Forum
Rammelen diff bij snelheid minderen
Mijn spitje mk3 uit '68 maakt een sterk rammelend geluid bij zakken toerental of terugschakelen...
De kruiskoppelingstest geeft aan dat de kruiskoppelingen niet versleten zijn= geen speling.
Wat ik wel heb gezien: als ik de cardanas beweeg dan zit er veel speling in het differenteel zelf. Speling op het kroonwiel?
Kan ik daar nog wat mee rondrijden of moet ik zo snel mogelijk de diff uit elkaar halen? Ik zou dat liever uitstellen tot de winter...
Wanneer je het 'gas' loslaat is er een priode waarin de speling tussen de tanden van het pignon en kroonwiel te horen kan zijn doordat afwisselend de cardanas aangedreven wordt vanaf de motor en vanaf het differentieel. Het pignon drijft het kroonwiel aan, respectievelijk het kroonwiel drijft het pignonwiel aan. Hoeveel 'ruimte' e tussen de tanden van deze twee tandwielen gekomen is, is afhankelijk van de slijtage van de tanden op deze tandwielen zelf en van de slijtage van de konische lagers waarin de pignon as gelagerd is.
ju kunt deze lagers natuurlijk (zelf) vervangen. maar, dan zit je toch met het punt dat je de afstand van pignon tot kroonwiel professioneel moet opmeten om de lagers correct 'op afstand' af te meten. dat is een klusje waar maar weinig amateurs in slagen. Daarvoor ga je dan toch naar een professional.
Dit komt er op neer dat eigenlijk iedereen die het lawaai uit het differentieel moe is een ruildifferentieel koopt en dat onder de wagen schroeft. Klaar!
praktisch puntdaarbij is, dat je eigenlijk op voorhand geen zekerheid kunt krijgen dat dat differentieel wel goed is en het nog een aantal jaren goed blijft doen. Die garantie kunnen de verkopers in het algemeen niet geven. Velen komen tot het akkoord dat je het diff nog weer mag ruilen wanneer het je tegenvalt. Dat betekent dus, dat je aardig wat vaardigheid kunt opbouwen in het vervangen van differentieels. na een paar keer wordt je daar best wel bedreven in, is mijn ervaring.
Er is een meneer die zijn werkzame leven in het professionele onderhoud, reparatie en revisie van tandwierlkasten heeft gesleten en die af en toe bereid is om nog voor iemand voor een honderdje of ver een diff te reviseren. Je bent dan zeker dat je maar eenmaal hoeft te sleutelen en dat je beslist tevreden zult zijn met het resultaat.