Forum
versnellingsbaktunnel

Ik wil het isolatiemateriaal aan de binnenzijde van de tunnel vervangen, daar het oude slecht is. Nu is dit opgebouwd met het lijkt mij steenwol omwikkeld met plastic. Ik wil dit dus vervangen waarbij steenwol logisch isen dat het omwikkeld is met plastic is waarschijnlijk om het niet nat te laten worden. Maar hoe zit het nu met de warme luchtstroom vanuit het motor compartiment, deze moet de versnellingsbak toch ook koelen.Dus in hoevere mag ik hier isolatie in proppen?
Ben

Je analyse van het onderwerp is uitstekend. Tegenwoordig hebben we ook andere materialen en daar zijn er bij die een stuk dunner zijn dan een pak steenwol. Een tochtje langs de verschillende bouwmaterialen leveranciers levert je al een aardig overzicht op van wat er in de handel is. Er zijn ook specialistische bedrijven die in verwarming, koeling en luchtbehandeling doen. Zij gebruiken de modernste materialen en vaak hebben ze restanten liggen van een laatste klus. Tenslotte kan je nog bij de automaterialenhandel kijken, waar ze bijvoorbeeld materiaal hebben waarmee de binnenkant van een motorkap geisoleerd wordt. Het is de moeite waard om eens rustig rond te sneupen.

En er is nog een andere mogelijkheid : radiator isolatiefolie. Ja dat is mogelijk brandbaar dat klopt.
Maar als de Spit begint te branden door bv benzinelekkage gaat er meer fout. Dan zou ik meer zorgen hebben over de auto dan tunnelbak.
Ik heb 4 jaar geleden de tunnelbak vervanger door zo'n nieuwe zwartplastic tunnelbak. Die wordt geleverd zonder warmte/geluidsisolatie.
Ik ben een hele dag bezig geweest omdat er geen enkel recht stuk in zit dus zomaar even op maat knippen en er in duwen is er niet bij.
Ik heb het gelijmd met Bison Kit en er zitten 3 lagen in. 4 of 5 zouden beter zijn.
Succes
Piet

Bedankt voor jullie inbreng. Ik heb nu weer steenwol omwikkeld met plastic gebruikt en dit ongeveer in de zelfde vorm als het eerst zat.
Maar dit betekent dat niet de gehele tunnen aan de binnenzijde is bekleed en daarom was mijn vraag in hoevere kan ik er ongestoord isolatie in aanbrengen en wat heeft dit te betekenen voor de luchtstroom.
Ben

Van die warme luchtstroom moet je je niet al te veel voorstellen. Wat er bij de radiateur inkomt en langs d emotor stroom slaat grotendeels naar benden weg. De luchtruimte om de versnellingsbak hoeft maar minimaal te zijn. Hetgaat er maar om dat je de bak zelf niet in een dekentje doet. Een spleetje van een centimeter is al genoeg om de lucht tussen de bak en de bekleding weg te laten vloeien en koudere lucht aan te trekken. We zitten hier niet in de Sahara!