Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

oliekeerring ingaan...
 
Notifications

oliekeerring ingaande as bak MK III  

 
Martin Maes
(@martinmaes)
Lid

Hallo , heeft er iemand ervaring met het transformeren van de alu bellhouse van een MK III versnellingsbak zodat er een oliekeerring kan geplaatst worden op de ingaande as , want nu is dat zonder oliekeerring , lijkt me meer een soort spiraal , en ik heb begrepen dat dit vanaf de MKIV wel is voorzien 

Citaat
Geplaatst : 14-08-2020 5:26 pm
Geert Paul Weeda
(@geertpaul)
Lid

Beste Martin,

Zelf heb ik die ervaring ooit gehad, echter dat was bij een 1500. De vroege heeft een spiraal (labyrinth) afdichting  en de late 1500 een oliekeerring. De werking van de spiraal is er op gericht om de olie in de bak te houden (logisch). Door het verschil in dikte van de ingaande as was dicht mogelijk. Ooit kreeg ik toen de verkeerde bak en hebben we de houderplaat met afdichting omgewisseld in het bellhouse. Om dat zo maar te doen bij een MkIII is iets voor de TAC of te rade gaan bij gespecialiseerde bedrijven (vooral ook de oliekeerring op de juiste manier monteren, anders loopt de bak leeg). Wordt m.i. een customised item.

In de bijlage het artikel wat ik schreef begin 1997.

Een TAC lid bellen kan natuurlijk ook :)!

 

Succes.

 

Vriendelijke groeten,

Geert Paul Weeda

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-08-2020 5:23 pm
spit1600
(@spit1600)
Lid

Zoals al aangegeven heeft alleen de late 1500 een afdichting op de as gehad. Alle overige modellen hebben de scroll afdichting.

Bij de zogenaamde seal afdichting is zowel de as, alsook de insert in de bellhouse verschillend.

Als je alleen de insert met dichting plaatst, dan loopt die op een te dunne as en dicht hij dus niet af (middel erger dan de kwaal).

Nu zijn er wel acties bekend waarbij de scroll insert is aangepast om een dichtring te plaatsen die past op de originele as, maar dan kom je in het gebied van nauwkeurige metingen en werkzaamheden op de draaibank.

Ik zou gewoon accepteren hoe het oorspronkelijk is bedoeld.

Marco Pieterse (TAC)

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-08-2020 8:12 am
Martin Maes
(@martinmaes)
Lid

@geertpaul

bedankt voor deze uitleg , ik had er wellicht niet op gelet , en werkt die spiraalafdichting dan naar behoren of lekt dat gemakkelijk ? 

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-09-2020 5:17 pm
Geert Paul Weeda
(@geertpaul)
Lid

@martinmaes

Dat is de standaard afdichting en die werkt prima. De spiraal en de draairichting van de prise-as zijn tegengesteld, daardoor wordt de versnellingsbakolie weer teruggeduwd. Immers olie in je bell house wil je niet. Let ook op hetgeen Marco schreef over het plaatsen van een keerring, bepaald geen lichtzinnig hobby gebeuren, maar alleen uit te voeren door zeer deskundigen.

 

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-09-2020 5:34 pm
Share: