Menu Sluiten

Forum

rommelend geluid in...
 
Notifications

rommelend geluid in de aandrijving  

 
smid
 smid
(@smid)
Lid

Beste mede spitliefjebbers,

Al drie jaar rijd ik met veel plezier rond in mijn 78- er bruine 1500 TC met od. Tot nu toe stoelframe gelast, leuningen opgevuld, startmotor en dynamo vervangen. Echter de laatste tijd, natuurlijk vooral tijdens het rijden met de kap dicht,, wordt een schurend,rommelend geluid hoorbaar in de aandrijving bij het gas loslaten vanaf ongeveer 90 km/u. Onder de 50 km/u is dat weer weg. De bak schakelt verder perfect, alleen bij heel langzaam rijden hoor je heel zachr een ritmisch tikkend geluid.(kruiskoppelingen?) je kan de cardanas enigszins verdraaien in het diff bij stiulstaande auto, is dat normaal.
Wie herkent dit en of kan mij adviseren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Geert Smid

Citaat
Geplaatst : 04-08-2008 12:33 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik herken het
en was het ook weer kwijt toen ik het diff en versnellingsbak
bijvulde/van nieuwe olie voorzag.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-08-2008 12:39 pm
smid
 smid
(@smid)
Lid

Beste Pluisje,
Bedankt voor de tip. Vanmorgen olie in bak en diff gecontroleerd. Mooi schoon en op peil. dat was het dus niet.
kan het ook komen door de kruiskoppelingen?
Met aangetrokken handrem kan ik de cardenas iets heen en weer draaien, is dat normaal?

Ik hoor het wel weer!

Groeten

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-08-2008 2:57 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

dat is normaal,
als ik mijn wielen vast zet, kan ik de aandrijfuit uit de bak zo'n
40-50 graden draaien.

ritmisch tikken, dat komt door de kruiskoppelingen, deze
kunnen dan lichtjes heen en weer schuiven, is ook niet erg.

draaien je achter wiel lagers goed vrij?

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-08-2008 5:13 pm
c.v.velzen
(@c-v-velzen)
Lid

beste mede spiter er zit waarschijnlijk speling op je kruiskoppeling .aandrijf as los maaken van het cardan(de assen naar het wiel toe) en dan goed contr.op en neer en draai richting op en neer mag er bijna geen speling zijn. is dit zo dan kan je dit uitvullen met plaatjes die je knipt van een blikje cola dit was ook het geval bij mij spit.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2008 10:10 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

quote:


geval bij mij spit


had die spit last van speling op de kruiskoppeling,
of last van rommeld geluid in de aandrijving?

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-08-2008 10:10 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Geert
Na jaren elk jaar nieuwe kruiskoppelingen te hebben gemonteerd
kwam ik er achter (meten is weten) dat de 2 gaten in de
flens die tegen het differentieel zit ovaal geworden waren.
Ik heb nu nieuwe flensen gemonteerd en het gerommel is weg.
OK tevens nieuwe kruiskoppelingen.
Nu is het afwachten.
Na 250km nog geen tikje of rommeltje gehoord.
Oh ja : de cardan as loopt van de versnellingsbak naar het differentieel
en de aandrijfas loopt van het differentieel naar het wiel.
Dit om spraakverwarring te voorkomen.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-08-2008 11:21 am
smid
 smid
(@smid)
Lid

Bedankt voor de tip Pietje Precies.
Ik zal binnenkort de de flenzen even checken of ze uberhaupt goed vastzitten, helaas ben ik net dor mijn rug gegaan dus er even onderkruipen zit er nu even niet in! Is het eigenlijk veel werk de flenzen te vervangen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-08-2008 3:33 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Het ligt er aan wat je veel werk vindt.
Ik heb er een avond per kant overgedaan.
Maar dan verfde ik tevens de boel.
Je haalt in een keer de hele zwik er onderuit.
Dwz aandrijfas (dus losmaken bij differentieel) met schommelarm en remtrommel.
Dan tik je de kruiskoppeling eruit en je hebt de flens in de hand.
Je neemt de schuifmaat en zet hem vast in het gat.
Dan draai je de schuifmaat rond door het gat en ontdekt dan dat er wel of geen verschil in zit , dus die het gat niet zuiver rond is.
Succes met je rug en de klus.
Voor die rug heb ik ook wel een mogelijke oplossing; physiothrerapie en daarna elke dag de standaardoefeningen doen. Ook als je geen last meer hebt.
Helpt bij mij prima.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 2:54 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Eigenlijk zijn er een aantal geluiden te onderscheiden in de achtersteven van een Spit:

-tikken in snelheid varierend met de rijsnelheid: kruisstukjes;

-dreunen, ook afhankelijk van snelheid, maar meestal op een bepaalde snelheid sterker: wiellager(s);

-zingen, sterker wordend met de snelheid, maar kan daarboven ook plotseling weer ophouden: diff, maar kan dan nog tijden mee, na Xado toevoeging is hij bij mij weer helemaal stil.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-08-2008 2:07 pm
luppes
(@luppes)
Lid

Ik ga het nog moeilijker maken:

Heb ook een tikkend geluid aan de achterkant die je goed hoort als je het gas loslaat en weg is als ik gas geef???

Heb nu de kruisjes vervangen , maar het zelfde geluid blijft zo. Waar moet ik het nu gaan zoeken??????????

gr. jurgen

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-10-2008 12:08 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

krik je wielen eens op en draai gewoon aan de wielen
als de auto uit de versnelling en van de handrem staat.

wanneer er remmen aanlopen, lagers stroef lopen of er
dingen tegen elkaar aan lopen is dat slecht voor de auto.
dit zorgt voor extreme slijtage en misschien zelfs vastlopende
lagers of on herstelbare slijtage in differentieel en zeker tot
dure reparatiekosten.

echter, heb je niet het idee dat er iets vastloopt, aanloopt,
kapotloopt of schuurt, kan een tikje geen kwaad.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-10-2008 12:49 pm
horst
(@horst)
Lid

Hoi,

IK heb eigenlijk een zelfde probleem als ik hier lees bij luppes!!!

tikkend geluid als ik het gas los laat en is weer weg als ik gas geef.
(ik heb beide assen vervangen door revisie in de hoop het op te lossen maar niet gelukt)

Dus de vraag is eigenlijk luppes is het ooit opgelost en wat was het????

vriendelijke groeten,
Horst

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-04-2009 11:35 pm
Share: