Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Kruisjes en Achtera...
 
Notifications

Kruisjes en Achteras lagers  

 
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Beste allen,

Na al een tijdje met geratel, vibraties en slepend geluid achter rond te hebben gereden en vervolgens het forum erop "nagezocht", is het denk ik inderdaad nodig om de kruisjes in de kruiskoppelingen van de aandrijfassen te vervangen.

Omdat de achteras dan verwijderd is, vraag ik mij af of het dan ook niet handig is om tegelijkertijd ook de wiellagers (set) te vervangen. (Ofschoon deze nu overigens geen bijgeluiden produceren). In feite is het antwoord eigenlijk altijd positief, nieuw is vers.

Maar volgens het wpl handboek heb je een 'special tool' nodig om de naaf los te trekken, omdat deze 'extremely tight' zit.

Kan dit ook met een normale poulietrekker (3-poot bijv.)?

En kun je vervolgens de lagers (naald- en kogellager) er vrij eenvoudig uit krijgen en de nieuwe erin plaatsen?

Alvast dank voor de respons.

Groet, Simon

Citaat
Geplaatst : 14-08-2011 1:33 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, die neiging komt natuurlijk bij je op. Je bent 'nu' toch bezig. Maar, zoals je aangeeft heb je daar 'speciaal'-gereedschap voor nodig. Als je het met andere hulpmiddelen probeert, trek je de boel gegarandeerd krom en kan je een nieuwe as met wielophanging gaan kopen. Ga dus naar een bedrijf die hievoor het benodigde gereedschap heeft. Daar tref je ook iemand die het foefje vaker gedaan heeft. Wanneer je de assen onder de auto vandaan hebt en op een afgesproken dag brengt waarop ze even tijd voor je hebben, is het zo gepiept. Lostrekken duurt twintig minuten. Je betaalt dus een half uur werkplaatstarief en je koopt de nodige kruisjes en lagers op dit adres en van weerskanten is er dan tevredenheid. Ik ging daarvoor naar Karel Damen in Boxtel. Mar vrijwel alle andere adverteerders in The Spitfire kunnen je ook evengoed helpen. Blijft over de afweging, of je nieuwe lagers moet zetten. De kruisjes -zeker als je niet de duurste koopt- zijn naar een paar jaar weer 'op'. de lagers echter, gaan een eeuwigheid mee. Dus, om elke keer als je nieuwe kruisjes monteert ook de lagers te vervangen i wel wat 'over de top'. ("If it ai'nt broke, don't fix it", zegt de zuinige Engelsman). Dus, je kunt er ook mee volstaan om de vetnippel die op de wielasdrager zit een 'groete' beurt te geven. Je blijft net zolang pompen, totdat er aan alle kanten schoon vet uitkomt. Je moet daarvoor de remtrommel eraf nemen om te kijken of er uit het lagerhuis waar de as doorheen komt inderdaad schoon vet komt. Normaal, bij een doorsmeerbeurt, moet je juist voorkomen dat er hier vet naar buiten komt, want als dat gebeurt moet je daar alles grondig 'ontvetten' om te voorkomen dat je remvoeringen onder de smeer komen. Deze enen keer dus, ook grondig het vet daar weghalen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-08-2011 2:34 pm
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Hr Fournier,

Bedankt voor het complete & duidelijke antwoord. inmiddels heb ik een ander probleem. Alles is gedemonteerd. Maar met geen mogelijkheid krijg ik het kruisje uit de achteras. En het staat zo simpel in het wkpl handboek. "Schrik de lagerkappen omhoog door op de zijkant te kloppen". Mokervast. Ik heb WD40 erop gespoten, alles gereinigd en later ook nog verwarmd met de (hobby) brander. Weer kloppen, tang erop etc etc. Alles wat ik maar kon verzinnen. Maar geen resultaat. Zo te zien is het ook een eeuwigheid geleden dat deze zijn verwijderd.

Any idea om dit hardnekkige kruisje te verwijderen op een of andere manier? (Anders is het inderdaad onder mijn arm meenemen).

Alvast bedankt.

Gr, Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-08-2011 4:22 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ik krijg de indruk, dat je probeert de kruisjes te vervangen, terwijl de halve assen naar de wielen nog onder de auto zitten. Wij amateurs hebben de auto niet 'op de brug' staan, zoals een beroepsmonteur. En dat is iets waar het werkplaatshandboek niet van uit gaat. Wij krikken de auto achter zo ver mogelijk op en zetten assteunen onder de uiteinden van de draagbalken en halverwege de chassisbalken (een stuk voorbij het differentieel in elk geval) zodat de auto niet op ons lijf of hoofd valt als die naar beneden stort. Dan zit er achter de stoelen in het midden een blikken plaatje in de bodem gechroefd. Als je dat losmaakt zie je vie of zes bouteinden omhoog steken. wanneer je de moeren gelijkmatig lost tot ze eraf zijn komt het veerpakket vrij wat aan de uiteinden met de wieldragers (uprights) verbonden is. Als je die bouten eruit draait en je maakt de schokbrekers aan het ondreind los, kan je het hele wielstel zo onder de auto vandaan halen. Nu kan je dus je kruisjes uit elkaar halen op de werkbank en daarbij gebruik maken van de bankschroef. Door de passende dopsleutels voor en achter de openingen te zetten waar de kruisjes in steken, kan je met de kracht van de bankschroef het kruisje uit zijn klemmend positie werken. Je doet een dopsleuteldop die IN het gat padt aan de ene kant en een dop die OVER het gat past aan de andere kant. Als de bek van jouw bankschoef niet zo ver open kan, gebruik je een moer die net in het gat past en aan de andere kant een grote moer die over het gat past.

Het lijkt heel omslachtig, maar, het scheelt je heel wat schaafwonden, een pijnlijke rug de komende weken en een beschadigd ego. Batuurlijk zul je je beklag doen over al die onnodige handelingen die je moet doen en d stress die je daarbij oploopt; omdat je geen brug hebt. Maar, daarom worden wij ook amateus genoemd; we doen het uit liefhebberij. Niemand dwingt ons. En, achteraf mogen we trots zijn dat we het 'zelf' geklaard hebben.

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-08-2011 6:09 pm
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Nee, ik heb de hele achterwielophanging (rechterzijde, linkerzijde volgt hierna omdat ik beperkte ruimte heb) gedemonteerd en op de werkbank. En heb daar al mijn transpiratie neergelegd. Onder de auto werken is niet meer sinds ik vorig jaar een hernia heb gehad. Maar dit is een goed idee. (In Frankrijk noemen ze zo'n ideetje "system D", dat is de naam van een klusblad). Helaas de bankschroef die ik heb voldoed niet aan de maat, maar ik heb alles ingepakt en zal morgen op mijn werk het servicecenter even bezoeken en hoop daar in korte tijd meer succes te boeken dan hier een hele middag zwoegen. En ik laat het wiellager maar zitten, funtioneert goed.

Wordt vervolgt,

Gr, Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-08-2011 8:49 pm
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Klus is geklaard. Uiteindelijk heb ik de achteras onder de arm meegenomen naar een garagist. Ook hij had ondanks de grote en zware bankschroef de nodige moeite om het kruisje eruit te persen. Nu op naar de andere kant.

Dank voor de hulp

m.vr.gr.

Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-08-2011 1:33 am
Share: