Menu Sluiten

Forum

Versnellingsbak oli...
 
Notifications

Versnellingsbak olielekkage  

 
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Afgelopen week na een langere rit inclusief een stuk snelweg lekkage aan het eindstuk van de versnellingsbak. Was wel vaker een drupje te zien geweest, maar nu waren het meer drupjes. Duidelijk te ruiken dat het bakolie is. Op het forum twee mogelijke oorzaken gevonden: lekkage via de kilometerteller of door overdruk in de bak. Aangezien het euvel vooral optrad na snelwegritten lag dat laatste wel voor de hand natuurlijk.

De boel opengemaakt en het overdrukdopje bovenop de bak zat inderdaad helemaal dicht. De O ring van de teller was nog prima.

Om de schakelstang zat een kunststof huis die bijna helemaal vergaan en verbrokkeld was. Deze heb ik er maar afgehaald. Volgens de onderdelen boeken hoort hier wel iets om, maar dat is nergens meer leverbaar.(Gaiter selector shaft). Is het noodzakelijk dat hier bescherming om zit? Stuk slang opensnijden en eromheen doen o.i.d.?

Citaat
Geplaatst : 28-03-2012 11:18 am
fournier
(@fournier)
Lid

Om met het laatste te beginnen. Bedoel je het hoedje waar de pook uit omhoog steekt en wat met een bajonet sluiting op de staart zit? Die dingen zijn tweedehands nog volop verkrijgbaar is mijn indruk. Bert van Os in Leersum. Schut in Soest, Henk Mulder Boksum, Ruud Sipkema, er zijn er meer. Maar, als je het over een stuk slang hebt die j eopen snijdt, krijgik de indruk dat er bij jou om het ondereind van de pook boven de kogel waarin die scharniert nog een omhulsel zat. Dat heb ik nooit eerder gezien. Maar ik kan me voorstellen dat er nog een kraagje over de kogel heen gelegen heeft , over het hoedje heen om te voorkomen dat er daar iets naar binnen dringt. De buschauffeurs in de stadsdienst hadden dat vroeger ook in hun Leylands om te voorkomen dat er wisselgeld in de bedieningszuil viel. Je kunt op zoek gaan naar een klein model 'ontstopper' waar je het oog voor de steel in doorboort, zodat het over de pook past. Onder water wil rubber prima snijden.

Goed dat je begrepen hebt dat dat zwarte pukkeltje op het deksel een overdruk ventiel is.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-03-2012 1:19 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Wim,

Dat van het ventiel had ik niet zelf bedacht. Als ik een probleem heb zoek ik eerst op het forum en jouw PDF bestanden vanaf 1999. Er was ook hier al eerder iemand met hetzelfde probleem geweest.

Het gaat om de schakelstang hieronder met een rode streep aangegeven. Hier zat een zwarte kunststof buis omheen (aan één zijde opengesneden om hem eromheen te krijgen). Deze was helemaal broos geworden. Wellicht ter bescherming tegen stof en vuil?

Jouw raad omtrent de cardanas heb ik ook gelezen. Nu de tunnel eraf is kan ik hier makkelijk bij de bouten van de cardan aan de bak. Ga toch proberen of de as er zo onderuit wil. Als het niet wil moet de uitlaat eraf, ben bang dat dit toch wel het geval zal zijn.....

mvrgr Michel

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-03-2012 1:45 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Nu je de versnellingsbaktunnel eraf hebt, kan je inderdaad het kruisje aan deze kant makklijk losmaken, waardoor je de hele andrijfas onder de auto vandaan kan halen om hem op de werkbank van een nieuw kruisstukje achteraan te voorzien. Blijft natuurlijk de moeilijkheid dat je ook het kruisje aan de diff zijde vier boutjes moet losmaken en met de uitlaatpijp op zijn plaats kan je maar een heel klein slagje maken met je steeksleuteltje. Een ringsleutel krijg je moeilijk op de kop van het boutje of het moertje. Laat staan een ringsleuteltje met een 'ratel'-functie, daarvan is het oog nu eenmaal dikker. En een dopsleutel, dat is me ook niet gelukt. Er zijn 'dop'-sleutels die aan het eind van een flexibele 'twisted'-staaldraad-stangetje zitten, misschien dat je die op het moertje kunt wurmen; dan zou de uitlaat misschien kunnen blijven zitten.

Zo'n pijpje als je beschrijft heb ik ook nog nooit gezien. Het is wel heel 'sophisticated', maar, je blijft er mee zitten dat waar dit pijpje eindigt ook de ingangen van de schakelstang in het versnellngsbakhuis zitten en -hoe voorkom je dan dat juist daar het stof en vocht naar binnen gaan-?Met een viltringetje misschien, precies op die scheding? Dan fungeer thet pijpje dus alleen nog als afstandsbusje voor die ringetjes.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-03-2012 8:11 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Dat verpulverd/ vergaan kunststofbuis heeft als functie een extra vuil afdichting van de schakel stang deze hoes zit normaal met een clip aan de voorkant en een clip op de achterkant vast

maak er een van een pvc pijp (klem passing) met aan de voor en achterkant een rubber afdichting

PS

gebruik na de demontage van de aandrijfas altijd de originele nieuwe bouten-moeren set

jan

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-03-2012 9:14 pm
Share: