Menu Sluiten

Forum

olie lekkage
 
Notifications

olie lekkage  

 
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

ik heb vroeger nooit ook maar een druppeltje olie onder de spit gevonden maar nu de nieuwe motor erin zit met de nieuwe koppeling komt er uit het kleine gaatje in het bellhouse steeds wat olie.
houdt dit op of moet ik andre maatregelen nemen.
het komt denk ik uit de versnellingsbak want het is erg schone olie maar in de nieuwe motor zit natuurlijk ook schone olie maar die zou op een andere plek lekken.
ik hoor graag iets van jullie.
groet cor[:I]

Citaat
Geplaatst : 02-05-2010 12:44 am
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Beste Voerpijl,

Wanneer er olie uit het bellhouse, kan het zijn dat er olie op je koppelingsplaten komt. Dat is natuurlijk niet gewenst. Dus je kan volgens mij het beste er snel iets aan doen.
Je kan aan de olie ruiken of het motor- of versnellingsbakolie is. De versnellingsbakolie ruikt veel scherper.

Wanneer je besluit de motor uit de auto te halen, laat de motor dan nog even lopen. Dan heb je een "vers" spoortje olie zodat wanneer je de versnellingsbak van de motor haalt, je direct goed kan zien waar het euvel zicht bevind.

Spitfire mk3 overdrive uit 1967

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-05-2010 10:33 am
elmen
(@elmen)
Lid

Cor, heb je de versnellingsbak onlangs nog bijgevuld of ververst? Misschien net iets teveel erin? Overigens kan er uit dat gaatje zowel motorolie als versnellingsbakolie komen. Dat ruiken is wel een goed idee.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-05-2010 4:03 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

toen ik de motor vervangen heb is er,bij het scheiden van het bellhouse en de versnelligsbak wat olie verloren gegaan.
dat heb ik weer bijgevuld en misschien wel iets te veel.
ik ga proberen om een reukproef te doen.
ik kan me een motorlekkage niet voorstellen omdat ik alle pakkingen en oliekeerringen heb vervangen maar alles kan.
ik meld me weer na de neus erin gestoken te hebben.
ps.als het een motorlekkage zou zijn dan moet de koppeling wel slippen lijkt mij want daar loopt het dan toch langs via het vliegwiel??
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-05-2010 11:48 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Geen paniek!
De allermeest voor de hand liggende oorzaak is het bijvullen van de versnellingsbak. Op de (de versnellingsbak) ingaande as zit geen olie kering (van enige betekenis). Wanneer je de bak (bij-) vult via de plug opzij, die ook als 'niveau' -meter dienst doet, dan doe je er meestal iets teveel olie in. Dan staat het niveau tegen de onderrand van het gat waar de ingaande as doorheen steekt aan. Zet je de auto iets 'voorover' weg, dan loopt er iets olie uit de bak het bell house in.
Bij het (bij-)vullen van de bak moet je de overvloedige olie die je erin gedaan hebt gelegenheid laten om door het vul gat er weer uit te komen. De neiging is groot om maar snel de plug in het gat te schroeven wanneer er olie 'terug' komt bij het vullen. Die olie komt dan dus via het bell house op de vloer terecht.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-05-2010 1:05 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Cor, als de achterste krukas keerring lekt (hopelijk niet) dan komt de olie tussen het motorblok en het vliegwiel terecht maar niet op de koppeling (tenzij het vliegwielhuis helemaal vol staat [:(!] )

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-05-2010 10:44 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

ik blijf maar hopen op teveel olie in de bak maar ik heb het netjes gemeten met een haaks voelertje en het peil stond iets onder het vulgat.
wanneer heeft die technicus van de TAC zijn modificatie klaar met een keerring in het bellhouse?
ik hoop snel maar dan moet de boel ook weer uit elkaar.
er blijft niets anders over dan ruiken.
groet cor[:I]

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-05-2010 12:13 am
Share: