Menu Sluiten

Forum

net niet ver genoeg...
 
Notifications

net niet ver genoeg ontkoppelen  

 
Goos Schreuder
(@goos)
Lid

Ik heb een tijdje geleden de koppelingsplaat vervangen door een nieuwe. echter nu kom ik bij intrappen van de koppeling net iets te kort om echt te ontkoppelen/ vrij te kunnen schakelen. Aangezien de motor weer "dicht zit". heb ik gepoogd van buitenaf de ontkoppeling te verbeteren. bijv de onderste werkcilinder verder in het blok vast te zetten, een kwartje in het cupje van de onderste werkcilinder zodat het asje iets langer lijkt. Allerlei soorten Dot's olie. Werkcylinders schoon gemaakt en gereviseerd. (ze lekken zeker niet). Waar ik nu nog aan kan denken is de release bearing. Ten tijde van de revisie zag deze er zo mooi glimmend uit dat ik er niet aan gedacht heb om deze op slijtage te controleren (stupis me).
Heeft iemand hetzelfde idee als ik of tips voor andere oorzaken. voordat ik de heleboel weer ga open maken?

Citaat
Geplaatst : 28-08-2010 12:22 pm
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

ik heb de boel ook vervangen toen ik een andere motor heb ingrebouwd maar ik kan me niet voorstellen dat het koppelingslager de oorzaak van het niet kunnen ontkoppelen zal zijn.
het maakt leven of loopt niet zo lekker maar als de arm waarop het lager zit naar voren wordt geduwd moet de boel ontkoppelen.
weet je zeker dat je niets verkeerd om hebt gemonteerd, alhoewel dit bijna onmogelijk is.
heb je voldoende slag van de werkcylinder?
kan je dat niet controleren zonder al te veel uit elkaar halen.
volgens mij moet je daar wel bij kunnen komen.
ik hoop dat het je lukt om dat te controleren.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-08-2010 12:40 am
elmen
(@elmen)
Lid

Weet je zeker dat je de juiste koppelingsplaat had? Met andere woorden: is ie niet te dik? Heb je ook de drukgroep vervangen? Aan het druklager zal het niet liggen, daar heeft Cor wel gelijk in. Heb je de hydraulische bediening wel goed ontlucht?

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-08-2010 2:47 pm
c.v.velzen
(@c-v-velzen)
Lid

zit de koppelingsplaat er goed in ? niet omgedraait gr.chris

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-08-2010 6:41 pm
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Hoi,

Ik heb een keer gehad met een nieuwe koppeling dat er een demper/schokveerzetel was afgebroken, vraag me niet hoe, misschien een zwakke plek gehad. Hierdoor was er een schokopvangveer tussen de koppelingsplaat en het huis gevallen.

Hierdoor kwam de koppeling dus ook niet meer vrij. Had ook alles vervangen, nieuwe rubbers enz...

Hoop niet dat dit het is want dan moet de motor er weer uit.

Succes.

Groeten Rene.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-09-2010 1:20 am
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Misschien kun je het eens proberen zoals ik laatst heb beschreven onder motorisch, koppeling zit vast., met een buisje en een draadeind. Zo kun nauwkeurig bepalen wanneer de koppeling vrij komt en of hij vrij komt.

succes Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-09-2010 1:06 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Je zoekt nu de oplossing aan de zijde waar de hulpcylinder aan het koppelingshuis zit. Daar drukt de pen de hevel weg waarin halverwege het lager zit. De andere zijde van de hevel scharniert om een pen die door het koppelingshuis steekt. Controleer of deze pen niet naar beneden gezakt is. Dan 'draagt' de hevel niet meer om deze pen vanboven, maar steunt zich af tegen het koppelingshuis. Daar kan het 'verschil' n zitten.

Ander problem kan zijn, dat de zuiger in de werkcylinder niet helemaal terugkomt. Dan heb je geen 'volle slag' meer. Dat kan je oplossen door de wartel waarmee de leiding van de hulpcylinder aan de hoofdcylinder vast zit zover los te draaien dat er wat vloeistof weg kan stromen wanneer je met een tang de pen van de werkcylinder zover mogelijk terug in de cylinder drukt. Wartel weer vast en het kan zijn dat je probleem over is. (Laat je ons even weten of het gelukt is?)

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-09-2010 7:51 pm
Herman Naber
(@a-herman)
Lid

Normal
0
21

Ik had hetzelfde probleem en heb toen veel onderdelen van het overbrengingsmechanisme in het belhuis vernieuwd. Uiteindelijk bleek dat het oog van de as die in de hulpcilinder zit, helemaal was uitgelubberd. Tevens zat er veel speling in het bevestigingspunt / draaipunt van de hevel waar het lager inzit. Als je het hele systeem bekijkt geeft een geringe speling op een van de draaipunten al ontkoppel problemen. De kosten om het te vernieuwen waren verwaarloosbaar. Helaas moest de hele bak eruit en dat kost je gewoon een dag (inclusief weer terug plaatsen)

Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-09-2010 10:54 pm
Goos Schreuder
(@goos)
Lid

Zie dat deze draad (na 11 jaar) nog open staat. Mijn vermoeden was zoals Fournier beschreef dat er iets met de pin in het scharnierdeel van de arm aan de hand was. Echter  na de bak eraf gehaald te hebben bleek dat het asgat in de koppelingsplaat bij lange na niet in het midden zat (we houden het op chinese kwaliteit kopelingsplaat) waardoor de heleboel na verloop van tijd ingevreten was. Na oa de koppelingsplaat te hebben vervangen. was het probleem/raadsel opgelost.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-10-2021 10:44 pm
Share: