Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
slippende koppeling???
hallo spitters .
vandaag genoten van de spit. krijg ik met de terug weg een raar probleem in de 3de en 4de versnelling bij het gas geven maakt de motor wel de toeren maar gaat niet vooruit .wat kan dat zijn misschien een slippende koppeling.
HELP.
vriendelijke groet theo.
Een eenvoudige eerste test, zet de auto op de handrem en in de 2e versnelling met draaiende motor en laat de koppeling opkomen. Als de motor niet afslaat slipt de koppeling. Staat de koppeling wel goed afgesteld? Je kunt bij een Spit de positie van de slave cilinder instellen namelijk.
Grtz. Leo
eh;
- cilinder niet diep genoeg, koppeling wordt niet goed ingeduwd,
de koppeling sleept nog bij inschakelen van de versnelling.
zelfde effect als een lekke cilinder.
- cilinder te diep, koppeling gaat makkelijk in de versnelling,
maar de cilinder komt niet ver genoeg naar buiten om de koppeling
goed aan te grijpen.
het is alsof iemand de hele tijd met zijn voet lichtjes op de
koppeling staat;
de cilinder komt dan niet ver genoeg naar buiten, het koppelings
lager wordt de hele tijd bekrachtigd en de koppeling wordt niet
voor de 100% tegen elkaar geduwd.
schroef het boutje op de bak los, hierdoor zal de cilinder iets
naar achter schieten en dan weer vast, dan is het voorbij.
En, dan is er nóg één element: Er zit teveel olie in de werkcylinder met bijbehorende leiding. Die olie kan niet terugvloeien in de hoofdcylinder doordat daar van fabriekswege een 'terugslagklepje' in zit.
Leg een stapeltje keukenpapier onder de aansluiting van de leiding op de hoofdcylinder en draai de wartel zover los, dat er vloeistof weg kan lekken. Als er een beetje uitkomt, is je probleem waarschijnlijk opgelost.
Ik heb hier ook eens mee geworsteld toen ik een nieuwe koppelingsplaat met drukgroep had gezet. De hulpcylinder losgemaakt van het koppelingshuis, maar niet van de leiding. Boel weer gemonteerd en dan dus het genoemde probleem. Dagen liggen kloten tot ik bovenstaande oplossing met succes toepaste.
fournier
Nou, Leo, ik kan je verzekeren dat er een klepje zit wat het terugstromen van de vloeistof uit de hulpcylinder naar de hoofdcylinder verhindert. Ik had dat ook niet verwacht, maar, nadat ik de versnellingsbak er voor de derde keer uitgehaald had, kwam het helder idee toch bij me boven. Intussen waren er wel enkele etmalen in grote vertwijfeling voorbij gegaan.
Er is niks zo frustrerend als een probleem wat je maar niet snapt waar dat door komt! Geloof me.
fournier