Intussen zijn we 7 uur later en worden er 'wat' ruime naalden in gezet.
Bij de volgende afspraak worden de correcte naalden uitgezocht en erin gezet.

Nu loopt het Spitje als een speer. Nog nooit zoiets meegemaakt.
Wat kan je er mee sukkelen. Om wanhopig van te worden.
Maar, stug doorgaan.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-03-2009 7:46 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Fournier,

Het is interessant om te lezen dat ze op z'n vermogenbank dat allemaal zo goed kunen zien. Leuk dat je nu zo tevreden bent.
Je zegt dat ze er andere naalden ingezet hebben.

Omdat ik zelf ook K&N filters heb, heb ik ook dunnere sproeiernaalden gemonteerd n.l. AAQ en tevens de GELE veren.
Dit is de bezetting die in de MOSS catalogus geadviseerd wordt.
Ik heb nog niet kunnen proefrijden omdat ik morgen pas naar de APK moet ná een schorsing van 2 jaar.
Weet je ook welke sproeiers en veren in je carbs zijn gegaan?
En hoe is dan je CO bij een goede afstelling?

Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-03-2009 11:19 pm
booky
(@booky)
Lid

Volgens mij zitten we alle drie in het zelfde schuitje! Hoe kan ik trouwens zien aan de naalden welke type naalden dit zijn en wat bedoel je met gele veren, Karel? Heb je een kopie van die bezetting uit de Moss catalogus altijd goed om te weten, misschien ook wle handig voor mijn spitje. Wordt steeds iets meer wijzer. Zit nog te wachten op mijn gereviseerde versnellingsbak, als deze klaar is kan ik driftig aan de slag om alles pas te maken en af te stellen. Fournier, dus als ik het goed begrijp heeft je dat geintje een hoop geld gekost?

Benieuwd naar de reacties!

Gr.

Tommy

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-03-2009 10:33 am
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, dat weet je tevoren.
kijk maar eens op www.dynojet.nl dat is de site van BCCP over dit werk. Starttarief is €143 en dan € 73 werkplaatstarief. Om de auto uit te meten (ontsteking) en te controleren (compressie, doen alle zuigers mee, laadt de dynamo goed is de accu op spanning, doet de spanningsregelaar het) is het werkplaatstarief. Zodra de auto op de rol gezet wordt het dyno-tarief.
Ik eindigde de eerste dag met btw nét nog met 3 cijfers voor de komma.
Nu ga ik dus nog een keer om uiteindelijk de goede naalden erin te krijgen.
De resultaten van een aantal eerdere runs met Spitfire 1150 cc zitten inde computer, maar ik weet niet / wij weten niet wat voor nokkenas in dit blokje ligt. De carbs zijn bekend de demperolie die ik gebruik is bccp, met deze K&N filters erop is ook bekend.
Dus, het afregelen is niet meer zo ver weg. Nog een paar uurtjes, misschien drie?
Ook bij Speed Centre betaalde ik dergelijke bedragen waarbij Jaap de auto meteen op de rol zet en alleen wanneer hij vermoed dat er wat 'vreemds' aan de hand is (met ontseking of zo) besteedt hij daar aandacht aan.
In het algemeen; kom je met een goed afgeregelde auto alleen om de carbs 'fine' te tunen, dan ben jeniet zo'n bedrag kwijt.
Zitten er nog een aantal ongeregeldheden in, dan loopt het hard op.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-03-2009 12:12 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Booky,

Ik heb wel begrepen na het lezen op diverse forums dat het vinden van de juiste sproeiernaalden een moeilijke opgave is.
Als je dit proefondervindelijk wilt doen (rijdend) zijn er zoveel mogelijkheden, qua naalden en veren, dat dit bijna niet te doen is. Het is allemaal globaal.
Een vermogensbank is dan inderdaad de beste oplossing.
Maar ook een hele dure.
In eerder genoemde catalogus vond ik een advies over de, volgens hen, juiste naalden en veren in combinatie met een sportuitlaat.
Ik neem even aan dat je ook HS4 SU carbs hebt.

Voor naalden zie dan onderstaande lijst.
Als je de naald demonteerd, staat in het dikke stuk wat in de zuiger steekt een nummer gegraveerd. B.v. AAQ of ABT enz.
Let op het heeele kleine veertje wat er mee uitkomt!!! Ben je zomaar kwijt.

Als demperveren moet je dan de 8oz (met kleur geel) Small Diameter hebben. Bestelnr AUC1167.
Deze kleur is nog te zien indien de veren niet te oud zijn, anders is de verf verdwenen.

Morgen ga ik naar de APK (is een dag uitgesteld vanwege het slechte weer) en dan kan het testrijden beginnen.
Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het gaat. Zal resultaat hier wel laten weten.

Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-03-2009 12:07 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

dit is 1 van de redenen waarom ik over ben gegaan op injectie..
een andere reden is dat de auto vaak wel goed afgesteld is,
maar je na 2 jaar gewoon weer overnieuw kan beginnen,
omdat er gewoon dingen gaan veranderen aan de auto;
slijtage in de carburateurs,
boutjes aan het blok die lostrillen,
compressie die terugloopt,
slijtage op je onsteking,
enz enz enz

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-03-2009 9:04 am
booky
(@booky)
Lid

Laat ik nou net HS2 carburateurs hebben! heb je hier ook een lijstje van! Succes met de APK!

Gr.
Tommy

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-03-2009 1:50 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Tommy,

Hierbij het overzicht voor HS2 carbs. De demperveer blijft hetzelfde als in een HS4 carb. (Ik neem tenminste aan dat je niet de 2.14 " demperveer hebt.)

Naar APK geweest en alles is goed gegaan, dus voor 2 jaar weer onder de pannen. Dat was even een fijn gevoel na twee jaar en ongeveer 1000 sleutel uurtjes. (complete revisie van alles).
Daarna natuurlijk even lekker proefrijden. Het resultaat was niet slecht. De auto trekt goed en zonder haperen.
Wel heb ik een probleepje n.l. bij stilstand en ineens even gas geven en dan gas loslaten zakt het toerental even tot 500 Rpm.
Ik heb het geprobeerd met dikkere demper olie (20W50), maar dat geeft geen verbetering. Ga nog wel eens wat experimenteren. Is ook leuk.
Gelukkig heb ik dus nog wat nawerk zodat ik hopelijk geen afkick verschijnselen krijg.
Ik denk dat de "IDEAAL" toestand nooit bereikt kan worden omdat de uitvoering van een SU carburateur, reeds ontwikkeld in 1920, daar niet aan kan voldoen.
Daarom gewoon Kapje open en lekker genieten van ons Spitje.

Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-03-2009 9:31 pm
booky
(@booky)
Lid

This zover! Morgen naar Speedcentre. Zal wel even laten weten hoe het is gegaan!

Gr.

Tommy

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-05-2009 5:55 pm
jaza
 jaza
(@jaza)
Lid

Collega sleutelaars,

Na de aanschaf van mijn Triumph TR vond ik toch wel dat hij wat suf wegreed bij het stoplicht en boven de 110 was de fut eruit. Ik ben maar eens weer boven aan mijn lijstje begonnen:

Kleppen meten / stellen
Bougies electrodepunten meten / stellen
Ontstekingstijdstip afstellen
Valse lucht controleren (inlaadspruitstuk / caburatie)
Demperolie bijgevuld
De SU's gebalanceerd
Sproeiers gelijkgezet en toen volgens de handleiding afgesteld.

Het resultaat was beter, maar niet top. Vervolgens aan een CO meter gehangen en afgesteld op een waarde van 4,5.

Resultaat: zeer soepele stationairloop en veel trekkracht in elke versnelling over het gehele toerenbereik.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-05-2009 11:57 pm
Pagina 1 / 2
Share: