Menu Sluiten

Forum

Snelheidsmeter
 
Notifications

Snelheidsmeter  

 
Herald Hoevers
(@h-hoevers)
Lid

Ik heb van mijn mk4 de versnellingsbak vervangen door een single-rail bak met overdrive uit een 1500... Een aanwinst! Het ging niet helemaal zonder slag of stoot maar dat terzijde... Maar nu klopt de snelheid niet. Ik had verwacht door de andere eindoverbrenging dat de snelheid te hoog zou zijn maar het tegendeel is waar. Bij 80 geeft hij goed 60 aan... Wie heeft er een oplossing?

Groeten, Herald

Citaat
Geplaatst : 19-08-2013 6:38 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Als er geen sprake is van een slechte snelheidsmeter, kabel en aandrijfwieltje?

De eindoverbrenging wordt bepaald door het cardan. De aandrijving voor de snelheidsmeter zit op de uitgaande as van de versnellingbak, nu overdrive. En die as draait bij 80 nog net zo veel toeren als vroeger. Maar er zijn verschillende combinaties van wormwiel en tandwieltje voor de snelheidsmeter verkrijgbaar, passend bij de eindoverbrenging. Je hebt nu dus de verkeerde. Je weet natuurlijk niet welk cardan in de donor gezeten heeft? Je hebt waarscijnlijk een 1 op 3.89 diff, en op de latere 1500 zit 1 op 3.63, Rekenen: 80 zou dan 75 zijn. Is em niet. Ook 1 op 3.27 bestaat, verschil x snelheid= 67, zou kunnen?

Dus uitzoeken welke eindoverbrenging het cardan heeft, en daar dan de juiste wormwiel/tandwiel bij aanschaffen, de achterkant van de overdrive eraf halen, de uitgaande as eruit halen en het wormwiel vervangen. Het tandwieltje is van buitenaf te vervangen. Beste klus dus. Makkelijker om met een gps of slimme telefoon een tabelletje te maken voor de belangrijkste snelheden. Maar volgens mij keurt de APK geen enkele onder-aanwijzing goed, alleen wat over-aanwijzing. Maar een gps met snelheidsindiatie schijnt aan de eisen te voldoen.

Banden met een kleinere omtrek dan de standaard compenseren de fout, daarvoor bestaan keurige tabellen.

Groetjes,

Jos

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-08-2013 9:52 pm
Herald Hoevers
(@h-hoevers)
Lid

Jos, bedankt voor de info... Terugrekend met wat ik nog weet, 2900 tpm was 80 op de teller en banden 175/70 13 inch, dan kom ik op een differentieel van 1:3,89. Teller en kabel zijn onveranderd. Mocht de bak dus voor 1:3,63 zijn dan zou hij een te hoge snelheid aangeven, ongeveer 7%. Tenzij er verschil is tussen de tellers van een mk4 en 1500... Iemand die dat weet? In dat geval zou ik een andere teller en ander tandwieltjes in de bak moeten hebben...

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-08-2013 11:35 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

De snelheidsmeters zijn hetzelfde, het is de aandrijving die verschilt.

Doet ie 2900 in 4 met insgeschakelde overdrive?

Groetjes,

Jos

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-08-2013 6:24 pm
Herald Hoevers
(@h-hoevers)
Lid

Nee, met de oude bak in de 4 en nu ook in de 4 zonder OD...

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-08-2013 9:04 pm
fournier
(@fournier)
Lid

wanneer je de catalogi van de britse leverranciers raadpleegt, vind je onder spido drive pinion dat er verschillende tandwieltjes zijn die passen bij de verschillend eoverbrengingsverhoudingen van het differentieel. Je kunt dus gewoon de goeie bestellen. natuurlijk hebben onze nederlandse leveranciers ook de mogelijkheid je dit te leveren.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-08-2013 9:29 pm
Herald Hoevers
(@h-hoevers)
Lid

Ook fournier bedankt... Maar de teller zou toch teveel moeten aangeven? Door het mk4 differentieel moet de snelheid aan de aandrijfas toch hoger zijn om dezelfde snelheid te halen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-08-2013 9:46 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Dit is inderdaad zo'n hersenkraker. Als de versnellingsbak uit een Spitfire komt met een kleinere overbrengingsverhouding in het differentieel dan de auto heeft waarin je hem inbouwt, moet de teller een hogere snelheid aangeven dan je werkelijk rijdt. De uitgaande as van de bak moet immers meer toeren draaien om dezelfde afstand af te leggen. Maakt niet uit of je in de overdrive rijdt, of niet.
Leg je nu banden met een lagere sectie op de wielen, waarvan de omtrek kleiner is, dan wijst de teller nog een hogere snelheid aan dan je werkelijk rijdt. Omdat onze auto's nog stammen uit d tijd van de diagonaal banden die een hogere sectie hadden, wijzen alle tellers in Spitfires die met radiaalbanden rijden al wat te hoog aan.
Als je nu vaststelt dat de teller maar 60 aangeeft terwijl je 80 rijdt dan is er dus iets raars aan de hand.
Kennelijk zit er een differentieel in jouw MkIV met een kleinere overbrengingsverhouding dan er in de 1500 zit (zat) waar de bak met overdrive uitkomt die je ingebouwd hebt. Nu is het een gegeven dat in de Amerikaanse GT6 uitvoeringen met een overdrive differentiëlen werden gebruikt met een grotere overbrengingsverhouding dan in diezelfde GT6-en zonder overdrive. Resultaat was dat rijdend in OD de eindsnelheid weinig hoger was dan bij hetzelfde toerental in auto's zonder OD.
Het kan dus zijn dat jij altijd al rondreed met een 3.27 diff en de nieuwe bak uit een auto komt met een 3.63 diff of (GT6) 3.89 diff.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-08-2013 11:25 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Ik heb ook zoiets. Na de montage van een overdrive bak geeft de snelheidsmeter zo'n 10 km/u te weinig aan. De donorbak komt uit een Dolomite en zelf heb ik een Spitfire1500. Nu hangt er volgens mij onder een Spit 1500 een 3.63:1 diff, terwijl er in een Dolomite 1500 een 3.89:1 diff zit. Is het nu inderdaad zo dat als je dit op wilt lossen zowel wormwiel als tandwiel moet aanpassen, oftewel de halve overdrive er af moet slopen? Of een andere diff eronder, maar dat is wel erg rigoreus.


Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-10-2013 2:08 am
fournier
(@fournier)
Lid

als je 363 deelt door 389 komt daar 0,933 uit. Het klopt dus wel zowat dat je -wanneer je volgens de Tom Tom 110 rijdt- de teller net ruim 100 aangeeft. Je kunt dus het tellertandwiel van de uitgaane as van je 'oude' versnellingsbak afhalen en op de uitgaande as van de 'nieuwe' zetten. Dan klopt het weer. Betekent wel dat je de versnellingsbak 'even' uit de auto moet halen, want de staart met er even af en daarvoor moet het koppelingshuis even van de bak af. Leuk klusje wanneer je eens op een druilerige dag alleen thuis bent en je je een eenzame opsluiting kunt veroorloven.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-10-2013 10:40 pm
Herald Hoevers
(@h-hoevers)
Lid

Hr. Fournier, dit klopt volgens mij niet helemaal toch? Bij de 4-bak zit de aandrijving op de bak en bij de overdriveuitvoering op de overdrive... Die zijn toch niet uitwisselbaar?

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-10-2013 12:46 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Keek nog eens in het fabrieks werkplaats handboek op blz 40 - 24. Op het plaatje NT0354 zie je dat het wormwieltje een kraag heeft. Wanneer je de tekst op die pagina's leest -trouwens- dan bekruipt je toch de huivering om 'even' de kont van de OD af te halen om een tandwieltje te wisselen Ik heb geen onderdelenboek, kan dus niet zien wat voor tellerwormwieltjes er beschikbaar zijn. Je zult er dus waarschijnlijk een moeten bestellen, want die vn de gewone vierbak is wellicht niet toepasselijk.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-10-2013 1:36 pm
Herald Hoevers
(@h-hoevers)
Lid

Had ik ook al gezien... Ik zit zelf te denken aan een electronische programmeerbare teller... Is niet goedkoop maar scheelt heel veel werk volgens mij...

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-10-2013 1:40 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Ik vind het wel even best zo. Ik tel er voorlopig wel 10km bij op.


Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-10-2013 1:31 am
Share: