Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Spaakvelgen.
 
Notifications

Spaakvelgen.  

 
berend
(@berend)
Lid

Hallo,

mijn naam is Ben Wolters en ben sinds 1 januarie 2008 lid.

Ik ben bezig met het restaureren van een Spitfire 1500 van 1975 en wil hier spaakvelgen onder zetten met de maat 13 inch x 5j met eventueel 175 x 70 banden.
Heeft hier iemand ervaring mee en is dit wel de juiste keuze van velg cq band?

Met vriendelijke groet,
Ben Wolters

Citaat
Geplaatst : 23-02-2008 11:12 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Ben

Welkom bij de club.
Spaakvelgen is al heel wat over geschreven. Voor en tegen.
Zo van 'nooit wat mee' tot aan 'bij een beetje diepe kuil knapten er spaken' . Wat ik wel weet dat ze voor het goede elk jaar gespannen schijnen te dienen te worden. Ja?
Wat voor jouw als nieuweling interessant is, lijkt mij, is de download van Forum t/m 2005.
Daar staat alles in wat er al besproken is in het verleden.
Ik weet haast zeker dat spaakvelgen er ook in voorkomen.
Voor mij persoonlijk heb ik Ruud Sipkema als huisleverancier die ook spaakwielen levert. Maar omdat jij uit Hellevoetsluis komt heb je ook vast daar wel een bedrijf dat die wielen wil leveren. Succes. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-02-2008 1:19 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Die bandenmaat zal het goed doen.
Jaren heb ik motor gereden en bij elke beurt werden alle spaken aangetikt om aan de toonhoogte de spanning af te meten. Zoals een pianostemmer de snaren spant. dat gebeurde dus elke 6000 km.
Op een motor worden de spaken alleen met verticale krachtenbelast. Immers, in de bocht hang je schuin.
Bij een auto blijven de wielen rechtop staan en komen er dus grote dwarskrachten op het wiel die zich vertalen in het aanspannen van de spaken in de wielhelft aan de buitenkant in de bocht.
Ik denk dan ook dat je er goed op moet letten of de spaken strak staan en of de draagkracht van de velg op alle punten waar er een spaak doorheen steekt nog 'goed' is.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-02-2008 11:39 am
ado.
 ado.
(@ado)
Lid

Berend,
Investeren in je Spit in natuurlijk machtig prachtig en toen ik net een Spit had (1995) stonden spaakvelgen ook hoog op mijn verlanglijstje......
tot ik er op een gegeven moment door Henk Mulder op werd gewezen dat investeren in een overdrive een veel betere optie is; deze levert nl. een constant genot en hoeft bovendien niet voor elke meeting, zittend op de koude garagevloer, tot glimmens toe gepoetst te worden.
Ik heb toen inderdaad in een overdrive geinvesteerd en heb daar nog geen moment spijt van gehad.
(voor de goede orde: Henk Mulder verkoopt zowel overdrives, aldanniet met gereviseerde bak, als ook de spaakvelgen)

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-03-2008 9:36 pm
Share: