Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Kruiskoppelingen met smeernippel
Gisteren ontdekte ik dat de smeernippel die op mijn nieuwe kruisstukje zit, na montage geheel onbereikbaar is voor zelfs het kleinste vetspuitje. Zo'n smeernippel lijkt dus onzinnig. Helemaal omdat je geneigd bent die nippel tijdens montage van het kruisje even te verwijderen, want hij zit dan in de weg. Daardoor ontsnapt dan natuurlijk vet als je de bussen inperst. Maar je denkt: geeft niet, vul ik straks weer bij. Jammer dan, want dat lukt dus niet. Iemand een oplossing? (Enige die ik kan bedenken is kogeltje uit smeernippel drukken en met een slangetje proberen toch vet bij te vullen maar ik betwijfel of dat lukt)
Groeten, Ron
Hoi Ron
Deze smeernippel is gewoon goed
Je moet hiervoor een speciale puntsmeernippel voorgebruiken en dat werkt zeer goed
ik zelf weet niet beter dan dat bij alle Triumph modellen deze puntsmeernippel van toepassing was
I.p.v. de meest bekende opdruksmeernippel
Hoi Ron
Je hoeft de bestaande smeernippel niet te vervangen door een verlengde als je de juiste puntsmeernippel in je bezit hebt
Je kunt deze meestal kopen bij een goede automaterialenzaak
Of via internet ga zoeken op Snelwisselstuk met mondstuk aanklikken ???
http://www.leijenaar.nl/frans/accessoires-voor-vetspuiten-fr.html
Jan,
Dank je. Ik dacht eerst dat je met 'puntsmeernippel' een bijzondere nippel bedoelde die op het kruisje moest, maar zie nu dat het een opzetstukje is voor een vetspuit met standaard smeernippel. Ik heb het doorgestuurd naar de garage waar ik bij de APK ook altijd maar even de punten laat doorsmeren want gereedschap is hun afdeling.
Inmiddels zijn de kruisjes met bovenstaande 'snelwisselstuk met naaldmondstuk' doorgesmeert.
Daarbij heb ik vastgesteld dat je het kruisje zo moet monteren dat de vetnippel aan de wielzijde zit. Anders kan je er dus, zelfs met het bovenstaande gereedschap, niet meer bij tenzij je een van de bouten van de flens waarmee de as aan het differentieel vastzit los maakt.
Oplossing voor dat probleem is wellicht de smeernippel op dit kruisje vervangen door een haakse. Dat ga ik de volgende keer eens uitproberen. Je kunt natuurlijk ook het kruisje omkeren maar dan moet de as er af en dat wordt dan zo'n 2 uur werk.
Hmm...dit ziet eruit als een goed gereedschapje.
Ben jij er inmiddels achter waar alle vet-smeernippels zitten? Want ik heb het gevoel dat ik er een paar mis.
In ieder geval:
- stuurhuis
- 2 x op aandrijfas
- 1 x steekas links
- 1 x steekas rechts
Klopt dat?
Standaard zitten er smeerpunten, soms voorzien van een schroef die je dan dus even (desnoods tijdelijk) moet vervangen voor een smeernippel, op het stuurhuis (elke 10.000 km, 5 slagen vet, niet meer) en (2) op de achterwiellagers (elke 20.000 km). Ik vul ook al eeuwig (elke 10.000 km) (zelf meer dan 12 jaar maar vorige eigenaar deed hetzelfde) de trunions met vet omdat ik er van overtuigd ben dat de meeste garages dat ook deden want de gemiddelde monteur denkt echt niet aan olie als hij een smeernippel ziet.
Verder kan je in de aandrijfassen (li & re) en de cardanas kruisjes hebben met smeernippels en die moeten dan uiteraard ook doorgesmeerd. Maar je kunt ook kruisjes hebben zonder smeernippel. Die gaan ook best 50.000 km mee. Verder is het goed als er vet zit in de dop die over de centrale moer op je voorwielen zit. Je kunt dit en meer allemaal terugvinden in het originele onderhoudsboekje dat o.a. bij Rimmer Bros (UK) te koop is voor een paar (5?) Euro.
De achterwiellagers stonden niet op jouw lijstje. Wel belangrijk want gesmeerd gaan ze langer mee en reparatie is een zware klus omdat je speciaal gereedschap nodig hebt. En het kost veel tijd.