Menu Sluiten

Forum

aanschaf spitfire
 
Notifications

aanschaf spitfire  

 
ado.
 ado.
(@ado)
Lid

Onlangs werd mij onderstaande gesteld:

Wij zijn nog geen lid van de spitfire club maar wij zijn onlangs tegen een spitfire opgelopen (figuurlijk) die ons hart heeft gestolen. We hebben een kleine proefrit gemaakt en nu gaat het om de prijs waarover wij het nog niet helemaal met de verkoper eens zijn.
Het is een puike auto ^totaal gerestaureerd en tot het laatste schroefje uit elkaar geweest, chassis gestraald en geschopeerd ( wat houdt dat in) en deels gespoten met bodycoat etc.
Alle gebruikte onderdelen zijn origineel en de restauratie is door de bekende Nico Baas uit gevoerd. een mooie auto in concoursstaat^ en nu komt mijn vraag aan u.
Concoursstaat wat houdt dat in, worden daar dan ook rapporten van afgegeven, die wij kunnen inzien?

Bij voorbaat hartelijk dank en
m.vr.gr.
Sjoerd Pel

Citaat
Geplaatst : 24-04-2006 4:00 pm
ado.
 ado.
(@ado)
Lid

Sjoerd,

De vestandigste weg, naar mijn idee, is om je niet te overhaasten;
er zijn voldoende spitfires in verschillende staat van ontbinding tot perfect.
wordt eerst lid van de club en orienteer je goed (o.a. via www.spitfire.nl en de meetingen door ons georganiseerd).
Als de auto volledig is gerestaureerd zou dit moeten blijken uit een taxatierapport (voor de verzekering);
de taxatiewaarde ligt normaliter hoger dan de handelswaarde.
Als de restauratie is uitgevoerd door Nico Baas, dan zou dit moeten kunnen blijken uit de facturen en/of een fotoreportage.
Als de gebruikte onderdelen "origineel" zijn, kan dit ook betekenen "niet geretaureerd/gereviseerd" zijn.

over de concourstaat van een auto:
in principe is elke auto in concourstaat,
de meeste concours kennen verschillende categorien, b.v.
- volledig gerestaureerd in originele staat (ook alle onderdeelnummers kloppen)
- gerestaureerd, maar niet in originele staat,
- ongerestaureerd,
- worst car of the weekend.
bovenstaande geeft dus aan dat zelfs een concourswinnaar nog weinig hoeft te zeggen.

een aankoopkeuring is altijd aan te bevelen
en leden van de TSC kunnen eventueel gebruikmaken van het advies van de TAC (technische advies commissie) en de mogelijkheid om mee te discuseren op dit forum via www.spitfire.nl

vr.grt'n
ado

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-04-2006 4:11 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

quote:


Het is een puike auto; totaal gerestaureerd en tot het laatste schroefje uit elkaar geweest, chassis gestraald en geschopeerd ( wat houdt dat in) en deels gespoten met bodycoat etc.


het rottige van een Engelse auto; het roesten op de plekken waar je niet
makkelijk bij kunt...

vroeger werd het body-werk op het chassis gezet en de hele boel gespoten..
je kan je dus voorstellen dat deze plekken bewegen, statisch geladen zijn,
en niet behandeld.
allemaal effecten waarbij je veel roest kan verwachten;
het beste is dus om het chassis helemaal los te halen,
te verzinken (of schoperen; het aanbrengen van zink met een handflammetje)
en daarna goed te conserveren (bodycoat).

Dit houdt de roest een goede tijd tegen,
echter de staat van de motor is daarmee niet verbeterd,
de electriek, de draaiende delen (onderstel) en plaatwerk maakt
ook deel uit van het plaatje

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-04-2006 5:14 pm
twentsspitje
(@twentsspitje)
Lid

Allereerst: van harte gefeliciteerd met jullie besluit om een Triumph aan te schaffen. [:)]En gelukkig hebben jullie het forum al gevonden met de nodige zinnige info (zie o.a. hierboven).

Het fijne van dit nieuwe forum is de mogelijkheid van foto's bijplaatsen. Misschien is dat een optie. Het overgrote deel van de Spitfires is bekend bij een groot deel van de leden van de club. Mogelijkerwijs kent iemand de Spit die jullie op het oog hebben. Ook interessant is de prijs die je zou moeten betalen om 'm mee te nemen.
Helaas weten verkopers vaak voor een veel te hoge prijs hun Triumph-waren te slijten. [}:)]Ook hierbij is een advies misschien welkom.

Verder: in de clubshop kun je 'A guide to...' kopen. Als je echt een gerestaureerde Spit wilt, heb je daar een aardige richtlijn aan (cosmetisch gezien - technisch is er de TAC).

Als laatste nog dit: als je in de oostelijke helft van NL woont, is het misschien raadzaam om eens met Geert Timmer in Olst (TAC-lid en bereikbaar via www.autobedrijftimmer.nl) te gaan praten. Hij weet alles van Triumphs, heeft een garagebedrijf waar je op je gemak een Spit kunt (laten) bekijken; evt.ook op zaterdag. Als er wat te repareren is, wat je zelf (nog)niet kunt of wilt, geeft hij ook richtprijzen met schappelijke uurprijzen. (En nee, ik maak geen reclame voor Geert, ik schrijf dit uit eigen ervaring).

Menno

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-04-2006 9:14 pm
Share: