Menu Sluiten

Forum

metalige tik bij ga...
 
Notifications

metalige tik bij gasgeven  

 
ernstmolenaar
(@ernstmolenaar)
Lid

Hallo allemaal.
Ik heb een vaag probleem met mijn MK-IV. Als ik tijdens het rijden het gas loslaat of gas bijgeef hoor ik onder de auto een duidelijke metalige tik. het gebeurd ook tijdends het overschakelen. Dit had hij al een tijdje, maar is volgens mij erger geworden na het vervangen van de bladveer achter.
Bij de garage hebben ze al lopen trekken en duwen bij onder andere de aandrijfas, maar konden niets ontdekken.
Heeft er iemand een hint? let me know!!

Veel groeten, Ernst

Citaat
Geplaatst : 06-03-2008 6:48 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Ernst
Auto iets opkrikken tot er geen kracht meer op de bladveer zit.
Alle 4 bouten van de bladveer losdraaien dus niet demonteren, maar alleen een paar slagen los.
Dan de auto opkrikken tot je de bladveer kunt bewegen.
Ik heb het idee dat de bladveer niet helemaal goed zit.
Als je de bladveer niet kunt bewegen dan misschien ook wel de bovenkant van de achterwielophangingen losmaken.
Dan controleren of het rubber wel goed onder de kap van de bladveer zit.
Daarna alles weer vast draaien.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-03-2008 7:50 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

het kan ook de uitlaat zijn, die bij het gasgeven naar achter beweegt,
dat heeft mijn Honda ook [:D]

kan die heeeel oud mee worden.

maar persoonlijk denk ik dat het 1 van de stangen is van het
achterwiel, recht naar voren.
deze zitten er om de wielen op zijn plek te houden bij remmen of
gasgeven.
de bladveren en schokdempers reageren alleen op inveren.

zet hem eens op de handrem en schudt de auto wild van voren
naar achter, dan moet je de tik blijven horen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-03-2008 9:21 am
fournier
(@fournier)
Lid

Dit is het zoeken naar de speld in de hooiberg!
Het kan ook zijn dat er ruimte zit op de spiebanen van de steekassen in de gaffels van de kruiskoppelingen ter weerszijden van het differentieel.
De assen waar de wielen op zitten steken door de wiellagers heen in de trunnions van de achterwielophanging en eindigen in de kruiskoppelingen bij het diff.
De verbinding tussen as en gaffel is gewoon 'erin' steken, waarbij de spiebanen dan natuurlijk moeten passen. Oorspronkelijk werd de as in de gaffel op zijn plek gehouden door een weekijzeren pen die er dwarsdoorheen geslagen werd.
Zolang er geen beweging in deze verbinding komt, zit dat perfect. Maar, zodra dit gaat 'werken' komt er ruimte in.
Wat jij hoort, kan dit 'werken' zijn.
Ruud van den Berg heeft daar eens een akkefietje mee gehad en zijn nasoeuringen hebben er toe geleid dat hij oorspronkelijke fabrieksmededelingen heeft gevonden waarin te lezen staat, dat de gaffel op de as gelast dient te worden. Bij weinig Spitfires vind je dat terug.
Je zou kunnen proberen te controleren of er in de verbinding tussen de aseinden en de gaffels ruimte zit.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-03-2008 10:45 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik denk dat ze gecontroleerd hebben door de aandrijflijn van de
auto te inspecteren.

de 2 stangen die ik bedoel, gaan pas werken als de wielen bewegen.
vaak wordt dat niet op de brug gedaan, dus kunnen ze hier makkelijk
overheen kijken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-03-2008 11:07 am
ernstmolenaar
(@ernstmolenaar)
Lid

Bedankt voor de enorme hoeveelheid reacties!
Ik ga van het weekend e.e.a. eens bekijken.
Zal mijn bevindingen laten horen (lezen dus).

Ernst

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-03-2008 12:37 pm
klaastjepkema
(@k-tjepkema)
Lid

Beste Ernst,

Ben je al achter de oorzaak van je probleem? Ik lijk namelijk hetzelfde te hebben. Als ik gas geeft hoor je een duidelijk "klik" vanuit de richting van het diffrentieel. Hoe "lomper" ik gas geef, hoe harder de klik. Als ik met een fluwelen voet een versnelling hoger/lager schakel, hoor je hem nauwelijks tot niet. Je hoort hem overigens ook als je in dezelfde versnelling eerst hebt afgeremd, en daarna weer optrekt.

Ik heb hem al eens bij Ruud Sipkema op de brug gehad en overal aan lopen sjorren, maar het enige dat we konden vinden was een kleine speling op de (vermoedelijk) naaldlagers van de cardanas.

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het de uitlaat oid is, aangezien je echt "voelt" dat het in de aandrijving zelf zit. Ik had er al een tijdje last van, maar het wordt nu steeds erger....

Ik hoor graag wat je bevindingen zijn geweest, of als iemand anders nog een advies heeft. Alvast bedankt!

groeten,

Klaas

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-06-2015 1:45 pm
klaastjepkema
(@k-tjepkema)
Lid

-zie mijn vorige bericht, dit was per ongeluk dubbel geplaatst-

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-06-2015 1:46 pm
Wim Druijff
(@wimdruijff)
Lid

Beste Ernst of Klaas

Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem

Wat was jullie oplossing?

Groeten Wim

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-05-2024 3:05 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

@wimdruijff 

Ik heb enkele jaren geleden een Spitfire 1500 met spaakwielen op bezoek gehad met een soort gelijk probleem 

ik hoorde het al bij het optrekken en zag het achterwiel een rare beweging maken, hierna voelde ik aan het achterwiel wat ik kon bewegen en gaf het advies om eerst de achteras moer maar moest vastzetten 

de eigenaar van de Spitfire is huiswaarts gegaan en heeft toen thuis zijn achteras moer flink aan kunnen draaien en zijn probleem was gelukkig opgelost 

 

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-05-2024 5:10 pm
Wim Druijff
(@wimdruijff)
Lid

@jan-de-jong

Hartelijk dank voor je reactie

Ik ga het proberen en hoop dat het werkt

Gr Wim

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-05-2024 6:08 pm
Share: