Menu Sluiten

Forum

Rammelen in de vers...
 
Notifications

Rammelen in de versnelling,  

Pagina 1 / 2
 
ger.geefshuysen
(@ger-geefshuysen)
Lid

Plotseling na het terugschakelen naar de 3e versnelling en het normaal afremmen op de motor, rammelt het plotseling ergens in de versnellingsbak / aandrijflijn? Het is een behoorlijk heftig mechanisch geluid! Na het indrukken van de koppeling is het geluid weg, kom echter terug vanaf de 2e versnelling. De bak schakelt verder normaal en soepel.
Heeft iemand een idee waar ik aan moet denken?

GeGe

Citaat
Geplaatst : 24-09-2007 8:58 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik had ook zo'n rammelend/bonkend geluid bij het afremmen
op de motor.

na het bijvullen van de olie in de versnellingsbak, was het over.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-09-2007 10:44 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

quote:


Originally posted by pluisje

ik had ook zo'n rammelend/bonkend geluid bij het afremmen
op de motor.

na het bijvullen van de olie in de versnellingsbak, was het over.


correctie,
na het bijvullen van het differentieel.

ik stond toen op een vetput, en heb ze beide bij gevuld.
maar volgens mij ging er weinig in de bak en veel in het diff.
daarna heb ik mij ook voorgenomen om de kering voorin
het diff. te vervangen (hierover zou hij dan lekken bij afremmen)
maar dat is er nog niet van gekomen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-09-2007 1:58 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Hoi Ger

Ik zelf zou eerst de versnellingsbakolie aftappen
en controleer dan de afgetapte olie op slijpsel en eventuele op afgebroken
tanden die aan de aftapplug blijven hangen
het wil wel eens voorkomen als men niet juist schakelt dat er tanden van het achteruit tandwiel en van het torntandwiel afbreken je kunt dan wel gewoon schakelen
maar de versnellingspook staat dan niet meer stil (trillen)
de mogelijkheid bestaat ook dat hij uit zijn versnelling springt
PS
Als je de koppeling intrapt dan is de totale belaste aandrijving uitgeschakeld
Dus meestal geluidloos

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-09-2007 9:07 pm
ger.geefshuysen
(@ger-geefshuysen)
Lid

Thx.. voor het meedenken en de tips,
Ik heb van het TAC lid Marco Pieterse ook enkele tips gekregen.
Omdat het probleem plotseling is opgetreden, moet ik er vanuit gaan dat “iets” kapot is gegaan of verschoven is. Door het resoneren van het geluid door de spit, is het ook moeilijk om zeggen waar het probleem zit. Het kan vanaf het druklager, een gebroken synchro ring, afgebroken tanden, enz, enz in de bak zelf tot aan de kruiskoppelingen van de aandrijfassen zitten.
Ik denk na een nachtje (onrustig) slapen, dat het weleens de kruiskoppeling achter de bak kan zijn? Omdat de druk op de kruiskoppelingen het grootst in de éérste en tweede versnelling is, is dit mogelijk de verklaring dat het rammelen vooral in de derde en vierde versnelling hoorbaar is!
Zaterdag ga ik de aandrijflijn van achter naar voren controleren, en hoop ik dat ik het een kapotte kruiskoppeling is. De olie uit het diff. en de versnellingsbak is gelijk de eerste controle van een mogelijke inwendige schade, en nieuwe olie kan nooit geen kwaad.

GeGe

GeGe

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-09-2007 11:06 pm
ger.geefshuysen
(@ger-geefshuysen)
Lid

Hi Bernard en Jan,

Helaas nog geen tijd gehad. Zaterdag ga ik de oorzaak van het geluid opzoeken. Ik begin natuurlijk met de olie analyse in de bak en het bijvullen van de differentieel. Ik hoop natuurlijk dat ik niets in de olie vind, en met het bijvullen van het diff. opgelost is.
Jullie hebben meer ervaring met deze materie, vraag
* gebruiken jullie hiervoor de voorgeschreven SAE 90 EP olie? Of zijn er betere alternatieven?
* kan ik voor het olieverhaal vooral van het diff. zonder brug of put werken?
* kan ik voor het controleren van de kruiskoppelingen, ongestraft b.v. het rechter wiel van de grond krikken, de motor starten en een versnelling kiezen? Er is mij verteld dat ik zo op een snelle manier de kruiskoppelingen kant voor kant kan controleren? Hebben jullie of iemand ervaring hiermee?

GeGe

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-09-2007 8:24 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Beste Ger
Als je een wiel op krikt ( op een steun zet) en daarna de moter start en hierna hem in de versnelling zet, kun je de kruiskoppelingen van cardanas en de steekas controleren.
Je schrijft dat het geluid het ergst is in de eerste en tweede versnelling agv grotere belasting.
Bij deze test is de belasting echter zeer gering daar er geen tegendruk is.
Groeten Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-09-2007 12:23 am
fournier
(@fournier)
Lid

Besef ook, dat de wielassen een heel andere hoek ten opzichte van het differentieel maken als het wiel van de grond is. Je kunt dan heel andere geluiden te horen krijgen dan onder het rijden.
Ik doe dan het wiel van de remtrommel af en steek een kort plankje vertikaal achter de remtrommel en zet dat met het andere eind op de krik. Zak zand achterin de kofferbak aan de zijde waar ik werk. Als je dan geluiden in de kruiskoppeling hoort zijn die herkenbaar.
Zet de auto met de neus ergens tegenaan, zodat de motor afslaat wanneer de auto tegen je zin toch neiging krijgt te gaan rijden.
Het cardan kun je vullen door het luikje midden achter de stoelen uit de vloer te halen, daar waar de schroeven van de ophanging van de bladveer zitten. Steek een stuk tuinslang door het gat en voer dat naar binnen in het gat van de vulplug van het diff. Giet olie in de slang totdat die niet meer zakt. Trek nu de slang uit het gat en de overtollige olie loopt uit het diff en de slang. Van tevoren dus een afwaswasteiltje onder het diff zetten.
Helaas zit er geen aftapplug onderaan het diff, je kunt dus niet eerst de oude olie eruit laten lopen. Daarvoor moet je het diff uit de wagen halen en splijten.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-10-2007 11:43 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

olie kan je ook uit het diff zuigen;
hiervoor heb ik een luchtdicht benzine flesje gebruikt,
die de radio-grafische modelzaak te koop heeft.

is een luchtdichte knijpfles met een lange gekromde tuut er aan.
deze kneep ik leeg, lucht eruit en de tuut hing ik in het diff.
daarna zoog hij vanzelf de olie eruit.
duurde wel een 10 minuten per keer, maar naar 3 keer knijpen
zoog hij alleen nog maar lucht uit het diff.

vervolgens bleken er geen metaal deeltjes in de olie te zitten
en heb ik hem weer met dit tuutje vol gespoten.
is ideaal als je onder de auto staat, ook de versnellingsbak is een
kwestie van openschroeven, 2 keer knijpen en is weer bijgevuld.

[img] http://www.aedex.be/images/VK_knijpfles.jp g" />

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-10-2007 11:58 am
ger.geefshuysen
(@ger-geefshuysen)
Lid

Versnellingsbak is uitgebouwd. Buiten wat drab op de aftapplug, en enkele uitgefilterde messing snippertjes uit de olie, is er niets aan de hand met de versnellingsbak.
Ook inwendig ziet alles er goed uit. Druklager is in orde, en de hefboom van het druklager heeft een minimale speling in het scharnierpunt, echter
Bij het afbouwen van de koppeling, ontdekte ik een behoorlijke axiale speling van 2,6 mm op de krukas.
Het kan niet anders, dit moet de oorzaak van deze ellende zijn.
Tot zondag 23 sept. j.l. heb ik niets bijzonders aan de auto gemerkt, deze speling kan toch niet plotseling zijn ontstaan?

Wat is nu verstandig,
De motor openmaken, en controleren of de drukringen van het achterste krukas lager wel aanwezig of kapot zijn. Kan er nog meer inwendige schade zijn door deze speling?
Of toch gelijk een andere motor gaan plaatsen.

De motor liep als een zonnetje, en gebruikt nagenoeg ook geen olie!

GeGe

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-10-2007 9:32 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

axiale speling, dus de krukas kon je van voor naar achter bewegen?

dat is normaal (niet de afwijking), de krukas wordt belast bij het
induwen van de koppeling.
hiermee duw je de hele krukas naar voren van de auto.

als het goed was, kon je de koppeling dus induwen bij een draaiende
motor en kon je de poelie heen en weer zien bewegen.

dit komt omdat er in de motor bepaalde plaatjes zitten,
deze zitten vast in de motor en draaien in een rand van de krukas.

deze plaatjes slijten langzaam weg, waardoor er speling ontstaat.
een boosdoener is het starten van de auto, met de koppeling in.
hierdoor zit er nog geen olie tussen de plaatjes en is het staal
op staal.

nieuwe plaatjes ering (schijnt de krukas er niet eens voor uit
gebouwd te moeten worden) en het schijnt weer opgelost te zijn.

echter, omdat bijna elke motor dit heeft, en de speling alleen maar
naar voren is, kan dit geen verklaring zijn voor het oorspronkelijke
probleem.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-10-2007 9:39 pm
ger.geefshuysen
(@ger-geefshuysen)
Lid

Hoi Pluisje,

De motor is midden jaren 90 gereviseerd, maar heeft van 2001 tot mei 2007 stilgestaan!
Volgens het werkplaatsboek, mag de axiale speling maximaal 0.3556 mm zijn.
M.a.w. deze speling is bijna of niet te voelen.
Nu de versnellingsbak en uit is, kan ik het vliegwiel bij wijze van spreken met één vinger heen en weer bewegen? Als deze tegen zijn eindpunten aankomt, hoor ik toch een mechanische klik.
Het probleem doet zich alleen maar voor als ik het gas los laat, en de auto op zijn motor gaat afremmen. Ik heb al aangegeven dat het een behoorlijk heftig mechanisch geluid is.
Mogelijk dat er ook iets met de koppeling en/of drukgroep is gebeurd. Ik heb deze na deze ontdekking niet meer afgebouwd.
Ik weet nog vaag uit het verre verleden, dat de krukasspeling behoorlijk wat geluid kon veroorzaken?

Ik snap alleen niet dat dit plotseling kan ontstaan, dit moet toch eerder naar voren en merkbaar zijn?

Bay the way, goede tip van die zuigfles.

GeGe

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-10-2007 10:14 pm
fournier
(@fournier)
Lid

De axiale speling op je krukas kan toch de oorzaak zijn van de 'rare geluiden' die je beschrijft. Het is bekend dat de 'halve maantjes' die de axiale druk van de koppeling op de krukas opvangen 'eruit' kunnen vallen wanneer de slijtage een gevorderd stadium heeft bereikt.
Vanaf het moment dat deze halve drukringen er tussen uit gevallen zijn, heb je opeens belangrijk meer axiale speling; de (resterende) dikte van de vulringen.
Het is dan mogelijk dat de krukas zover naar voren gaat dat de krukwang tegen het web waarin het lager gevat is aankomt. Als je zo doorrijdt slijten die twee op elkaar in.
Haal de carterpan er maar onderuit en je zult vrijwel zeker de halve maantjes daarin teugvinden.
En ja, uit wat ik daarover gelezen heb, moet het te doen zijn om nieuwe drukringen aan te brengen zonder de as eruit te hoeven halen.
In de down load kun je enkele bijdragen uit het oude forum over dit onderwerp vinden.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-10-2007 12:00 pm
ger.geefshuysen
(@ger-geefshuysen)
Lid

Motor is (eindelijk) uitgebouwd, en ik heb in de carter 2 hele + 1 gebroken (versleten) halve maantjes gevonden. Nu nieuwe bestellen en de boel weer in elkaar zetten, of

Nu de motor open ligt, zijn er nog tips waar ik naar moet kijken en/of ik beslist moet controleren? De koppeling en de drukgroep zal ik indien nodig gelijk vervangen.

GeGe

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-10-2007 10:01 pm
ger.geefshuysen
(@ger-geefshuysen)
Lid

Spitvrienden,

Naar na een grondige inspectie moet ik helaas tot de conclusie komen dat de motor is overleden. De axiale speling op de krukas moet al langere tijd aanwezig zijn geweest, want de krukaswang en zelfs de achterste lagerkap zijn ingesleten.
De motor is midden jaren 90 (met rekening) gereviseerd. De spit heeft door gezondheidsredenen van de vorige eigenaar van 2001 tot mei 2007 stilgestaan.
En het motortje liep na een behoorlijke grote inspectie beurt echt als een zonnetje, en dat zonder noemenswaardig olie verbruik of bijgeluiden?
Ik had een dergelijke grote schade dan ook niet verwacht. Ik dacht ergens een defect in de aandrijflijn, druklager, enz , enz te vinden?
Het goede weer is weer ver voorbij, dus ga ik rustig overdenken welke vervanging ik ga zoeken. Gereviseerd, gecontroleerd of toch een gok ?
De taxatie waarde van het spitje is in augustus j.l. nog op 10.000 eurotjes gezet, dus ik denk op dit moment niet dat ik een gok zal wagen.

Bedankt nog voor de tips.

GeGe

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-10-2007 9:47 pm
Pagina 1 / 2
Share: