Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

koppeling vast
 
Notifications

koppeling vast  

 
fournier
(@fournier)
Lid

Ha, ha! Nu ben ik zelf aan de beurt. Kocht enkele weken geleden een Mk3 bij Ruud Sipkema 'met enig werk'. Clemens doet het electrische gedeelte en ik probeer het draaiende gedeelte in orde te krijgen. Zodat de wagen binnenkort voor de apk kan. Kan er tenminste mee gereden worden. Het was wel duidelijk dat zonder nieuwe remleidingen de keuring beslist niet goed zou aflopen. Dus, dat is intussen in orde gekomen. Zegt Clemens op een moment; 'heb je de koppeling al geprobeerd?'
Nou, geen beweging in te krijgen, natuurlijk. Dus eerst maar eens de hoofdcylinder en de hulpcylinder uit de auto gemonteerd en weer gangbaar gemaakt. Wat een prut zeg. Maar duwen met een grote schroevendraaier levert geen beweging op in het bellhouse.
Dus nu maar de versnellingsbak er 'even' uit om de koppeling te kunnen bevrijden.
Ik weet uit mijn hoofd hoe het moet. Zo leer ik mijn nieuwe wagentje toch aardig kennen. Zo word je 'eigen' aan mekaar.

Citaat
Geplaatst : 27-06-2013 5:53 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Wim, je hebt je ongetwijfeld gerealiseerd dat zelfs een zeer grote schroevendraaier in de hand nog geen vergelijkbare kracht opleverd met het hydrolische systeem en een grote voet?? Ik denk dat je de bak-uitbouw kunt besparen als je het lossen van de koppeling met voet en hydroliek probeert. Waarschijnlijk zitten de spiebanen van as en plaat een beetje vastgeroest?

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-06-2013 10:36 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Stel je gerust, Jos. Met de schroevendraaier wilden we alleen maar de 'vrije' slag vaststellen. Geen beweging.
Dat ik dan maar besluit om de bak er uit te halen is deels nieuwsgierigheid; 'wat tref ik daar binnen aan?' En deels voorzichtigheid. Wanneer je geweld gebruikt breek je makkelijk het hart uit de koppelingsplaat en moet je alsnog de bak er achter vandaan halen De veertjes die daar zitten zijn ook niet op zulke krachten berekend. En onder toediening van overvloedig WD 40 wil de plaat wellicht lossen, maar dan rijd je vervolgens met een vette koppeling die wellicht ook gaat stinken wanneer je 'op snelheid' rijdt.
Dus; permissie voor wat extra lichaamsbeweging. Dat doet een mens goed.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-06-2013 1:18 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Ken dt gevoel we, nu mijn Spitje toch redelijk "klaar" is, zou ik toch wel weer eens wat willen sleutelen. Maar ik ben nu toch wel benieuws wat er precies vast zit. Koppelingsplaat zelf, zijn spiebaan op de ingaande as of de druklagerarm? Je houdt ons vast wel op de hoogte "" Oja, en als het de spiebaan is, kan het wel eens lastig worden om die ingaande van de bak eruit te krijgen zonder geweld of WD40te gebruiken "" Maar je gaat, nu je zover bent toch wel meteen een nieuwe koppelingsset erop zetten?

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-06-2013 3:02 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Zoals te verwachten was; wanneer je eenmaal de zes boutjes waarmee de drukgroep op het vliegwiel zit een eindje losdraait, kan j emet een pijpsleuteltje in het spiebaangat van de koppelingsplaat wrikken waardoor de plaat loslaat van het vliegwiel. Kranten onder de auto en een spuitbus remmenreiniger totdat er geen drab meer naar beneden komt. En dan vers vet in het holletje van de krukas waarin de top van de ingaande as van de versnellingsbak steekt en de boel kan weer in mekaar. (In reverse order)
Nee, ik zie in zo'n operatie geen reden om maar meteen een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat te plaatsen. 'If it ai'nt broken, don't fix it'. Je moet ook wat overlaten voor een volgende keer, anders ben je er veel te gauw weer aan toe om maar weer een 'nieuwe' auto te kopen om maar wat te doen te hebben.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-07-2013 4:01 pm
Share: