Menu Sluiten

Forum

Speling kruisjes
 
Notifications

Speling kruisjes  

 
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Aangezien ik me steeds meer begon te irriteren aan het getik, heb ik de assen achter gedemonteerd om de kruisjes te gaan vervangen.

Bij één van de assen zit er duidelijk speling op het kruisje in de dwarsrichting: je ziet het cupje naar links en naar rechts schuiven.

Betekent dit niet dat de gaten te ruim zijn of ovaal en ik dus niet alleen het kruisje moet vervangen, maar ook het kruisstuk wat aan het differentieel vastzit?

mvrgr Michel

Citaat
Geplaatst : 28-11-2011 1:33 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Nee hoor. De cupjes met de naaldlagertjs erin waarin de uitsteeksels van het kruisje zitten, die zitten met een sluitring in een groef in de ogen van de gaffel. Wanneer het cupje de ruimte heeft om zich in het oog wat naar binnen en naar buiten te verplaatsen, dan is het gebruikelijk onder ons amateurs om en frisdrankblikje open te knippen en uit de wand van het blikje een rondje te stansen wat de doorsnee heeft van de dichte kant van het cupje. Dat rondje blik leg je op de dichte kant van het cupje en dan moet dus de sluitring in de groef in het oog gedaan worden. Als er veel speling opgevangen moet worden, doe je zo'n rondje blik ook aan de andere kant van het kruisje achter de dichte kant van het cupje. Als ze samen net iets te dik zijn, kan je de rondjes wat dunner maken door ze op heel fijn schuurpapier op- een glasplaat wat dunner te schuren tot de boel nauwsluitend past.

De tik die je gehoord hebt is waarschijnlijk het heen en weer spelen van de kruisjes met de cupjes in de ogen van een vande gaffels. Bij elk kruisje heb je twee gaffels, dus controleer ook de andere. Het is goed mogelijk dat de naaldjes in de cupjes nog niks geleden heben. Als je besluit om de complete kruisjes met cupjes te vervangen, controleer dan na montage de eindspeling in de richting van de middellijn van de ogen, zodat je niet geplaagd wordt door hetzelfde geluid wanneer je de boel vervangen hebt. Het kan zijn dat de gaffel(s) wat wijd open staan, het kan zijn dat de maat kruisjes die gmonteerd zijn een fractie te kort zijn. Op dit internet heb ik wel eens gelezen dat er twee nagenoeg dezelfde maten in omloop zijn. Als je d download onderforum opentmoet je daar iets over kunnen vinden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-11-2011 4:54 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Beste Fournier,

Helder verhaal.

Er zaten ook al blikjes tussen, dus het cupje kan niet naar binnen of naar buiten bewegen, maar kan in het oog van links naar rechts bewegen. Vandaar mijn idee dat het oog te ruim of ovaal is.

Overigens is van dit kruisje ook de smeernippel afgebroken en kan er dus van alles in het kruisje komen, dus vervangen moet toch.

Dankzij alle tips op het forum was het loshalen van de hele boel overigens een fluitje van een cent.

mvrgr Michel

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-11-2011 9:23 am
fournier
(@fournier)
Lid

Ik begrijp nu, dat de ogen in de uiteinden van de gaffel onrond uitgesleten zijn. Ja, dan moet er toch een en ander vervangen worden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-11-2011 4:13 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Fournier,

Gisteren bij Ruud Sipkema geweest en de as even meegenomen. Inderdaad een nieuwe flens+kruisje nodig.

gr Michel

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-11-2011 9:38 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Michel

Ik heb ook lang rond gereden met een tik (haha) uiteindelijke bleken het niet de kruiskoppelingen te zijn en ook niet de gaffel van de aandrijf as.

De truc met reepjes blik hielp ook niet. Het waren de ogen in de platen die aan het differentieel zitten die ovaal geworden waren. Ook die heeft Ruud.

Dat kun je heel makkelijk meten met een schuifmaat die je op het ogenschijnlijk smalste punt vast zet. Daarna draai je hem een kwartslag en dan heb je mogelijk een of meer tiende mm speling. e voila.

Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-12-2011 12:08 am
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Vandaag een nieuw kruisje in de nieuwe gaffel geperst. Met de Gamma bankschroef die ik had lukte het niet, maar een goede tweedehands Heuer van marktplaats bood uitkomst. Daarmee was het prima uit te voeren. De boel zit er mooi strak in.

De gaten in de platen aan het differentieel gecheckt, maar die zijn mooi rond.

Nu de hele boel weer in elkaar en eens kijken of de tik eruit is!

Dank voor alle tips.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-12-2011 6:43 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Afgelopen weekend alles weer gemonteerd en remvloeistof vervangen.

Stukken minder rammels en geen getik meer bij gas loslaten! Ook minder kwispelend rijgedrag door de opgeknapte bladveer. Niet voor niets geweest allemaal.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-01-2012 10:49 am
Share: