Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Lekkage versnelling...
 
Notifications

Lekkage versnellingbak  

 
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Ik had er al een tijdje last van, als ik na een rit m'n Spit in de garage zette lagen er 's morgens enkele druppels olie onder.
Op zich niet z'n vreemd verschijnsel voor een "made in England" auto. Ze zeggen wel eens: "dan weet je tenminste dat er nog olie inzit".
Maar ikzelf houd er toch meer van als het blijft waar het hoort en dat niet de hele uitlaat onder de olie komt, wat behoorlijk stinkt.

Dus nader onderzoek en de auto op de bokken. Eerst alles goed droog gemaakt en stationair laten lopen.
Toen ondekte ik dat er olie sijpelde langs de bouten daar waar het achterste deel van de versnellingsbak vast zit aan het deel waarin de tandwielen draaien.
Deze heb ik toen met een speciaal middel nl Loctite 577 dicht gemaakt. Ook voelde ik dat er bovenop de deksel olie stond. Hier kwam de olie ook langs de bouten naar buiten. Dus toen maar de binnen tunnel eraf gehaald zodat ik het beter kon zien.
Ik vroeg me af waarom er zo'n hoge druk was in de bak.

's nachts schoot me te binnen dat ik eens ergens gelezen had dat dan het ontluchtingsventiel verstopt kon zijn.
Inderdaad zat deze volledig dicht met olie en zand. Dit ventiel vindt je bovenop de deksel en is het kunststof dopje.
Het bestaat uit twee delen. 1. een soort bus die door de deksel steekt. 2. een soort paddestoel vormig dopje met twee zij-sleufjes. Dit steekt in de bus en is hieruit te peuteren.

Alles keurig schoon gemaakt , sleufje open (bij terug plaatsen niet helemaal erop tikken, maar zorgen dat er lucht door kan) en een nieuwe pakking onder de deksel gedaan.

Nu, na een aantal keren warmdraaien, is er geen druppeltje meer te bekennen.

Ik hoop met dit verhaal evt anderen op het goede spoor te zetten bij het zoeken naar de oorzaak van die vervelende lekkage. En mogelijk te voorkomen dat de hele versnellingsbak wordt uitgebouwd om evt keringen te verangen, terwijl de oorzaak een verstopt ontluchtinsventiel kan zijn.

Ik heb er in ieder geval weer een goed gevoel bij en.........
die slaap haal ik vannacht wel in.[:D]

Groet Karel

Citaat
Geplaatst : 17-12-2009 12:02 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

heel erg bedankt voor deze mail.
hier zou ik in ieder geval niet aan gedacht hebben.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-12-2009 5:44 pm
Share: