Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Single rail versnel...
 
Notifications

Single rail versnellingsbak 1500  

 
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Hallo,

Mijn versnellingsbak (single rail 1500) maakte een zagend geluid. Kenners bestempelde dit als "lager"-probleem en adviseerde er niet te lang mee te wachten.

Omdat de krukaskeerring ook lekte, dat bij iedere APK vermeld stond, heb ik de stap maar genomen. En omdat toch alles gedemonteerd moest worden ook een nieuw koppeling-set. Voor de bak een revisieslet en later ook nog kogeltjes, veertjes en stiften aangeschaft. Alles tip top.

Met behulp van Youtube (Mike Hammill: The Shop) bak geopend en alles gedemonteerd. En zelfde volgorde, maar met nieuwe onderdeeltjes weer terug gedemonteerd. Klinkt eenvoudig, maar knap lastig. Lagers verwijderen, zonder pers, en de inputshaft, mainshaft en secundary shaft eruit en er weer in monteren is een giant uitdaging (gepiel van de eerste orde). Maar de bak zat weer in elkaar, en teruggeplaatst. Helaas had ik de druklagergeleider verkeerd gemonteerd, waardoor de zware bak er weer uit kon en na 15 minuten weer erin. Ging al sneller. Maar staat wel gelijk aan vele bezoeken sportschool.

Nu alles keurig wederom gemonteerd en...... "de bak heeft geen vrij". In zijn vrij staat ie in de eerste of tweede versnelling. De pook in 3e en 4e, voelt normaal aan. Maar 1e en 2e voelt onwillig, ik zet geen kracht, ik wil niets forceren.

In mijn perceptie heb ik alles goed gedaan. Maar wellicht toch ergens een fout gemaakt. Of, ....omdat het er nieuwe delen in zitten, dan moet je....

Wie o wie (her)kent dit en kan mij op weg helpen. (Alvorens ik alles weer ga demonteren)

 

Bijvoorbaat dank voor de analyse en tips.

 

HG Simon

This topic was modified 5 jaar geleden by Simon Ossewaarde
Citaat
Geplaatst : 19-05-2020 9:41 am
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Hallo,

Voor degene die het leuk, of interessant vindt, hierbij het vervolg van het (de-)monteren van de single rail versnellingsbak. Geen idee wat het euvel kon zijn, en daarom heb ik de bak er weer uitgehaald. Bak geopend en ja, de complete "gear train" leek wel een geheel. Alles zat aan elkaar vast. Dat hoort dus niet zo. Deze bestaat immers uit 2 delen. De input shaft (prise as) en de main shaft (hoofd as). Het enige dat ik kon bedenken was dat de delen er "te" vast in geperst zijn. Dwz, ik had geen pers en heb dus dit, overigens net als in Haynes, met een zware hamer gedaan. Mogelijkerwijs dat bij het harde slaan met piek belastingen (impact) het geheel in elkaar is gedrukt. Oplossing... gewoon op nieuw beginnen. Maar eerst een werkplaatspers aangeschaft. En dat is echt een wereld van verschil. De "Gear Train" opbouwen is niet zo moeilijk. Zet de mainshaft/hoofdas in de bankschroef met de input kant omhoog en volg de tekening (uit de onderdelen catalogus). Maar wel heel goed opletten. Daarna komt pas het moeilijke. Doe er eerst installatiedraad omheen (van boven naar beneden), zodat de tandwielen, synchromeshringen, clips , blokkeringsmanen en bussen op hun plaatst blijven zitten. Pfff. Levert wel de nodige zweetdruppels op. De input shaft klaarmaken met het lager en met de clip erop. En vanaf hier is er in de literatuur een beetje een zwart gat. Ik heb nergens kunnen vinden wat de beste montage volgorde is. Dus maar eens een uurtje naar de bak staan staren, logisch denken en tot een plan komen. Uiteraard eerst de secundaire as, de layshaft, erin. Met de washers aan de beide zijde. De grote aan de koppelingszijde. Niet verkeerd om anders kan later alles er weer uit. Ja, leuk blijft dus niet zitten. Goed invetten met dik vet en als het ware op de wanden plakken. Vergeet niet het achteruitrijtandwiel. Die kan er achteraf niet meer in. Dan moet je alles weer demonteren. Is me dus ook overkomen! En daarna ging er veel fout. Of zat het tegen.

Maar eerst de volgorde. Na de layshaft en achteruitrijtandwiel geplaatst te hebben steek je de main shaft met de lange zijde van binnenuit door het lagergat van de uitgangszijde. Dan schuif je het lager met clip erop, en deze pers je vervolgens in het huis. Daarna het geheel omdraaien en ga je de mainshaft in het lager persen. Maar wel een plaat onder het lager leggen, zodat deze er niet uitgeperst kan worden. En hier ging het mis bij mij. Hij wilde niet verder persen.... toen bleek dat het achteruitrijtandwiel in de eerste versnelling vast was geperst. F***.   ik kon niet anders doen dan het geheel weer omdraaien en de as terug persen om het tandwiel vrij te krijgen. En toen kwam Mr murphy op bezoek. Wat fout kon gaan ging fout. Natuurlijk was ik wat geïrriteerd.. (understatement). Ik had een te licht ijzerdraadje om de gear train bij elkaar te houden. Die hield niet en de synchro 3e, 4e versnelling (schakelbox) spatte uit elkaar. En... de drie kogeltjes en veertjes die erin zitten rolden over de garagevloer. Zie eens kogeltjes terug te vinden.... De veertjes snel gevonden, na lang zoeken ook twee kogeltjes. maar de derde... Niet gevonden. En het was eerste pinksterdag 's ochtends. Project stilleggen en twee dagen wachten? No way, de auto moet wel een keertje af. Uiteindelijk heb ik een lager gesloopt ( ja een nieuwe...), die volgens mij, dezelfde grootte kogels had. Haha, zo had ik er ineens 8 kogeltjes bij. En die derde missende kogel.... bleek onderin de bak te liggen...Tijdens het persen moet je dus overal opletten. Na de main shaft tot einde toe erin geperst te hebben (minimale speling eerste versnelling) , de input shaft er in geperst en dan ben je safe, de twee zijn een geheel. Vulringen en clip erop. Vervolgens de lay shaft op z'n plek.... vergt erg veel geduld. Of het lukt meteen, of je mag een hele tijd pielen, totdat je de as erin krijgt. Let er wel op dat de washers niet van de plaats gedreven worden. Zakt een van de twee naar beneden, kun je alles weer demonteren en opnieuw beginnen (ken ik ook). Daarna heb ik de bak wel kunnen afmonteren. Neemt overigens nog wel wat tijd in beslag. en ja... ik had 4 versnellingen en een vrij. Bell house erop, let op de drie veertjes... olie erin, spool plate op zijn plek en.... ik had vette olie handen en de spool plate glijdt uit mijn hand en valt zo in de bak onder de tandwielen in het oliebad. Mr. Murphy!. Olie er weer uit laten lopen. Met een magneetje, ijzerdraad en schroevendraaier deze er uit kunnen halen pffff. En gauw het deksel gemonteerd. Tweede pinksterdag de bak er weer in, zwaar ding in je eentje, en verder afmonteren.

Dan wordt het wel steeds leuker naarmate je het einde nadert. Spanning ten top op het moment dat je de motor start. En dan achteruit de bokjes afrijden... Achteruit inschakelen.. en een enorm gekraak. Ook de 1e en 2e... Geen koppeling dus. Het werd ineens heel erg warm. Maar de hydrauliek is los geweest. Dan moet je eerst een 10-tal keren de koppeling intrappen om de druk op te bouwen. En toen....achteruit de bokjes af en rijden maar. Top ervaring.Lang verhaal geworden en nog niet eens alles verteld. Heb nog wat meer meegemaakt.

Maar Moraal van het verhaal: Een groot project. Zeker als je het voor de eerste keer doet. Er kan veel fout gaan. Maar alles is een leerproces. Geef niet op. Het is een hobby, even rusten en weer opnieuw beginnen. Rustig nadenken, dan vind je altijd een oplossing. Neem vooral de tijd. Ik ben blij dat de auto klaar is. Nu omarm ik de vrije avonden en weekenden die eraan komen.

Groet, Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-06-2020 11:23 pm
Share: