Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Sleutel-maat solenoid J-type overdrive???


in de praktische benadering heb ik uitgevonden dat een pijpsleuteltje 8 x 10 handig werkt. Het boutje is 8 mm. Met dit pijpje kan je behendig bij het achterste / onderste boutje door het pijpje achterlangs te steken. Ik gebruik dan een dopsleutel die over het 10 mm uiteinde past. het een met het ander is precies zo lang dat je uit de weg kunt met je ratelsleutel.
Koop een pijpje met een zo dun mogeljke wand, want de ruimte rondom de kop van het boutje is heel benepen. Ik heb uiteindelijk de knikjes aan de buitenkant van de uitmonding van de pijp een stuk weggevijld om er goed tussen te kunnen. dat het dan een beetje dun wordt geeft niet, want dat boutje mag je toch niet te hard aandraaien, op gevaar af dat je de draad uit het gaatje trekt. Om het boutje vervolgens weer in het gaatje te krijgen gebruik ik een stukje pakpapier wat ik over de mond van het pijpje leg en dan de kop van het boutje erin drukken, zodat het papier mee gaat en het boutje in het pijpje vasthoudt.
Succes! En pas op, geen lelijke woorden zeggen of op je tong bijten, he.

Fournier, jij hebt het waarschijnlijk over een D-type overdrive. Als ik in de onderdelen catalogus kijk zie ik daar inderdaad een flens met twee boutjes. Ik heb een latere J-type overdrive (1500 uit 1976). Deze heeft een solenoid met schroefdraad en een grote zeskant, waarmee de gehele solenoid verdraaid moet worden (NKC41). Toch bedankt voor het meedenken.
