Menu Sluiten

Forum

Notifications

Startmotor  

 
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Hallo,
Ik heb al jaren last van een (te) langzaam draaiende startmotor. Vooral bij een koude start gaat het moeilijk voordat hij aanslaat. Alvorens de startmotor zelf uit te bouwen ga ik eerst de electrische delen maar eens vervangen. Ik heb nu het startrelais verwijdert en een nieuwe klaarliggen evenals de + kabel naar de startmotor. Nu dacht ik om de startmotor zelf te testen de accuklem rechtstreeks op de startmotor te zetten. ( dus geen startrelais aangesloten). Resultaat is dat de startmotor naar mijn idee snel ronddraait maar een geluid produceert alsof er twee tandwielen heel snel over elkaar heen gaan. Volgens mij moet de startmotor de starterkrans toch aandrijven en daarmee de motor? Wat was dat geluid nou of heb ik een domme fout gemaakt zoals ik het nu kort heb aangesloten voor de test?

Ronald

Citaat
Geplaatst : 07-03-2010 2:27 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Ronald
Dat ratelende geluid komt waarschijnlijk van de bendix die niet goed naar buiten (of was naar binnen) komt en niet op de starterkrans aangrijpt en dan ook de krukas niet mee rond draait. Dan loopt de startmotor uiteraard lichter dus sneller.
Een bendix is dus het kleine tandwiel aan de as van de startmotor, dat alleen heen en weer beweegt als je start. Daarna trekt hij zich terug, omdat anders met draaiende motor de startmotor meeloopt. De bendix heeft wel een bepaalde juiste snelheid nodig om naar buiten te schieten.
Terug naar jouw basis probleem: Er zijn verschillende redenen waarom de koude motor zwaar rond draait.
1. De koude olie is heel dik dus loopt alles zwaarder.
2. Er zijn misschien lagers wat versleten, maar ook hier geldt dat de lagers pas goede smering krijgen bij lopende motor.
3. Het vermogen van de accu is ook geen 100% meer.
4. Inderdaad er gaat tussen accu en startmotor vermogen/spanning verloren en daar ben je nu naar op zoek. Het zou kunnen zijn dat de contacten in het startrelais wat verkoold zijn en er dus weerstand aanwezig is. Weerstand (Ohm) keer stroom (Amp) = Vermogen (Watt)
Succes met het zoeken
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-03-2010 4:18 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

een belangrijk onderdeel van de startmotor zijn de koolborstels.
als die versleten zijn dan loopt de veer die de koolborstels tegen de commutator drukt, metaal op metaal en dat hoor je wel.
bovendien is er dan geen goede overdracht van de stevige stroom,100 A en meer, naar het anker en verliest de startmotor veel van zijn aandrijfkracht.
uitgelopen lagers in de startmotor kunnen ook voor vreemde geluiden zorgen en natuurlijk aandrijfkracht verlies.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-03-2010 5:50 pm
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Cor / Piet,

Bedankt voor het inzicht. Ik ben nu toch bezig dus haal de startmotor er ook maar meteen uit voor revisie of ruil. Neem aan dat dit bij de diverse onderdelenleveranciers wel te verkrijgen is.

Nu staat er in de werkplaatshandleiding bij het verwijderen van de startmotor de zinsnede " 3. de verhouding tussen startmotor, passchijven (indien aangebracht) pakking en koppelingscarter noteren"

Wat bedoeld men hier???

Betreft overigens spit 1500TC 1979

Ronald

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-03-2010 8:03 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Ronald
Ik heb ook een 1500 en als je de startmotor losmaakt dan zul je ontdekken dat er een dikke passchijf tussen startmotor en starterkranshuis zit.
Ik denk dat ze dat bedoelen, omdat het hoofdstuk (86.60.01) alleen maar over het loshalen van de startmotor zelf gaat.
Bij mij is die passchijf ongeveer 1 cm dik.
Over de koolborstels van Cor.
Als je de startmotor open hebt kijk dan niet alleen naar de koolborstels en dus de lengte, maar ook naar de slijtage van de lamellen op het anker.
Ik wens je veel vindingrijkheid bij het weer in elkaar zetten van de motor.
Want hoe krijg je nu de koolborstels ingedrukt als die nog niet tegen het anker aan komen? In het verleden heb ik wel eens dunne ijzerdraadjes zodanig geplaatst dat de koolborstels ingedrukt waren. Dan net op het moment bij het plaatsen van het deksel dat de koolborstels zich ter hoogte van het anker bevinden de draadjes van buiten af wegtrekken en de borstels springen op hun plaats. Nu heb ik dat bij een Spit nog nooit gedaan, maar wel bij vele andere van mijn auto's.
Piet

Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-03-2010 10:55 pm
86-74-gk
(@86-74-gk)
Lid

Dag Pietje precies,

In jouw reactie beschrijf je terloops het probleem dat ik met mijn startmotor heb. je schrijft:

''Dat geluid komt van de bendix die niet goed naar buiten (of was naar binnen) komt en niet op de starterkrans aangrijpt en dan ook de krukas niet mee rond draait. ''

Dit is precies wat er bij mijn mk3 gebeurt bij het starten: in de helft van de gevallen grijpt ie niet aan op de starterkrans, maar draait ie loos rond. Na 2, 3 of 4 keer herstarten lukt het wel, dus zo heel erg is het niet, maar ik zou het graag verbeteren/ oplossen.

Daarom mijn vraag, met het risico dat dit wat 'off topic' wordt; kun je mij vertellen wat ik aan mijn startmotor moet doen om die bendix wel soepel aan te laten grijpen? Moet ie gesmeerd worden, of kan het zijn dat de tandjes op de bendix versleten zijn? Of zijn er nog andere zaken waar ik op kan letten?

Alvast bedankt voor de tips!

EriK Arendsen

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-04-2010 7:25 pm
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Erik,

Als oorspronkelijke starter van dit topic even een update. Ik heb inmiddels een nieuwe startmotor ingebouwd die overigens 5 mm langer is dan de oude dus moest ook het oliefilter en het T-stuk voor de oliedrukmeter eraf. Ik vond dat bij de nieuwe startmotor de bendix niet echt soepeltjes heen en weer ging en ja hoor na montage greep hij soms wel aan en soms niet aan. [:(!] Overigens waren mijn oorspronkelijke problemen van een te langzaam draaiende startmotor helemaal verdwenen. Ik heb de startmotor dus inmiddels weer uitgebouwd en ga morgen terug naar anglo-parts. MAAAAAr wat schertst mijn verbazing nu loopt de bendix wel soepeltjes heen en weer. Ik denk dat de nieuwe startmotor een tijdje op de plank heeft gelegen en daardoor de as niet een egaal vetlaagje meer heeft. Nu hij toch weer uitgebouwd is heb ik nu met de hand de bendix een tijdje heen en weer bewogen en daarmee het vet verdeeld over de as. Gaat nu al een stuk soepeler. In jouw geval denk ik dat de as in de loop van de jaren gewoon vuil is geworden en het vet wat aangekoekt ( je zal hem niet het hele jaar door dagelijks starten)waardoor hij af en toe niet de volledige aslengte naar binnen schiet en dus de starterkrans niet bereikt. Gewoon uitbouwen ( half uurtje werk) en schoonmaken en daarna weer een heel dun laagje vet erop en met de hand veel heen en weer bewegen todat hij weer soepeltjes beweegt. Zou het wel aanpakken want het zal alleen maar ergert worden.

Ronald

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-04-2010 10:20 pm
86-74-gk
(@86-74-gk)
Lid

Ha Ronald,

Bedankt voor de tip! Ga ik doen als het lenteweer weer omslaat (het is nu te mooi om niet met die spit te rijden!)

groet, Erik

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-04-2010 12:14 am
Share: