Menu Sluiten

Forum

koppeling slipt
 
Notifications

koppeling slipt  

 
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

Hoi,

Sinds een maand of twee slipt de koppeling van de spit van een vriend van mij. Na het checken van de vloeistoffen, kwam ik tot de conclusie dat de hoofdkoppelingscilinder nog maar voor de helft uit kwam. De boel ontlucht maar het bleef het zelfde, Er was een een vrije slag op zeker de helft van de cilinder. Hoofd cilinder kwam niet voldoende terug. Deze heb ik vervangen samen met de hulp koppelings cilinder, de leiding en gelijk alles op dot 5 (siliconen) gezet. De boel weer ontlucht, eigenlijk in de hoop dat het opgelost zou zijn. Nee dus. Jammer. De test met de tweede versnelling en de handrem gedaan en wat schetst mijn verbazing, hij trekt hem er door heen. Auto slaat niet af, heeft er wel moeite mee, maar blijft lopen. Hulp koppelings cilinder iets meer naar achteren gezet, op de uiterste stand, maar geen verschil. Nu is mijn gedachte dat de koppelingsplaat versleten is.

Nu eigenlijk mijn vraag: zit ik goed met mijn gedachten.

De tweede vraag wat in mij op komt is; is dit zelf te doen en hoe?? Van binnen uit, van onderen of vanaf de voorkant (motor eruit). Heb al het e.e.a. gelezen in het forum en het archief, maar kom hier echter niet uit.

Wie weet raad?

Beter gezegt: wat nu?? ""

groetjes Ronny

Citaat
Geplaatst : 20-06-2013 2:23 am
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, het is waarschijnlijk dat dit een gevolg is van slijtage. De koppelingsplaat slijt aan twee kanten en de plaat waarmee de koppelingsplaat tegen het vliegwiel gedrukt wordt slijt ook, evenals het oppervlak van het vliegwiel waar de koppelingsplaat tegenaan wrijft. Het gaat om millimeters, maar dat telt toch op.
De 'diepte' van het koppelingshuis blijft hetzelfde, dus, het stukje waarover de koppelingscilinders werken, zit eerst helemaal aan het begin van de slag en op den duur helemaal aan het eind. Precies je gewaarwordingen.
Dus, wees flink en zet er een nieuwe koppelingseenheid in.
Sommigen zweren erbij om daarvoor de motor 'even' uit de auo te halen. Dus, motorkap van de wagen (alle electrisce aansluitingen goed registreren), radiateur eruit (betekent straks nieuwe koelvloeistof erin/ koelsysteem schoonspoelen?) De bedrading van de motor los, gasbediening en choke. Dan het blok in de takel (heb je die?) en de boutjes van het koppelingshuis losdraaien. Eerst de startmotor en dan de massakabal. Motor uit de auto takelen. Motor op een kistje laten zakken zodat je makkelijk aan de koppeling kunt werken.
En samenbouwen = het voorgaande in omgekeerde volgorde.
Anderen halen de kussens uit de stoelen en de steun onder het dashboard vandaan en de knop van de versnellingspook zodat je de vloerbedekking over de tunnel kunt verwijderen. Dan de schroefjes waarmee de tunnel aan de koets zit eruit draaien en je kunt de tunnel verwijderen.
Om straks 'gemakkelijk' de versnellingsbak met koppelingshuis naar achter te kunnen bewegen is het raadzaam het spruitstuk met de voorste pijp te laten zakken. Wanneer je dit nu nog niet gelooft laat je dat nog even zitten. Wanneer je op het 'moment supreme' achteruit begint te bidden, kan je alsnog overwegen om het spuitstuk van de kop van de motor los te schroeven en dan de heleboel een centimeter naar je toe trekken en dan laten zakken.
Maak de hulpcylinder van de koppelingsbediening los van het koppelingshuis en hang hem met een touwtje naar opzij aan het rempedaal.
Dan zet ik de garagekrik onder de rand tussen koppelingshuis en motorblok. Het beste gebruik je daarbij een plankje wat vanaf die rand een dertig cm naar achter steekt. Je kunt dan het koppelingshuis over dit plankje laten glijden als je de bak achteruit beweegt. Je laat de krik ietsje 'tillen' en dan maak je de rubbersteunen aan het achtereind van de versnellingsbak los en er tussenuit.
Nu de kruiskoppeling van de cardanas los maken. Na een aantal herhalingen van deze hele operatie ben ik er toe gekomen om ook de cardanas los te maken van het differentieel, zodat je de as een cm of tien naar achter kunt schuiven (uit de weg).
Nu gaan de boutjes los aan de rand van het koppelingshuis. Eerst die twee bij de startmotor, dan die waar de massakabvel aan ligt en dan de rest. De bovenste drie zijn draadeindjes met moertjes erop. Vaak komen er een paar draadeindjes mee als je deze moeren losdraait. Deze er voor de montage eerst weer in draaien met twee moertjes tegen mekaar in.
Nu kan de versnellingsbak achteruit. Je zult zien dat de opening in het schutbord eigenlijk te smal is. Dus, eerst de staart van de bak rechts naast de cardanastunnel bewegen, zodat de linkerrand van het koppelingshuis voorbij het schutbord komt en dan de staart naar links van de tunnel bewegen, zodat de rechterrrand voorbij het schutbord komt. En dan kan je de hele bak met koppelingshuis uit de auto tillen. Alle ruimte om de nieuwe koppelingsgroep aan te brengen.
Uit de nauwkeurige beschrijving van de tweede methode kan je begrijpen dat ik geen motorbok heb om het blok uit de auto te tillen. Een huren betekende dat ik dan ook een aanhanger moest huren om het kreng thuis te krijgen en, omdat ik de hele operatie niet in een dag zou klaren -veronderstelde ik- kwam de totale huurprijs hoger dan de kosten van de eigenlijke Borg & Beck koppeling. Dat deed ik niet, dan maar wat omslachtiger te werk gaan. Ik heb het een aantal malen in mijn 'eentje' gedaan en een keer of drie samen met een ander bij die ander thuis aan diens auto.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-06-2013 6:12 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

Hoi hoi,

Bedankt fournier, dat is een zeer duidelijk antwoord en het bevestigd mijn vermoeden. Waarvoor mijn dank.

Even een antwoord op jouw vraag, nee ik heb geen motor takel, maar wel een takel aan het plafond (2 ton) en een smeerput in de grond en denk dat ik de motor maar ga verwijderen, lijkt mij de snelste manier. En inderdaad als je koeler toch al verwijderd kun je deze gelijk ff spoelen en bij het terug bouwen van de motor gelijk het blok ook spoelen voordat je de koelvloeistof erop doet, al is het maar preventief. Ik denk dat we in ieder geval een projectje hebben dit weekend.

Het zou namelijk mooi zijn als alles voor 7 juli weer in orde is, kunnen we meedoen aan de singel rit hier in Enschede, georganiseerd door Volsa.

Thanks voor het reageren. Zal je het laten weten hoe het is afgelopen. Wish me luck ""

Groetjes Ronny

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-06-2013 1:36 am
henkh
(@henkh)
Lid

Het lijkt wel aan het weer te liggen, want mijn Spitje vertoont ook al koppeling problemen. In z'n 3 en 4 merk ik dat bij het plotseling gas geven de snelheid niet voldoende oploopt. Alleen bij het voorzichtig doseren gaat het goed. Hoe komt het dat je er in z'n 1 en 2 niets van merkt? Of gebeurt dat nog?. Zijn er nog andere manieren om te testen of het de koppelingsplaten zijn.? Kunnen bv. de platen ook vet geslagen zijn?, mijn Spit lust nl. Wel een slokje. Maar dan zou je ook weer olie onder uit het bellhouse zien komen en dat is ook niet het geval. Ik denk zelf dus de platen.

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-06-2013 1:34 am
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, het ligt aan het weer. Naarmate het meer zomert, wordt er meer met de Spitfire's gereden. Naarmate je er weer meer aan gewend raakt om met de Spitfire te rijden, ga je ook harder rijden en harder optrekken. Het is nu eenmaal zo, dat storingen alleen optreden tijdens het gebruik. we hebben ook een priode achter de rug met hogere buitenlucht temperaturen en lagere luchtvochtigheid, wat invloed heeft op de wrijvingscoëfficiënt van het frictiemateriaal van de koppeling.
Dat je het in de lagere versnellingen nog niet merkt, komt, doordat wat we de versnellingsbak noemen in feite een vertragingsbak is. Hoe groter de vertraging (= lagere versnelling), des te minder weerstand ondervindt de motor. Dus, in de vierde (of overdrive) merk je de slip het eerst op.
Ik verwijs terug naar de opmerking van de vorige vraagsteller, die aangeeft dat de koppeling zo 'diep' z'n aangrijpingspunt heeft. Waarop ik uitleg dat er vier oppervklakken gesleten zijn en de optelsom een 'diepe' koppeling oplevert. Naarmate de slijtage verder gegaan is, moet ook de diafragmaveer verder doorbuigen om de drukplaat zo tegen de koppelingsplaat aan te leggen dat die van weerskanten voldoende wrijving heeft om te 'pakken' en de meest veer-'kracht' zit in het eerste stukje.
Om nog even terug te komen op 'vooruit de motor eruit halen', zoals hierboven beschreven; ik weet niet of je het motorblok -hangend in een takel- wel voldoende voorwaarts kunt krijgen om los te komen van de ingaande as van de versnellingsbak. Het motorcarter steekt immers een heel eind naar beneden en zit maar een centimeter van de dwarsbalk voorin het chassis. Het kan zijn dat je bij deze manoeuvre toch ook de versnellingsbak achteruit wilt hebben.
Succes, met de klus.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-06-2013 1:24 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Om nog even terug te komen op 'vooruit de motor eruit halen', zoals hierboven beschreven; ik weet niet of je het motorblok -hangend in een takel- wel voldoende voorwaarts kunt krijgen om los te komen van de ingaande as van de versnellingsbak. Het motorcarter steekt immers een heel eind naar beneden en zit maar een centimeter van de dwarsbalk voorin het chassis. Het kan zijn dat je bij deze manoeuvre toch ook de versnellingsbak achteruit wilt hebben.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-06-2013 1:25 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

Hoi,

Even een update. Toch maar besloten om de koppeling van binnen uit te vervangen. Ben het met Fournier eens dat het carter wel eens parten kan gaan spelen. Misschien wel te weinig ruimte. Neem maar het zekere voor het onzekere. Nu na twee avonden de klus geklaart. Linker stoel verwijderd, de H steun, bekleding en de tunnel. En let's go. In ieder geval genoeg ruimte om te gaan sleutelen. Na 9 uur klus geklaart. Koppelingsplaat was goed versleten, drukgroep kon ik niet veel aan zien, maar ik had een complete set besteld bij Marco dus alles maar vervangen. Spittie gaat weer als de brandweer, moest alleen de hulp koppelingscylinder bijstellen omdat deze in de achterste stand stond. Even loshalen en verder doorschuiven naar voren om echt lekker te kunnen koppelen. Morgen de koeler maar eens gaan spoelen, zit veel drap en roest in. Weer een klusje erbij, houdt je in in ieder geval weer van de straat.

Een iedereen die heeft meegedacht "", bedankt. Projectje weer opgelost. ""

Groetjes Ronny

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-07-2013 2:15 am
fournier
(@fournier)
Lid

Je hebt je kranig geweerd, dus. Maar je hebt het toch niet alleen gedaan, wel? In negen uur!
Dan mag ik toch wel eens wat meer tempo gaan ontwikkelen; ik deed het in mijn eentje. Maar wel voor de zoveelste keer. Kom dus niet zo makkelijk meer voor een verrassing te staan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-07-2013 7:35 pm
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

Hoi Fournier,

Nee niet in mijn eentje gedaan, ik heb hulp gehad die twee avonden van de eigenaar van de auto. Hebben ook gelijk de oliekeering vervangen op de bak, Dinsdag gaan we starten met het spoelen van de radiator en waterkanalen van de motor. Waarna de auto maar eens een tijdje op water en soda gaat lopen.

Groetjes Ronny

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-07-2013 9:14 pm
Share: