Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Overdrive versnellingsbak en koppelingsplaten
Een lang gekoesterde wens was om ooit mijn Spitje nog eens van een overdrive bak te voorzien. Maar ja, dat is nog wel even een klusje en doe je niet zomaar even op een regenachtige zondagmiddag. Ik reed inmiddels al een tijdje rond met een redelijk versleten koppelingsplaat en wist dat op korte termijn de huidige bak er toch onder vandaan moest. Dus hèt moment voor de overdrive. Na enig speurwerk er een op de kop getikt bij een van onze bekende handelaren.
Maar nu moet hij er nog in....
Eerst een plank m.b.v een garagekrik klemgezet onder de carterpan en de boel iets gelift. De andere kant van de plank gestut met nog een garagekrik. Zodoende had ik een soort van glijbaan gemaakt waarover ik de versnellingsbak er vanachter uit kon trekken. Het verschil tussen onderkant carterpan en onderkant bellhouse was precies de dikte van een kaasplankje, welke geofferd werd om als een soort glij-ijzer te fungeren.
Vervolgens de nieuwe koppeling gemonteerd. Eerst nog de fout gemaakt door een koppelingsset aan te schaffen van onze knutselaars uit Taiwan. Niet doen dus, paste voor geen meter. Terug gestuurd en een Borg & Beck ervoor in de plaats aangeschaft. Twee tikken met de steel van een hamer en hij zat erop. Ook de kwaliteit van de plaat zelf oogde stukken beter.
Maar nu het grote moment:
Dat was nog wel even een klusje. De overdrive bak was nog wel even wat lomper en zwaarder dan z'n voorganger.. Eerst maar zien dat hij in de wagen terecht komt.
Om een lang verhaal kort te maken;
We begonnen met z'n tweeen, maar na een uur klooien zoon nummer twee maar opgetrommeld. Vervolgens één links en één rechts om, met elk een halve bezemsteel, de bak al liftend voor het gat te manouvreren, terwijl nummer drie, al draaiend aan de flens, het geval de juiste richting in duwt.
Binnen tien minuten zat de boel op z'n plaats.
Al met al, een leerzame middag.
En... o ja, omdat ik het schuifknopje niet zo charmant vond en deze trouwens toch nieuw zou moeten aanschaffen, heb ik in plaats daarvan de oplossing van de MG B gepikt. Is wel niet origineel , maar wie zit daarmee.?..... Ikke in ieder geval niet.
Henk
Zal ik zeker doen. Dat kan overigens nog wel even duren want ik moet het voornamelijk van de weekenden hebben. Eerst wil ik de master en slave nog reviseren en daarna moet ik nog wat verzinnen met wat voor materiaal ik mijn, ook pas aangeschafte, kunstof tunnel van binnen zal bekleden.
Hoe 'berijdt' je eigenlijk zo'n overdrive bak. Ik meen ergens, ik dacht in een van de technische artikelen, gelezen te hebben dat je bij het inschakelen van de overdrive niet hoeft te ontkoppelen.
Henk
Dat klopt. De OD heeft zijn eigen koppeling; het satelliethuis heeft een conische rand, bekleed met frictiemateriaal, die tegen een conische rand in de buitenmantel van de OD aangelegd wordt als je de OD inschakelt. Het satelliethuis komt daarmee tot stilstand, waardoor de tandwielen zich ten opzichte van elkaar beginnen af te wentelen, wat je je 'versnelling' oplevert.
Wanneer jij dan ook nog eens met het voetje de koppeling tussen bak en vliegwiel onderbreekt kan het je overkomen dat bij het weer 'in' schakelen van de verbinding de twee koppelingen niet de goede afstemming vinden en het koppelen raar verloopt.
Dus gewoon met het schakelaartje flip flap op en neer schakelen.
Je voelt gewoon de koppeling in de OD zich vastbijten. Wanneer je dat wat 'zoeter' wilt laten verlopen, kan je -net zoals je bij gewoon 'op' schakelen- even het gas wat terugnemen. Als je er niet op let, zal je bemerken dat je dat in de praktijk vanzelf gaat doen. Je houdt immers altijd het gas wat in als je naar een hogere versnelling schakelt. Schakelje 'terug' dan even wat gas erbij geven, zoals je al gewend bent.
Dat geeft in ieder geval weer een nieuwe dimensie aan het rijden met de Spit.
Vanavond toch nog even tijd gevonden om het electriek aan te sluiten. Versnellingsbak in z'n 4 gezet, contact aan en de schakelaar op overdrive gezet.
Eerst dacht ik,... foute boel,...ik hoorde niks (je zou de solenoid toch moeten horen). Maar toen ik bij het inschakelen mijn hand op de solenoid legde voelde ik duidelijk dat er inwendig iets gebeurde. De klak van de overdrive schakelaar op het dashboard maakt waarschijnlijk dat je de solenoid niet hoort. Ik heb ook keurig spanning op de solenoid contacten. Als ik vervolgens het ritueel herhaal maar dan in de 2e versnelling meet ik geen spanning.
So far, so good.
Henk
Dolle pret,.... hij doet het.
Afgelopen zaterdag, samen met mijn vaste mecanicien, en inmiddels ook cineast, een testrit gemaakt.
Dit historisch moment is te bekijken via de volgende link.
We zullen met deze opname wel niet genomineerd worden voor het Gouden Kalf, maar er is toch aardig het effect van de overdrive op te zien.
Het rijden zonder tunnel veroorzaakte nogal wat bijgeluiden, ook werd het op deze manier wel aardig warm bij de voetjes maar dat mocht de pret niet drukken. Het resultaat dat telde en was voldoende om nu de boel weer op te bouwen.
Weer een ervaring rijker.
Henk
Zeker weten en het wordt nog beter als de tunnel er weer in zit. Al valt het plaatsen van mijn nieuwe plastic tunnel een beetje tegen, er moet nogal wat aan geschuurd en geaschaafd worden. Ook komen de schroefgaten van de tunnel niet overeen met die van het chassis. Maar goed, deze onvolkomendheden staan niet in verhouding tot het monteren van de overdrive bak. We gaan dus vrolijk verder.
Henk
Henkh,
Jij hebt al iets gedaan wat bij mij nog moet gebeuren een bak met overdrive plaatsen. Hij staat al klaar maar moet er nog aan beginnen.
Heb daar een vraagje over, ook ik wil de koppeling en drukgroep vervangen en de beide cilinders eerst reviseren, maar bij het plaatsen van de nieuwe plaat en drukgroep heb je daar voor het centreren speciaal gereedschap voor gebruikt of een oude as ?
En de aansluiting bovenop de versnelling heb je die gebruikt ? Ik heb exact dezelfde bak met overdrive een 6 J 5 .
en daar zit naast de solenoid aansluiting ook een aansluiting bovenop de bak..... maar weet niet welke volgorde van aansluiten ik moet maken.
Kan je een eenvoudig schema aan mij sturen, alvast bedankt. ( favdh@hotmail.com )
Ik kan je een foto sturen van mijn bak naar je mail adres....
Henkh,
Jij hebt al iets gedaan wat bij mij nog moet gebeuren een bak met overdrive plaatsen. Hij staat al klaar maar moet er nog aan beginnen.
Heb daar een vraagje over, ook ik wil de koppeling en drukgroep vervangen en de beide cilinders eerst reviseren, maar bij het plaatsen van de nieuwe plaat en drukgroep heb je daar voor het centreren speciaal gereedschap voor gebruikt of een oude as ?
En de aansluiting bovenop de versnelling heb je die gebruikt ? Ik heb exact dezelfde bak met overdrive een 6 J 5 .
en daar zit naast de solenoid aansluiting ook een aansluiting bovenop de bak..... maar weet niet welke volgorde van aansluiten ik moet maken.
Kan je een eenvoudig schema aan mij sturen, alvast bedankt. ( favdh@hotmail.com )
Ik kan je een foto sturen van mijn bak naar je mail adres....
Voor het aanbrengen van de koppelingsplaat heb ik een speciaal stukje gereedschap gebruikt. Dit is voor een euro of 7 te koop bij de meeste van de ons bekende handelaren. Een stuk van een oude prise as kan natuurlijk ook, maar die moet je maar net voorhanden hebben.
De schakelaar boven op de versnellingsbak moet zeker gebruikt worden, deze schakelaar voorkomt dat de overdrive in de eerste en tweede versnelling kan worden ingeschakeld.
Daar waar je schrijft "de solenoid aansluiting ook een aansluiting... enz." begrijp ik niet goed wat je precies bedoelt, maar ik stuur je wel een mail dan kun je me een foto sturen.
Via onderstaande link kun je het schema bekijken welke ik gebruikt heb. Er zijn verschillende schemaatjes te zien, in mijn geval was het schema waar de twee groene draden samenkomen van toepassing. (4e van onder)
www.triumphspitfire.com/images/wiring...
Groet Henk