Menu Sluiten

Forum

Single rail versnel...

Notifications

Single rail versnellingsbak 1500  

Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Hallo,

Mijn versnellingsbak (single rail 1500) maakte een zagend geluid. Kenners bestempelde dit als "lager"-probleem en adviseerde er niet te lang mee te wachten.

Omdat de krukaskeering ook lekte, dat bij iedere APK vermeld stond, heb ik de stap maar genomen. En omdat toch alles gedemonteerd moest worden ook een nieuw koppeling-set. Voor de bak een revisieset en later ook nog kogeltjes, veertjes en stiften aangeschaft. Alles tip top.

Met behulp van Youtube (Mike Hammer: The Shop) bak geopend en alles gedemonteerd. En zelfde volgorde, maar met nieuwe onderdeeltjes weer terug gedemonteerd. Klinkt eenvoudig, maar knap lastig. Lagers verwijderen, zonder pers, en de inputshaft, mainshaft en secundary shaft eruit en er weer in monteren is een giant uitdaging (gepiel van de eerste orde). Maar de bak zat weer in elkaar, en teruggeplaatst. Helaas had ik de druklagergeleider verkeerd gemonteerd, waardoor de zware bak er weer uit kon en na 15 minuten weer erin. Ging al sneller. Maar saat wel gelijk aan vele bezoeken sportschool.

Nu alles keurig wederom gemonteerd en...... "de bak heeft geen vrij". In zijn vrij staat ie in de eerste of tweede versnelling. De pook in 3e en 4e, voelt normaal aan. Maar 1e en 2e voelt onwillig, ik zet geen kracht, ik wil niets forceren.

In mijn perceptie heb ik alles goed gedaan. Maar wellicht toch ergens een fout gemaakt. Of, ....omdat het er nieuwe delen in zitten, dan moet je....

Wie o wie (her)kent dit en kan mij op weg helpen. (Alvorens ik alles weer ga demonteren)

Bijvoorbaat dank voor de analyse en tips.

HG Simon

Citaat
Geplaatst : 19-05-2020 9:41 am
Share: