Menu Sluiten

Forum

1ste keer starten s...
 
Notifications

1ste keer starten spitfire mk2  

Pagina 3 / 3
 
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, het ligt voor de hand dat je bij een hapernde starmotor het eerste denkt aan de Bendix. Maar, bij een gereviseerde motor kan het ook liggen aan onvoldoende 'aarde'. De startmotor krijgt de stroom aangevoerd met betrekkelijk dikke draden. Dan moet ook de stroom afvoer zoveel stroom kunnen doorlaten, anders is het circuit niet volledig. Dus, controleer de aansluiting vande accukabel op de min-pool van de accu. Is het oog vanbinnen goed schoon? Deze kabel gaat naar de flens achterop het motorblok waar het koppelingshuis tegenaan vastgeschroefd zit. Is pet vlak waar de kabel tegenaan geschroefd zit 'blank' geschuurd en is het uiteinde van de kabel dat tegen dit vlak aanligt ook 'blank'. Anders heb je daar geen goede verbinding. Voel ook even of de 'kabelschoenen' van deze aardleiding goed aan de kabel vast zitten. Soms zijn een aantal draadjes daar in de kabel gebroken, die voeren dus geen stroom.

ook tussen de startmotor zelf en het montagevlak aan de motor heb je een goede 'aarde' verbinding nodig. Dus, als het motorblok bij de revisie keurig gespoten is, moet je het pasvlak daar 'blank' maken om zeker te zijn van voldoende aarde en ook het pasvlak van de startmotor zelf; blank maken. Trouwens, zit de aluminium afstandsbus tussen de motor en de startmotor, anders steekt de as van de startmotor te diep in het koppelingshuis.

Vraag is nog even, of er bij de revisie een andere startmotor gebruikt is dan dat er voorheen op zat. Punt is namelijk, dat die starmotors er op het eerste gezicht 'hetzelfde' uitzien, maar, er zijn strtmotoren met 'meer' en 'minder' tandjes op het rondsel. Als je een verkeerde hebt, passen die tandjes niet goed in het kringtandwiel wat om het vliegwiel gekrompen zit. Dan komen die tandjes niet zo goed in elkaar en ook weer niet uit elkaar.

Heb je intussen de aanwjzing van Marco gevolgd; die er op wijst dat het goed kan zijn dat je de klassieke fout hebt gemaakt waarbij de ontsteking 180 graden gedraaid staat? Je moet on wel op de hoogte houden van welke aanwijzingen je wel gevolgd hebt en welke (nog) niet. Anders weten wij het ook niet (meer) waar we het zoeken moeten. Per slot, we zijn geen 'geestelijken' of waarzeggers.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-01-2012 1:14 pm
lonnekerri
(@lonnekerri)
Lid

oke dat ga ik allemaal nog even nakijken. Ik heb idd. de vorige punten opgevolgd en de ontsteking 180 gedraaid. En vanaf dat moment pakt de motor aan. Maar totdat hij dus goed hard ronddraaid en ik denk van JA nu doet ie en dan neemt de motor het dus niet over. en moet ik vervolgens weer opnieuw de sleutel omdraaien. Maar nu maar eerst een met de startmotor aan de gang.

Groeten

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-01-2012 6:11 pm
spit1600
(@spit1600)
Lid

Het lijkt er nu op dat de spanning op de ontsteking wordt geschakeld met de startmotor.

De ontsteking moet op contact (2) altijd onder spanning blijven staan en niet alleen tijdens het starten.

Anders is het na het starten direct afgelopen...

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-01-2012 10:40 am
fournier
(@fournier)
Lid

Zijn we dus 'terg' bij het punt waarbij ik opmerkte dat je waarschijnlijk een weerstandsdraad in de voeding vanaf de contactschakelaar naar de bobine hebt die gebroken is of niet op de bobine aangesloten is. Heb je nog ergens een los draadje hangen in de buurt van de bobine waar 9 volt op staat als je het contact aanzet? Dat draadje moet als tweede vanaf het contact in stand 'auxilleries' naar het plus-contact van de 'bob'.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-01-2012 1:11 pm
lonnekerri
(@lonnekerri)
Lid

HIJ DOET HET!!!!!

gister weer avondje bezig geweest. startmotor schoongemaakt enzo. Daarna weer proberen. wat het nu was dat geratel. Op het moment dat de motor 1 goede slag maakt vliegt direct de startmotor eraf. ff wat vaker geprobeerd en toen deed ie het. super gaaf. Alleen moeten we de carbs even loshalen want de choke blijft hangen. dus dat zal beter moeten worden. Kan ik ze meteen weer even schoonmaken aan de binnenkant. Hartstikke bedankt voor de hulp tot nu toe.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-01-2012 6:01 pm
Herman Naber
(@a-herman)
Lid

Gefeliciteerd met deze mijlpaal. Nu lekker doorwerken en in de lente een mooie tocht maken.

Herman uit Prinsenbeek""

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-01-2012 8:42 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Zo zie je maar; de aanhouder wint! Gefeliciteerd dat je nu voor de eerste maal je motortje echt hebt mogen horen draaien. Dat geeft de burger moed. Veel succes met de afwerking.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-01-2012 5:58 pm
Pagina 3 / 3
Share: