Menu Sluiten

Forum

Motor scheef
 
Notifications

Motor scheef  

 
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Ik ben aan de slag gegaan aan mijn Spitfire mk3 overdrive uit 1965 afgelopen zomer.

De motor was vastgelopen en ik heb in de plaats een ruilmotor gekregen van een Harold uit 72.

Ik heb mijn chassis laten richten aangezien deze krom was.

Nu heb ik de "nieuwe" motor geplaatst alleen loop ik nu tegen een probleem.

De motor (+versnellingsbak) staat scheef. Hij staat wel vlak maar schuin ten opzichten van mijn aandrijfas.

Ik dacht dat het probleem in de behuizing van mijn voorwielen zat, deze vervangen door "nieuwe" (wel recht). Zonder gewenst resultaat.

De afmetingen van mij chassis kloppen, alles is nagemeten.

Wie o wie heeft er een goede gedachte wat mijn probleem kan zijn?

Zou erg blij zijn met het verlossende antwoord!

Dank,

Gideon

Citaat
Geplaatst : 21-08-2009 5:43 pm

Hoi,

Heb je de voorste motorplaat gecontroleerd? Hier zitten de motorsteunen aan vast. Het schijnt dat deze vrij snel krom kan zijn.

Groeten,

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-08-2009 9:15 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Thanks voor je reactie, maar die ziet er vlak uit.

Ik heb nu bijna langs iedere plaat of balk die in de buurt van mijn motor loopt een lange rechte lat gehouden. Alles lijkt recht.

Ben bijna bang dat mijn gehele voorste deel van mijn chassis nog scheef staat.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-08-2009 9:34 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste ghertzberger,
ik hoop dat je inziet dat je iets zegt dat niet kan.als je alles hebt nagemeten kan het niet zo zijn dat alles klopt.
heb je tekeningen met de juiste afmetingen tussen alle gaten die in het chassis aanwezig zijn?
vooral het kruislings meten moet opheldering geven over de door jou vastgestelde scheefstand.
het komt natuurlijk weel aan op een paar mm omdat de motor met versnellingsbak tamelijk lang is en dan scheelt het al snel een paar graden.
ik heb zelf ook een motor uit een herald en daar kan het dus niet aan liggen tenzij de bevestigingsgaten van deze motor niet corresponderen met de gaten in het chassis.
de motor steunen zijn van rubber dus misschien lijkt het of ze kloppen maar misschien trek je ze met wat geweld scheef.
zomaar wat meedenk ideéen.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-08-2009 10:23 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Beste Cor,

Dank voor je bericht en het meedenken. Ik spreek mijzelf zover tegen dat ik alle delen onder de motorkap heb bekeken. Hoe het loopt onder mijn carroserie weet ik nog niet. Zodra ik woensdag mijn tentamen heb gehad, ga ik een wat touwtjes spannen van voor naar achter langs het chassis.

Ik heb niet echt alle afmetingen van de gaten, maar wel de afstanden tussen de balken.

Daarom wist ik nog niet helemaal zeker of de bevestiging van de Harold overeenkomt met die van de Spitfire. Dat is bij jou wel zo, dus meer zekerheid voor mij.

Meer ideeen en gedachten worden op prijs gesteld.

Dank,

Gideon

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-08-2009 10:48 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Gisteren eindelijk mijn tentamen gehad. Daarna heb ik een touwtje over mijn cardanas naar voren getrokken.

Wat blijkt: Mijn chassis is volledig recht.

De balken zijn alleen enigzins getordeerd. Dit is eruit te halen door spacers te gebruiken op de voorwielophanging.

Natuurlijk zorgt dit voor een klein hoogte verschil in ophanging, maar volgens mij hoeft dit niet schadelijk te zijn.

Heeft iemand een nadeel voor het richten met spacers, misschien een ander alternatief?

Dank,

Gideon

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2009 10:08 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Gideon, in je eerste bericht schrijf je: "Ik heb mijn chassis laten richten aangezien deze krom was". Als dat professioneel gebeurd is, is het onmogelijk dat je vervolgens moet vaststellen dat het motorblok er scheef in ligt.
In je laatste bericht schrijf je dat de chassisbalken vóór zo verwrongen zijn (getordeerd) dat je overweegt de torens waaraan de voorwielophanging vast zit en waaraan de motorsteunen vast zitten met vulplaatjes eronder goed 'rechtop' wilt zetten.
Als ik dat lees, denk ik dat je chassis gewoon een barrel is en dat dat 'richten' niet professioneel gebeurd is.

Je moet echt, zoals dat in de fabrieksboeken aangegeven staat je chassis kruislings opmeten. En niet met een touwtje, want dat is veel te rekbaar.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-08-2009 12:58 am
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Beste fournier,

Dank voor je reactie en ik denk dat je gewoon gelijkt hebt.

Ik ga eens goed nadenken over dit chassis.

Groet,

Gideon

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-08-2009 9:10 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Een update:

Mijn auto is op de brug geweest en heb (volgens mij) alle mogelijke metingen gedaan. Toch echt is mijn chassis recht.

Ik blijf met hetzelfde probleem zitten. Als ik meet vanaf de hoekjes van de plateau's voor de stuurinrichting naar het midden van mijn krukas, dan zit er een verschil in lengte van 1 cm in. Gevolg: een horizontale verplaatsing van een 0,5 cm op het uiterste puntje van de krukas. De motorophanging staat niet noemenswaardig onder spanning.

De spacers voor het rechtzetten van de voorwielophanging is geen optie meer. Het contactoppervlak aan het chassis is dan niet meer zoals het hoort.

Mijn vraag is, hoe ernstig is denken jullie het als ik het laat zitten?

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-10-2009 10:20 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Gideon
Het lijkt er op dat we misschien een beetje langs elkaar heen praten.
Als je nu eens een paar foto's maakt.
Neem die dan zaterdag mee naar de TAC meeting in Waalwijk.
Misschien staan daar ook wel een paar Spitfires om aan die
auto's te meten. Het weer lijkt goed te worden.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-10-2009 2:27 pm
Share: