Menu Sluiten

Forum

openmaken cardan
 
Notifications

openmaken cardan  

 
olaf
 olaf
(@olaf)
Lid

Hallo mede Spitters!

Wie kan me vertellen hoe ik dit gedeelte van de cardan-as open maak?
De kruiskoppeling aan de achterzijde van de as heb wil wel vervangen. Helaas was hier het gerammel niet mee verholpen, bij nader onderzoek blijkt het hier in te zitten.

Wie het weet mag het zeggen.

Groet Olaf

Citaat
Geplaatst : 11-05-2009 9:28 pm
jaza
 jaza
(@jaza)
Lid

Beste Olaf,

Dat gaat niet lukken, deze zijde is niet te reviseren. Heb je aan deze kant speling dan moet je opzoek naar een andere cardanas.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-05-2009 11:09 pm
olaf
 olaf
(@olaf)
Lid

Hierbij even een update:
Ik heb van het weekend een "nieuwe" cardanas (een goede gebruikte van Bert van Os) gemonteerd, maar helaas mijn probleem waar mijn vervang actie op gebaseerd was is niet verholpen.
Ik heb alles uitgebreid kunnen testen tijdens de geweldige Veluwe Rit (organisatie hierbij nogmaals mijn complimenten).

Wat is dan mijn probleem:
--> een ratelend geluid rond de 3000 RPM als ik gas loslaat in alle versnellingen.
Waar komt het geluid vandaan:
--> midden onder de auto (begin zelf nu aan de versnellingsbak te denken!).

Wie heeft er goede tips of dit probleem ook (gehad)?

Auto loopt trouwens prima en schakeld loep zuiver en alle versnellingen (ook achteruit).

Ik ben benieuwd.
Groeten Olaf

Triumph Spitfire 1500 TC

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-05-2009 11:16 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

als het bij een vast toeren (rpm) is, hoef je niet verder als de
motor en versnelling te zoeken,
bij een vaste snelheid zou je meer aan (aandrijf) assen en
wielen moeten denken.

doet hij het ook als je in zijn vrij de motor op 3.000 houdt en laat
zakken?

en klinkt het niet gewoon of er iets ligt te rammelen in de
uitlaat?

als de auto verder goed draait en zuiver schakelt,
lijkt er mij niets stuk te zijn, anders hadden de engelse ontwerpers
jouw kappotte onderdeel nooit gemonteerd,
elk onderdeel van je auto heeft een functie
en is een onderdeel stuk, moet je dat merken of
het onderdeel heeft nooit een functie gehad....
maar dat lijkt mij sterk in een versnellingsbak of motor.

ps,
onderdelen in van versnellingsbak of aandrijf as,
draaien in de 4e versnelling hetzelfde toerental als de motor zelf.
dus een cardan as bij 90km/uur, draait ook de 3.000rpm die
de motor draait.

ik weet niet precies hoe jouw geluidje klinkt,
maar een staaf van een paar kilo, die 3.000rpm ronddraait,
zal geen hoog pingelend geluidje veroorzaken,
meer alsof er een gorrila in je kofferbak aan het springen is..

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-05-2009 10:10 am
olaf
 olaf
(@olaf)
Lid

Het geluid is echt een rammel die alleen plaats vindt als ik rij, dus bij stilstaan en de motor boven 3000 RPM laten draaien en dan gas los hoor je niets.

Het geluid doet ook denken aan een rammelend hitteschild, kon niets vinden wat los zit.

Triumph Spitfire 1500 TC

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-05-2009 10:54 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

en als je eens goed aan de uitlaat schut?
ik had het ook bij iets van 1200rpm,
toen bleek er een ophanging van de uitlaat te zijn losgebroken
en tegen de pijp aan te tikken.

hoge geluiden komen denk ik echt niet uit de versnellingsbak,
de onderdelen zitten onder de olie...

tenzij je natuurlijk wat olie verloren bent...
heb je dat wel eens bijgevuld?

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-05-2009 11:56 am
olaf
 olaf
(@olaf)
Lid

Uitlaat zit goed vast!
Hele auto beweegt en niet rammelt...
Denk dat ik alle versnellingsbak olie eruit ga laten lopen en opnieuw ga afvullen, nog nooit gedaan, wellicht slaat er toch iets droog!

Heb je tips welke olie te gebruiken?

Triumph Spitfire 1500 TC

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-05-2009 3:11 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

haal eerst bij een modelwinkel deze fles

[img] http://www.pluisje.nl/spitfire/IM000307S.JP G" />

[img] http://www.pluisje.nl/spitfire/IM000308S.JP G" />

hiermee kan je dan ook gelijk de olie uit je diff. zuigen,
daar gaat ook dezelfde olie in en deze fles kan je inknijpen
en je zuigt heel langszaam de olie eruit, terwijl je zelf
koffie gaat drinken,
daarna vullen met GL4, SAE 80W90,

wil je meer info, google is je vriend;
http://www.spitfire1500.nl/id98.htm

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-05-2009 8:32 pm
olaf
 olaf
(@olaf)
Lid

Goeie tip!
Ga er van 't weekend mee aan de slag en laat wel weer weten of het probleem opgelost is.
Merk aan de mailtjes die ik krijg dat meer mensen dit probleem hebben.
Thanx Pluisje!

Triumph Spitfire 1500 TC

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-05-2009 10:15 pm
olaf
 olaf
(@olaf)
Lid

Het is al weer even geleden dat ik hier zou reageren... Ben druk geweest met de Spit.
Wat heb ik gedaan:
- olie van versnellingsbak en dif ververst (geen resultaat)
- nieuwe distributieketting en spanner gemonteerd (geen resultaat) zie foto's
- uitlaat (rvs sportuitlaat) er weer helemaal afgehaald en gemonteerd (geen resultaat) zie foto's, misschien handig als iemand wil weten hoe je een sportuitlaat monteerd.

Wel heb ik een vermoeden wat het is:
- de uitlaat wordt heet en zet dan iets uit waardoor één of meerdere schotten de gelegenheid krijgt om te trillen bij een bepaald toerental.
- waarom denk ik dit, bij een koude motor/ uitlaat hoor ik niets, maar als hij warm is dan hoor je een licht rammeltje bij gas los rond de 3000 rpm.

Hier volgen de foto's, hoop dat iemand er iets aan heeft.
Distributieketting

Uitlaat (zo kan je nog altijd bij de cardan)

Triumph Spitfire 1500 TC

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-08-2009 3:22 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

rammelt hij ook zonder uitlaat?

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-08-2009 10:14 am
olaf
 olaf
(@olaf)
Lid

Hi Pluisje!

Dat kan ik niet zeggen/ testen het maakt namelijk gruwelijk veel lawaai en het rammelt alleen als ie rijdt en niet bij in z'n vrij...

Triumph Spitfire 1500 TC

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-08-2009 10:05 pm
Share: