Menu Sluiten

Forum

kruiskoppeling verv...
 
Notifications

kruiskoppeling vervangen of toch iets anders??  

 
twentsspitje
(@twentsspitje)
Lid

Hallo,

Ik heb last van knappende of tokkende geluiden bij de achteras denk ik van mijn spit 1500 uit 1978.
Ik wil dit graag morgen verhelpen wat kan ik hieraan doen en wat zou ik eventueel nieuw moeten bestellen. Is het veel werk etc. graag zoveel mogelijk advies..... Ik kan helaas de download van vorige forum niet oproepen op de een of andere manier heb ik problemen met mijn computer met downloaden.

Frank

Citaat
Geplaatst : 07-05-2006 12:20 pm
jaap01
(@jaap01)
Lid

Ik denk dat je aan een paar kruiskoppelingen moet denken.
Komt vaker voor, is niet zoveel werk.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-05-2006 1:47 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Als je dan nieuwe kruiskoppelingen hebt gemonteerd dan blijkt soms
dat het niets geholpen heeft. Bij mij althans wel.
Zelfs de hele TAC onder de auto vorig jaar oktober bij de technische
meeting heeft niet kunnen vinden. Een paar weken geleden de hele
ophanging achter er weer eens uit en heb het gevonden.
Het kleine ronde plaatje waarin de koppeling komt heeft dus 2 ronde
gaten. Bij mij blijken ze dus ovaal te zijn.
De bussen van de koppeling konden heen en weer bewegen.
Ik heb dat gerepareerd door een messing stripje van 0.2 mm dik
en 3 mm breed tegelijk met de bus in het gat te tikken aan de ovale
zijde dan. Gisteren ruim 100 km gereden en geen getik meer.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-05-2006 12:53 pm
twentsspitje
(@twentsspitje)
Lid

Nadat ik vanmorgen voor de zekerheid 2 stuks kruiskoppelingen had gehaald wilde ik vanavond bij een kennis van mij de klus klaren op de brug. Die kennis (chef monteur bij een BMW garage) van mij met een erg hoog beun gehalte in allerlei merken. Denkt echter dat het niet aan de kruiskoppeling ligt daar hier op geen enkel wijze speling in te vinden is. Wel tikt de aandrijfas als je er tegenaan slaat met de vuist???? Zou het tikkende geluid hier ook uit kunnen ontstaan? Of zit het echt in de kruiskoppeling?
Het geluid ontstaat niet alleen in de bochten maar ook op het rechte stuk, en is eigenlijk alleen te horen als ik zonder gas te geven rijd, en verdwijnt dan als ik ietsje gas bij geef, dit zelfs bij rondgaan van de rotonde wanneer het geluid het best te horen is. Maar zodra ik weer lichtjes gas geef verdwijnt het tikkende geluid. Wie heeft hier ervaring mee. Zijn het echt de kruiskoppelingen of kan het een wiellager zijn of komt het inderdaad bij de aandrijsas weg die van voor naar achter loopt zoals mijn kennis vermoed??
help

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-05-2006 1:39 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik heb dat tikken in de bocht ook,
dat deed hij al bij de aanschaf en is niet erger geworden.
overal gevoeld, wel speling in het differentieel, maar lagers,
voor en na kruiskoppelingen geen speling.

ik blijf gewoon doorrijden tot het echt stuk gaat,
misschien duurt dat nog wel 10 jaar...

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-05-2006 3:24 pm
jaap01
(@jaap01)
Lid

quote:


Zijn het echt de kruiskoppelingen of kan het een wiellager zijn of komt het inderdaad bij de aandrijsas weg die van voor naar achter loopt zoals mijn kennis vermoed??
help


Krik de wagen van achter eens op. Zet voor de zekerheid 2 blokken hout of assteunen onder het chassis. Draai en trek eens aan beide wielen als daar spelling in zit dan is dat makkelijk te vinden.
Controleer toch voor de zekerheid de kruiskoppelingen, gewoon een schroevendraaier er tussen prikken en trekken. Al zit er maar een beetje spelling dan moet je ze echt vervangen.
2 jaar terug kwam mijn spit gewoon door de APK keuring, maar ik vertrouwde de kruiskoppelingen ook niet meer vanwege getik aan de achterkant. S'winters heb ik de koppeling los gehaald en vernieuwd.
Getik over! Nou was het zo dat bij 1 van de kruiskoppeling niet 1 naaldlager meer aanwezig was echt gewoon kapot gereden en vergruist tot roest vandaar dat er geen spelling in zat. Nadat er nieuwe gemonteerd waren was het getik over, dan hoor je weer andere dingen maar dat is wat anders.[;)]

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-05-2006 5:33 pm
A.M. Smit
(@smitje69)
Lid

Hee Frank,

Dit probleem heb ik ook gehad,na veel zoeken en vervangen( ook inderdaad kruiskopppeling )kwam ik tot de ontdekking dat de spiebaan van de aandrijfas kapot was.
Na navraag blijken sommige revisie assen een "nieuwe" opgelaste en ingeslepen spiebaan te hebben, die kan afbrokkelen.
Dit geeft een speling die te herkennen is aan een metaalachtige tik.

Groetjes uut Stadskanaal.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-05-2006 10:44 pm
Share: