Menu Sluiten

Forum

OD elektrisch schem...
 
Notifications

OD elektrisch schema  

 
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

Ik heb deze winter mijn OD (J-type) laten reviseren bij Ruud Sipkema. De vorige eigenaar had met de bak, en het elektrisch gedeelte zitten knoeien...

Probleem: Ik heb tal van draden die naar de versnellingsbak lopen, maar geen idee welke nu waar moet. De schema's tonen een overdrive relais, maar ik vind er geen terug in de auto. Wat ik heb is: een relais op de bak vooraan voor het achteruitrijlicht, een relais in het midden op de bak, een pook met schakelaar, en de solenoide. Ik ben van plan om de spaghetti aan draden eruit te halen en een nieuw circuit naar de versnellingsbak te leggen.

Wat moet nu met wat verbonden worden? Heb ik een apart relais nodig of werkt het zo. In sommige boeken heeft men een hendel aan het stuur...

Mijn plan: spanning op voorste relais voor achteruitrijlicht, spanning op schakelaar pook- van pook naar middenste relais- middenste relais naar solenoide.

Wie kan me een overzichtelijk antwoord bieden?

Ik kan de auto voorlopig nog niet laten rijden (leg de laatste hand aan de revisie van de remmen, naaf...

Bedankt!

Citaat
Geplaatst : 28-02-2013 12:16 am
Henk Meijerink
(@henk-t-a-c)
Lid

Goedenmorgen Pieter,

Kijk even op de volgende website www.spitfire1500.nl/1d202.htm hier staat onder het elektrische schema van de Spitfire het schema met draadkleuren van de overdrive.

Vriendelijke groet,

Henk Meijerink.

Woordvoerder TAC.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-02-2013 1:02 pm
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

In alle schema's staat de OD in relatie met een OD relais, ik lees hier en daar ook dat de OD zonder relais kan gesckakeld worden. Ik vind nergens een relais in mijn auto die iets met de OD te maken kan hebben.

Ik zoek dus vooral een schema waar de OD niet aan een relais gekoppeld is.

Alvast bedankt

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-03-2013 4:53 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ik weet niet of je een schuifknopje hebt op de versnellingspook of een staakje aan de stuurkolom van waaruit de OD bediend wordt. Maar in beide gevallen komt er een voedingsdraad met 12 volt erop naar de solenoïde. Het 'aan' zetten gebeurt door de andere draadaansluiting op de solenoïde naar 'aarde' te geleiden. Dit is een hele route. Deze andere draadaansluiting gaat allereerst naar de contacten bovenop de versnellingsbak deksel, waar contact gemaakt wordt wanneer de versnellingspook in de stand staat waarbij de derde en vierde versnelling ingeschakeld kunnen worden. Doe je de pook naar links voor een, twee en achteruit, dan wordt het contact hier verbroken. Tegenover de draaddie van de solenoïde hier naartoe komt is er aan de andere kant van het contact punt een draad die naar de schakelaar op de pook of aan de stuurkolom gaat. De schakelaar verbindt door naar aarde of -in de andere stand- verbreekt de verbinding met aarde.
Meer is er niet. Wat je meer aan dradenboel bovenop de versnellingsbakdeksel tegen komt kan hoogstens van de acheruitlicht bediening zijn en dat betreft dus contacten die 'aan' gaan wanneer de pook naar links bewogen wordt en dan naar voren om de achteruit te pakken.
Moet lukken Piet!

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-03-2013 7:45 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Hi PC,

Op een j type hoort inderdaad geen relais. De solenoide is zo gevoelig, dat een simpel schakelaartje de taak aankan. Dat maakt het schema dus erg eenvoudig. Er horen 2 draden voor bullet connectoren onde de dash te hangen. Een van die draden heeft 12 v als het contact ingeschakeld is. Die draad gaat naar het schakelaartje op het versnellingsbakdeksel om te voorkomen dat je in 1 en 2 de OD in kunt schakelen. Van de andere kant van die schakelaar gaat een draad naar het schakelaartje in de versnellingsknop. Van die schakelaar gaat dan weer een draad naar de solenoide. De andere kant van de solenoide heeft een aardverbinding. Een schema lezen is moeilijker 🙂

Van de spanningsvoerende draad gaat ook een draad naar de achteruitrijlampenschakelaar en van die schakelaar naar de andere draad die je over hebt.

Alles is met ingeschakeld contact en zonder dat de motor draait te controleren, je hoort de solenoide dan duidelijk inkomen.

Groetjes,

Jos

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-03-2013 7:57 pm
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

Bedankt iedereen!

Gemakkelijker kon inderdaad niet!

En dan nu wachten op mooi weer 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-03-2013 7:48 pm
Share: