Menu Sluiten

Forum

Notifications

spaakwielen  

 
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Toen ik mijn spit mk3 enkele jaren geleden aanschafte, zaten er spaakwielen onder.

Bij de demontage ervan kon ik de adapters moeizaam losmaken daar de wielmoeren dusdanig dicht tegen de flens van de adapter zit kon er geen kruissleutel of dopsleutel gebruikt worden en ik de moeren met een steeksleutel heb moeten verwijderen.

Nu de spit weer in volle glorie is zou ik de spaakwielen er weer op hebben. Is het de bedoeling dat ik een ander soort van wielmoeren moet toepassen of zo of is dit normaal.

Mijn tweede vraag de centrale wielmoer is bij mij een vleugel, ik heb vernomen dat dit bij de apk voor problemen zou kunnen leiden daar dit te ver naar buiten zou steken. Weet iemand hier meer van en of heeft iemand normale zeskant moeren in de aanbieding cq weet een adres.

Groeten Ben

Citaat
Geplaatst : 29-06-2013 10:38 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Het is normaal dat er geen ruimte is voor een dop-, laat staan een ring-sleutel. Maar ik heb ook een handige garage gezien, waar ze even een dop zover afdraaiden dat ie paste. Ik heb nog spijt, dat ik die toen niet meteen maar gekocht heb. Met een goede kwaliteit steeksleutel lukt de job wel, 2 maal per jaar mag ik dat doen, omdat ik minilites voor winterwielen heb. Ik moet er nog eens 3 spaakwielen bijkopen, en de minilites verkopen.

In Duitsland schijnen vleugelmoeren niet te mogen, hier heb in Finland ik bij de zeer kritische APK keuring ieder jaar nooit ook maar een vraag gehad. Als je met een been naast de auto, tegen de vleugelmoer gaat staan, moet iemand maar eens uitleggen hoe je je zelf zou kunnen beschadigen aan die moer, zonder de band over je tenen te krijgen ""

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-06-2013 10:55 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Ik heb intussen ontdekt dat de vleugel moeren weer mogen ,mits ze niet meer dan 30 mm uitsteken.

Nu is het mij verder onduidelijk of er nu wel of geen vet op de schroefdraad van centrale naaf mag zitten.

Er is vast wel iemand met ervaring.

Groeten Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2013 1:03 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

De tapse vlakken moeten schoon zijn, op de schroefdraad en de vertanding hoort (een beetje!) vet.

Groetjes,

Jos

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2013 2:58 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Jos bedankt voor je reactie maar jij bedoelt volgens mij de vier velfmoeren met hun verzonken zitting (tapse vlakken).

Maar ik bedoel de schroefdraad vande centrale moer, dus de vleugelmoer of een zeskant.

Groeten Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2013 4:06 pm
henk.t.a.c.
(@henk-t-a-c)
Lid

Hallo Ben,

Je moet de draad en de splines voorzien van een beetje kopervet,dus absoluut geen vet op de conische vlakken.

Henk Meijerink.

Woordvoerder TAC.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2013 6:00 pm
Share: