Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Speling aandrijfas/...
 
Notifications

Speling aandrijfas/naaldlagers lagerhuis  

 

Hoi,

Kan iemand mij advies geven over het volgende:
Ik ben bezig met het monteren van mijn achterwielophanging en loop tegen een probleem aan. Na het monteren van de aandrijfas in het lagerhuis heb ik speling geconstateerd ter hoogte van het naaldlager in het lagerhuis. Ik hen het lagerhuis ingeklemd in mijn bankschroef en de aandrijfas ter hoogte van de kruiskoppeling bewogen. Naar mijn gevoel had ik aardig wat speling. De vraag is wat toelaatbaar is?
Naar mijn gevoel moet er sowieso speling ontstaan daar het naaldlagers immers niet op de as wordt geperst maar wordt geschoven.

Kan iemand mij advies geven?

Bedankt.,

Citaat
Geplaatst : 18-03-2008 12:33 am
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Michel,

Ik heb enkele maande geleden m'n aandrijfassen gereviseerd.
Na het in elkaar zetten had ik daar geen speling op.
Het zou kunnen zijn dat je met het doorschuiven van de aandrijfas je naaldlager kooi er mee uitgeduwd hebt.
Die zweeft dan in het midden gedeelte van het lagerhuis.
Je as steunt dan op de vilten keering, wat dus niet mag.
Als je de goede volgorde aanhoudt moet je eerst de afschermdop/ring op je as monteren (juiste afstand),
dan naaldlagerkooi in lagerhuis drukken (juiste afstand en invetten), vilten keering erin drukken, dan controleren of de naaldlagerkooi op z'n plaats is gebleven, dan huis vullen met lagervet en dan pas de ingevette kogelager erin drukken.
Het geheel moet dan geen speling hebben.

Succes en beter even gevraagd dan zomaar weer in elkaar plakken.

Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-03-2008 8:39 pm

Hoi Karel,

Dank voor je reactie. Ik vrees dat het probleem niets te maken heeft met de positie van het naaldlager maar met het inlopen van de aandrijfassen. Ik heb deze schoongemaakt en mooi glad gepolijst. Op het eerste zicht ziet alles er dan weer goed uit maar als ik het oude naaldlager over de as schuif voel ik dat er ter hoogte van de positie meer speling is dan op een andere plaats. M.a.w. het lager is ingelopen en de enige remedie is volgens mij het vervangen van beide assen.

Groet,

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-03-2008 11:45 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Michel,

Allereerst sorry dat ik wat laat reageer, maar lag helaas met een griep in bed.
Met op die plaats speling, dan heb je zeer waarschijnlijk gelijk.
Waar je eens aan zou kunnen denken is om een bedrijf te benaderen die z.g.n. metaal kunnen opdampen en het dan weer polijsten. Dat doen ze ook wel met krukassen en zo.
Ik weet niet wat de prijs daarvan is.
Je weet dan wel dat alles precies naar de norm is.

Susses
Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-03-2008 4:47 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja,
Typisch, die gedachte was bij mij ook opgekomen. Bijvoorbeeld in nijkerk op het indistrieterrein is een firma die een chroomlaag aanbrengt op zuigers en cilinders bestemd voor hydraulische machines.
Ik vraag me dan alleen af, of de naaldjes van het naaldlager heel blijven op het harde oppervlak wat je zo verkrijgt.
Ik heb ook gedacht aan de mogelijkheid de as 'op' te lassen en dan af te draaien tot de gewenste doorsnede. Maar ook dan verkrijg je een harder oppervlak dan het metaal vande as vannature heeft, omdat je bij lassen altijd een metaal toevoegt met een 'hogere' waarde.
Vraag me af of het loopvlak van het lager op de as oorspronkelijk ook gehard werd?

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-03-2008 11:14 am
Reinder Douwes
(@jetje)
Lid

Hallo Fournier
Oplassen is volgens mij geen goed idee omdat je dan kans hebt op spanning in de as met kromtrekken als gevolg, bovendien loop je het risico dat er stukjes van de opgelaste laag afbreken wat ook niet bevordelijk is voor het lager.
Dan kun je beter een nieuwe as kopen, is volgens mij ook goedkoper want het oplassen en daarna afdraaien en slijpen moet je wel door een specialist laten doen.

Groeten

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-03-2008 1:22 am
Share: