Menu Sluiten

Forum

Monteren overdrive
 
Notifications

Monteren overdrive  

 

Hallo,

Kan iemand mij vertellen welke onderdelen van de aandrijflijn
ik moet vervangen om een overdrive in te bouwen?

Met vriendelijke groet,

Michel

Citaat
Geplaatst : 20-08-2006 2:30 am
semarangs
(@semarangs)
Lid

Hallo
Je moet de kardanas vervangen voor een korter exemplaar de steun waarop de overdrive op rust inc het rubber en als die niet mee geleverd wordt de haakse overbrenging voor de kilometer kabel.
daarna het electrisch opnieuw aansluiten inc nieuwe overdrive schakelaar(bij voorkeur met een relais schakelen)als het een gebruikte overdrive is ook gelijk de olie in de bak verversen, kijk dan gelijk ook even naar de koppeling hoe deze er aan toe is (je hebt dan de boel toch uit elkaar liggen.
Bij elkaar ongeveer een kleine 8 uur werk met 2 man.
als je verder nog iets wil weten mail dan even.

Groet

Erik

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-08-2006 11:31 am
Ton Spit
(@tonspitfire)
Lid

Hallo,
Wanneer je een losse overdrive hebt die je aan een bestaande bak wilt monteren, dan moet er ook nog een andere uitgaande as in je versnellingsbak gezet worden. Dit houdt in dat j de hele bak uitelkaar moet hale. Ga dus voor een complete set, met inruil van je oude bak. Dan heb je alles in een keer.

Jan Waling

jan waling
mk3/2500/fiat128 3p

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-08-2006 12:54 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag allemaal
Ik heb netjes de complete set van OD-bak en korte cardanas gekocht.
Na de demonstratie van bak revisie in Enschede ben ik toch begonnen
zelf de versnellingsbak te gaan reviseren.
Alleen is de theorie anders dan de werkelijkheid.
Een OD-bak ziet er anders uit. D.w.z. het staartstuk is anders.
En daar zit nu mijn probleem. Om het staartstuk te kunnen
verwijderen moet eerst het OD deel eraf.
Daar binnen in zitten nog bouten aan de versnellingbak vast.
Ik heb de 8 moertjes verwijderd. En nu wil het achterste deel
niet verder dan 5mm en ik kom niet verder.
Als ik er 2 schroevendraaiers tussen steek gaat het iets verder
maar het veert weer terug als ik niets doe.
In het handboek staat dat als het verwijderen moeizaam gaat
ik spanning (12V) op de solonoid moet plaatsen en hulpstuk L 402
er in moet draaien.
Hoe komt dit? En wie heeft het juiste antwoord.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-12-2006 11:04 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, daar wordt voor gewaarschuwd. Voordat je de bak uit de auto neemt moet je op een bepaalde manier schakelen, zodat de spanning uit de bak gaat.
Ik heb dat gelezen toen ik via google (laycock) OD type D opzocht. Op bladzijde twee of drie beland je in hetgebied waar Volvo sites opdoemen. In een van die verhalen staat hoe je het probleem oplost waar jij nu tegenaan loopt. Ik heb het met belangstelling gelezen maar kan het zo uit mijn hoofd niet reproduceren. Het i s een handigheidje en met forceren gaat de boel vanbinnen kapot.
Als je het niet kunt vinden reageer dan nog eens, ga ik op zoek of ik hem terugvindt.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-12-2006 12:16 pm
janrovers
(@janrovers)
Lid

Hallo Piet,
Ik had het probleem met het in weer aan elkaar bevestigen van overdrive en versn. bak. Het heeft te maken met een tweetal tandwielen die aan de binnenkant ook een vertanding op de as hebben em los van elkaar kunnen draaien.Deze tandwielen moeten in een gelijke stand staan om van de as af te kunnen schuiven.( bij mij dus erop schuiven) zie ook bij omschrijving van het terugmonteren.Hoe nu eraf te schuiven weet ik niet.Op een of andere manier zul je de tandwielen in een gelijke stand moeten krijgen.
Succes ermee.

Jan Rovers

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-12-2006 9:12 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, ik heb hem weer gevonden. kijk maar op www.brickboard.com/FAQ/700-900/OverdriveRebuild.htm
Zet hem in de achteruit en laat de stationnair draaiende motor afslaan door de koppeling op te laten komen terwijl je remt. Alleen in de 'achteruit' draait het 'vrijwiel' en het planetaire tandwielstel de zelfde kant op. Zodoende komen de interne spiebanen in elkaars verlengde op de uitgaande as. Heb dat niet zo gedaan, dan is het advies: Zet de wagen met de achterwielen van de grond en laat de OD vier, vijf keer inschakelen met lopende motor en de koppeling 'in het werk'. Trek een stroomkabeltje los van d bobine, waardoor de ontsteking ophoudt en laat de transmissie uitdraaien tot de wielen vanzelf tot stilstand komen. Houdt de OD zolang ingeschakeld en zet daarna pas de bak in 'vrij'. Op deze manier komt de interne koppeling van de OD voorzichtig vrij in plaats dat hij met een klap teruggetrokken wordt door de veerspanning.
Dit is devertaling van wat je daar kunt lezen.
Nu heb je de transmissie niet inde auto, dus, moet je proberen na te bootsen wat hierboven aanbevolen wordt. Ik denk dus dat je vier, vijf keer de OD moet bekrachtigen terwijl je de bak in 4 hebt en aan de ingaande as van de versnellingsbak draait (tegen de klok in, gezien in de rijrichting).
Om nu de interne koppeling 'zachtjes' terug te laten komen, kun je proberen de 'kern' in de solenoide langzaam terg te laten komen terwijl je de OD uitzet. Neem daarvoor het plaatje opzij aan de OD (met de zwarte letterjes erop) eraf, zodat je daar binnenin kunt komen. Als je de OD aan / uit zet, zie je de kern heen en weer springen. Dat terugschieten moet je dus zien te temperen.

Zo zou ik het proberen op te lossen.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-12-2006 10:29 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Wim en anderen
Na veel zoeken op de P1800 Volvo site(s) (Ook Wim was daar aangekomen) heb ik gevonden wat ik hebben moest.
TinusTechniek. Dat is een neef van mij. Zie je aan de naam.
Zijn advies was:
De uitgaande as van de versnellingsbak heeft een excentrische nok
die een plunjepomp in de OD aandrijft. Bij het scheiden van de bak
en de OD blijft dit vaak in elkaar hangen. Je moet dan een beetje draaien aan de assen, waarna het zou moeten lukken. Niets forceren, gewoon een beetje prutsen dus.
Succes!
Met vriendelijke groet,Ben Flierman, Tinustechniek

Ik heb met 2 hele dikke schroevendraaiers aan beide kanten druk
uitgeoefend en tegelijk de uitgaande as (cardankant) rondgedraaid.
Ja vele malen. Dan langzaam komen de schroevendraaiers los te zitten.
Deze er weer verder ingeslagen en weer aan het draaien.
Dat gaat milimeter voor milimeter. Op een gegeven moment zijn de
schroevendraaiers niet dik genoeg meer. Dan opvulplaatjes van 5-8 mm
eerst er tussen en dan weer met de schroeverdraaiers druk uitoefenen.
En weer met de as draaien. Daarvoor gebruikte ik een zelf gemaakt
hulpstuk wat ik nog had gemaakt bij het demonteren van de fles van
het differentieel. Met dit hulpstuk kun je de moer van de as los-
draaien. Toen de afstand ongeveer 15mm was kwam de OD los. he he.
Nu kan ik weer verder. Hoe de weg terug gaat (in elkaar dus) zien we na de Kerst wel. Nu eerst de bak reviseren zoals geleerd.
Prettige Kerstdagen en veel rij- en sleutel plezier in 2007.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-12-2006 10:25 pm
Share: