Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
steentje in band?
ik heb een geluid onder het rijden dat lijkt op een steentje in mijn achterband..
het zal wel iets te maken hebben met de kruiskoppeling in de linker of rechter aandrijfas,
mijn vraag is:als er speling in de kruiskoppeling zit kan je die dan ook met de hand vaststellen door het cardan te blokkeren en aan een wiel te draaien.
ik vind sleutelen leuk maar iets meer zekerheid of een verdacht op een probleem ook werkelijk bestaat lijkt me toch handiger.
heeft iemand hier ervaring mee?ik hoor graag wat over dit onderwerp.
groet cor
Je zou verwachten dat het antwoord positief is. Maar, helaas. Wanneer de auto op zijn wielen staat, staan de wielassen vrijwel horizontaal. Zodra je de auto opkrikt om een wiel van de grond te krijgen om eraan te kunnen draaien, staat de as schuin naar beneden en heeft de kruiskoppeling dus een andere -scherpere- hoek dan 'gewoon'. Als je dan draait, word je de speling -die er mogelijk is- waarschijnlijk niet gewaar.
Het geluid -alsof er een steentje in het profiel van de band zit- komt meestal voort uit ruimte die het kruisje heeft met de uiteinden in de cupjes waarin de lager-naaldjes zitten. Die cupjes zitten met sprinveertjes opgesloten in de de holtes in de gaffeluiteinden. Het komt voor, dat die springveertjes niet -sluitend- aanliggen tegen het cupje. De minimale ruimte die overblijft biedt de kruisjes mogelijkheid om -klik_ klak- heen en weer te schuiven in de cupjes tot ze tegen de circlip aan die kant aanstoten. Dat hoor je.
Op zich is hier niks mis mee. Er is niks 'kapot' er gaat niks kapot. Er is alleen dat jij het geluidje eens opgemerkt hebt en nu hoor je het steeds maar. Zeker wanneer je je afvraagt 'of dit kwaad kan'.
Je kunt er wat aan doen. De circlips die je bij een revisie-setje kruiskoppeling krijgt behoren (eigenlijk) wat aan de dikke kant te zijn. Dit biedt de professionele monteur de mogelijkheid om de circlip enkele microns af te slijpen -om zo te bereiken dat de kruisjes spelingvrij in de cups worden opgesloten. Als je zelf zo'n (professineel) setje gekocht hebt sta je waarschijnlijk te foeteren, omdat de telkens de tweede circlip niet in de sponning van de gaffel kunt krijgen -hij is net iets te dik-. Vanwege het beklag hierover worden er in het algemeen circlips bij de kruisjes geleverd die niet aan de dikke kant, maar aan de dunne kant zijn. Die gaan -als boter- in de sponning. Jij helemaal blij. Maar, als het vet in de cupjes wat opgedroogd raakt, begint het getik.
In de oudere edities van dit forum (zie download) kan je de amateuroplossing vinden. Neem een cola-blikje en knip uit de wand een schijje ter grootte van het platte vlak van het cupje. Leg dat op het cupje voordat je de circlip aanbrengt. Als er veel speling is, lukt dit. Als er maar heel weinig speling is zou je de circlip iets moeten afslijpen. In de professionele wereld hebben ze daar een sneldraaiende slijpsteen voor die met zijn platte valk boven een vlaktafel draait. Door de steen -al draaiend- te laten zakken tot op de circlip, slijp je er een of enkele micron vanaf. Herhalen tot het nauwsluitend past.