Menu Sluiten

Forum

versnellingsbak inf...
 
Notifications

versnellingsbak informatie gezocht  

 
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

L.S.

Wie weet waar ik informatie kan vinden over versnellingsbakken van triumphs.

en dan bedoel ik alles hierover dus ook maten tandwielen etc.

Heb een leuke "puzzel"waar ik mee bezig ben.

hoor raag als deze info ergens beschikbaar is.

Joost

Citaat
Geplaatst : 20-11-2013 11:26 am
fournier
(@fournier)
Lid

Wanneer je aanhet puzzelen bent over overbrengingsverhoudingen in Triumph versnellingsbakken zal je op het internet weinig vinden. Hooguit vind je bij technische gegevens over verschillende typen en jaargangen de vertragingen in de eerste drie versnelllingen. De vierde is altijd 'prise directe'. Naarmate de auto's zwaarder zijn geven de eerste en tweede vaak een grotere vertraging.
Al dit gepuzzel is alleen interessant wanneer je circuit races met je auto gaat doen. Dan is het vermogen om 'op te trekken' belangrijk.
Ik denk dan ook dat je uit bent op een vijfde versnelling die geen vertraging levert, maar een -versnelling-. Dit als alternatief voor een overdrive. Zelf heb ik wel fantasiën gehad over een LT77 vijfbak, zoals gebruikelijk in de latere TR7. En in die tijd de SD1, bijvoorbeeld.
Het vier bakje is het laatst gebruikt in de Morris Marina gebruikt tot die een 1700 cc met de O-series motor die later als tweeliter in de Maestro en Montego werd gebruikt en nadien in de Rovers 600. In die 1700 lag voor het eerst de LT77 van Leyland.
Het vierbakje in de Marina was de sterkste uitvoering die ook in de Leyland Sherpa is gebruikt. Vergis je niet, want dit bakje heeft een 1 cm langere ingaande as. Als je hem zo achter een Spitfire motor bouwt krijg je de kraag van het koppelingshuis niet tegen het motorblok aan.

Maar, wat ben je van plan?

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-11-2013 11:09 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

L.S.

Mijn puzzel bestaat hieruit dat ik twee geheel gedemonteerde versnelingsbakken van triumphs heb gekregen met een hoop onderdelen erbij , en nu zoek ik dus de onderdelen bij elkaar heb op intenet al behoorlijk wat dingen gevonden maar kan nergens vinden welke tandwielen in welke bakken gebruikt worden, een bak is gemerkt wh21654 (toledo 1850) en van de ander is het merk afgeschuurd.

zijn beide single rail bakken

Waren het allemaaal dezelfde tandwielen (per versnelling) zou het geen probleem zijn maar ik zie kleine verschillen in diameter van de verschillende tandwielen vandaar de vraag.

het is wel een erg leuk en leerzaam werkje.

mvg

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-11-2013 1:39 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Toch moet je er wel uit kunnen komen. Je kunt opmeten met een schuifmaat hoeveel mm de twee assen die in de bak liggen uit elkaar liggen. Dat is dus de hart-op-hart afstand van alle tandwielparen. Je hebt een, twee of drie torentandwielen. Je kunt dus opmeten wat de doorsnee is van de vier tandwielen die op het torentandwiel zitten. Trek daar een keer de 'werkende' diepte van de tanden vanaf en dan meet je de doorsnee van de tandwielen op die waarschijnlijk moeten paren met het opgemeten tandwiel in het torentandwiel. Doe er een keer de tanddiepte vanaf. En Voilá, je kunt vaststellen welk(e) tandwiel(en) paart/paren. Het ligt voor de hamd dat je alleen de tandwielen opmeet die de zelfde tandbreedte hebben als de tandwielen op het betrefffende torentandwiel.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-11-2013 6:10 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

Fournier

Mooi, daar kan ik mee verder!

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-11-2013 8:41 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

L.S.

Ben weer even bezig geweest met proberen wijs te worden, wel eenleuke bezigheid.

Nu heb ik twee tandwielen die (m.i.) beide voor tweedeversnelling zouden kunnen dienen

Verschil tussen de twee, ene is net een ietjepietjes groter eentje is ietjes hoger en de ächterkanten zijn niet gelijk.

ene is vlak en andere heeft een uithollling ,ook heeft de een 4 en de ander twee uitsparingen.

wie weet welke tandwiel waar hoort heb nog meer tadwielen met 4 en twee uitsparingen....is dit van een serie of...?

als iemand een iddeetje heeft ?

""

""

mvg

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-11-2013 1:39 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ik 'weet' het niet; wat ik hier opschrijf zijn mijn veronderstellingen en interpretaties van wat ik zie.
Eerst de achterkant. De half-ellips vormige uitsparingen in het zijvlak rondom de opening waarmee het tandwiel op de as loopt, zijn bedoeld voor smering. Door middelpuntvliedende kracht wordt olie die tussen het tandwiel en de as zit naar buiten geslingerd op het vlak wat aanligt tegen een vlak wat weerstand biedt aan de zijdelingse druk die op het tandwiel wordt uitgeoefend door de schuine vertanding van de tandwielen. Bij het bredere tandwiel zie je vier van die half-elipsen, bij het smallere twee. Wat ook opvalt, is, dat het aanleg-vlak bij het bredere tandwiel ook wel twee keer zo breed is. Het ligt voor de hand dat dit verschil is gemaakt omdat in de bak met de bredere tandwielen grotere krachten overgebracht moeten worden. Zoals bij de Sherpa (bestelwagen), bijvoorbeeld.
We zien ook dat bij het bredere tandwiel halverwege de tanden er een spleetje is aangebracht. Dat is duidelijk bedoeld voor een betere smering tussen de tandvlakken die zich tegen elkaar afwikkelen bij het -al draaiend- overbrengen van het motorvermogen op de aandrijfas. De tandwielen functioneren op zich als een pomp door het wegpersen van aanklevende olie op het punt waar de tanden in elkaar grijpen. Waar het spleetje zit, kan de olie dus ook weggeperst worden en komt dan terecht in het naastliggende gleufje tussen twee tanden die vervolgens met elkaar in aangrijping komen. Extra smering.
Waar ik nu benieuwd naar ben, is, of de twee tandwielen die je op de foto hebt exact dezelfde buitenomtrek hebben en hetzelfde aantal tanden. En, ten tweede, heb je verschillende torentandwielen met tandwielen van een verschillende breedte die overeen komt met de breedte van elk van de twee tandwielen op de foto? Dan moet het toch snel duidelijk zijn welke stellen tandwielen bij elkaar horen.
Het is duidelijk dat Triumph en alle andre eautofabrikenaten in de loop der tijd zo lang mogelijk met een en hetzelfde ontwerp versnellingsbakken wilde doen en voor zoveel mogelijk van de types die ze bouwden. Intussen werden de auto's steeds zwaarder en tegelijk werden de motorvermogens steeds groter en ook de gebruikssnelheid van auto's nam toe naarmate de wegen beter en rechter werden. Dit betekende dat -binnen het bestek van de bestaande bakjes- de tandwielen steeds breder werden gemaakt om de wrijving tussen de tandoppervlakken bij dit grotere vermogen en grotere weerstand binnen de perken te houden. Daartoe werd dus ook de olietoevoer tussen de tanden steeds verbeterd. Dit is wat je terugziet in jouw kist vol tandwielen.
Tegelijk speelde de factor 'optreksnelheid'. Met een grotere vertraging in de eerste twee versnellingen kreeg je een auto die goed van zijn plek wilde komen. Aan de andere kant speelde de factor optreksnelheid in het traject van de kruissnelheid van de auto's. Als je 'op gang' bent, komt er een moment dat je wilt inhalen. Het is om deze reden dat de autofabrikanten er toe kwamen om van een drie versnellingsbak over te gaan op een vier versnellingsbak. Even terugschakelen om in te halen. Door dit uitgangspunt komt het dat de vertraging van de derde versnelling in het algemeen niet zo groot is. Je wordt dat gewaar door de vrij grote stap tussen de tweede en derde versnelling welke je bij de meeste auto's uit de zestiger en zeventiger jaren aantreft.
Na de overstap van drie bak naar vier bak werd de vertraging in de tweede versnelling algemeen wat groter. Dat kon ook, want naar de 'prise directe' toe, had je eerst nog de derde versnelling met een vertraging, waardoor de stap verkleind werd.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-11-2013 4:19 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

L.S.

En de puzzle gaat verder......

""

Ik heb dus zitten meten tellen en rekenen maar het lukt toch nog niet om de juiste combinaties te vinden...hoe simpel het ook lijkt.

Vragen :

Van de twee invoerassen opde voorgrond, welke isde juiste voor een single rail 1500 de lange is ongeveer 23 cm en de korte 20,6 cm

het tandwiel op de lange heeft 19 tanden en op de korte 18 tanden.

dan hoop ik dat ook iemand weet hoeveel tanden er op een torentandwiel voor de single rail 1500 horen te zitten.

heb hier twee assen voor

de eerste (X)

versnelling -aantal tanden

1-26

2-24

3-20

4-15

reverse-15

de tweede (Y)

1-28

2-25

3-21

4-15

reverse 15

Dan heb ik tandwielen voor de eerste versnelling met 30 en 29 tanden

voor de tweede versnelling 26 en 25 tanden (maar de 25 is een andere dikte van tandwiel)

Voor de 3e versnelling 22 en 21 tanden

Het meten en uitrekenen geeft een heleboel waarden die allemaal in de buurt liggen van de afstand van de centers avn de assen niet echt makkelijk

om daar uit te komen.

Dus misschien dat iemand de juiste antwoorden weet?

ik hoor het graag

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-11-2013 2:24 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

L.S.

Mijn puzzel begint aan een eind te komen.

Nadat ik via een engels forum de juiste primare as te weten was gekomen ben ik maar aan het rekenen geslagen

m.b.v. de volgende twee websites is er makkelijk uit te komen wat alle mogelijke combinaties zijn.

http://www.mintylamb.co.uk/gearspeed/

http://www.dynamicscience.com.au/tester/solutions/hydraulicus/gears1compound.htm

Ratio calculation
Inputshaft 18 teeth
Layshaft x 15 layshaft y 15 A=primairy ax
20 21 B="4th"gear layshaft
24 25 C= gear on layshaft
26 28 D= Gear
1st gear 1a 30 Gear Ratio ' = teeth B/ X teeth D/
1b 29 teethA Teeth C
2nd gear 2a 26
3rd gear 3a 22
3b 21
Layshaft X layshaft Y
A B C D Ratio A B C D Ratio
1a 18 26 15 30 2.8889 1a 18 28 15 30 3.11111
1b 18 26 15 29

2.792

1b 18 28 15 29 3.007
2 18 26 20 26 1.8778 2 18 28 21 26 1.9259
3a 18 26 24 22 1.3240 3a 18 28 25 22 1.36889
3b 18 26 24 21 1.26389 3b 18 28 25 21

1.30667

Hierna kreeg ikook nog de juiste tandwielanden per versnelling van een 1500 bak en van het torentandwiel

zo ben ik dus tot de conclusie gekomen dat ik geen mogelijkheden heb om een bak voor de 1500 in elkaar te zetten.

Met de gele mogelijkheden denk ik dat ik een bak heb voor een "4 cyl close ratio" (marina/ital).....kan ik hier wat mee in mijn spit 1500?

Weet nu wel een hoop meer over versnellingen ""

groeten

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-12-2013 2:31 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Die eerstgenoemde site is inderdaad heel informatief. De tandwielen voor de Marina Ital kan je natuurlijk best wel in de Spitfire gebruiken. Betekent gewoon dat je in de lagere versnellingen betrekkelijk meer trekkracht hebt. Gezien het gewichtsverschil van de Marina tegenover de Spit kan je dus heel snel optrekken. Maar de vierde versnelling blijft in beide gevallen 1 : 1. Dus bij dezelfde snelheid draait de motor evenveel toeren. Waar ik op wijzen wil, is, dat de ingaande as van de Marina-bak ruim een cm langer is dan die van de 1500. Daardoor is het koppelingshuis dus te ondiep om tegen de achterrand van het motorblok aan te komen. Je zou dan een ring tussen die twee randen moeten maken met een breedte van het lengteverschil van de ingaande assen. Vervolgens zit je dan nog met dit lengteverschil op het punt van het lager waarmee je de koppeling vrij trapt. Daar moet je dus ook een opvulling achter leggen om 'diep' genoeg de koppeling in te drukken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-12-2013 9:43 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Die eerstgenoemde site is inderdaad heel informatief. De tandwielen voor de Marina Ital kan je natuurlijk best wel in de Spitfire gebruiken. Betekent gewoon dat je in de lagere versnellingen betrekkelijk meer trekkracht hebt. Gezien het gewichtsverschil van de Marina tegenover de Spit kan je dus heel snel optrekken. Maar de vierde versnelling blijft in beide gevallen 1 : 1. Dus bij dezelfde snelheid draait de motor evenveel toeren. Waar ik op wijzen wil, is, dat de ingaande as van de Marina-bak ruim een cm langer is dan die van de 1500. Daardoor is het koppelingshuis dus te ondiep om tegen de achterrand van het motorblok aan te komen. Je zou dan een ring tussen die twee randen moeten maken met een breedte van het lengteverschil van de ingaande assen. Vervolgens zit je dan nog met dit lengteverschil op het punt van het lager waarmee je de koppeling vrij trapt. Daar moet je dus ook een opvulling achter leggen om 'diep' genoeg de koppeling in te drukken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-12-2013 9:43 pm
Share: