Menu Sluiten

Forum

Notifications

koppeling  

 
Cees Smetsers
(@bootjecees)
Lid

Hallo, Ik ben bezig met de koppelingsplaat te vervangen en nu ontdekte ik dat in het drukvlak in het koppelingshuis waar de plaat tegen aan drukt een paar haarscheurtjes zitten. De vraag is nu is dit normaal of moet de boel vervangen worden. ??????

Citaat
Geplaatst : 15-11-2011 9:08 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Allereerst moeten we het eens worden waar we het over hebben! Jouw woorden zijn; 'in het drukvlak in het koppelingshuis waar de plaat tegenaan drukt'.

Onder 'koppelingshuis' versta ik de schelpvormige kap, die met boutjes langs de buitenrand tegen de achterplaat van het motorblok gemonteerd wordt en met de dichte achterwand tegen de voorwand van de versnelingsbak vastzit met vijf bouten. Nergens drukt de koppelingsplaat tegen het koppelingshuis. De koppelingsplaat rust in een cirkelvormige uitsparing in het platte vlak van het vliegwiel. Binnen dit raakvlak zie je de boutjes waarmee het vliegwiel op de krukas vastzit. Als in deze binnenste cirkel haarscheurtjes zitten en je die haarscheurtjes ook aan de achterkant van het vliegwiel zit lopen wanneer je het vliegwiel van de krukas haalt, denk ik dat je er goed aan doet om een ander vliegwil te monteren. Je kunt er een halen bij Henk Mulder in Boksum, Bert van Os in Leersum, , Kees reehorst in Zuidland, John Schut in Soest, Ruud Sipkema in Eerde, wat maar het dichtste bij is voor jou. Neem het te vervangen vliegwiel mee.

Als ik het verkeerd geraden heb wat je bedoelt, stel je vraag dan opnieuw met andere woorden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-11-2011 5:31 pm
Cees Smetsers
(@bootjecees)
Lid

Beste Fournier. Bedankt voor je reactie. in de eerste plaats mijn excuses voor de verkeerde benaming van de onderdelen. Het gaat nm om de drukgroep waar de schuurtjes inzitten. Tegen beter weten in heb ik deze vraag gesteld om te horen van laat maar zitten kan geen kwaat. (dit scheelde weer een aardig bedrag). Ik heb inmiddels een compleet nieuwe drukgroep besteld om verrassingen in de toekomst uit te sluiten.

mvg Cees

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-11-2011 9:46 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Verstandig!

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-11-2011 10:35 pm
lonnekerri
(@lonnekerri)
Lid

Ik ben bezig met de restauratie van een spitfire mk2. De motor loopt inmiddels prima, alleen kom ik erachter dat de koppeling het niet doet. Ik heb druk op het systeem.Als ik het pedaal in trap merk ik dat heel veel kracht moet zetten Alsof ik iets verder moet duwen maar dat dat niet wil. Dus heb ik de hulpcilinder(die bij de versnellingsbak zit) eraf gehaald, en als ik nu het pedaal in druk is de druk normaal en werkt het prima. Dus het probleem zit daar niet. Als ik nu naar de koppeling kijk, merk ik dat ik de koppelingvork( het gedeelte wat je als je het pedaal in drukt normaal naar voren drukt) maar 2 cm. naar voren kan. Dus ik met mijn leken verstand denk dat daar iets mis zit. Ik heb de koppelingsplaat en de drukgroep vervangen. Nu heb ik al op dit forum gelezen dat het kan dat de koppelingsplaten vast kunnen zitten na een tijdje stilstand ( die van mij zitten er ong. 1.5 jaar in zonder dat er in de auto gereden is). Is er iemand die mij hiermee kan helpen. Want ik durf het eigenlijk niet aan om zoals op het forum staat de auto in de versnelling te starten, omdat ik dus niet weet of alles goed zit bij de koppeling.

ps. Als er iemand is die evt. kan helpen om te kijken of alles goed zit zou helemaal super zijn. Ik woon in Lonneker ( bij enschede)

bvd. Richard

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-05-2012 7:01 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Ik heb hetzelfde in het verleden ook meegemaakt en heb het alscvolgt opgelost.

een 12mm pijpje over de pin die uit het koppelingsmechanisme komt schuiven, aan de andere zijde een draadeind met moer in de pijp schuiven zo dat de moer tegen de pijp komt. de andere zijde van het draadeind afsteunen met wat houten blokjes tegen opstaande kant. de stoel moet er trouwens uit.

Nu de moer zover uitdraaien dat de koppeling los zou moeten komen, er staat nu veel kracht op de koppelingsplaat agv de drukgroep.

Bij mij was het zo dat de koppeling de volgende dag toen ik verder wilde gaan vanzelf los was gegaan. dit dus zonder dingen te forceren.

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-05-2012 12:02 am
koos
 koos
(@koos)
Lid

Mijn MK2 had hetzelfde probleem toen ik een gereviseerde vork had geplaatst.

Na heel veel geklooi met velengstujes etc. ben ik erachter gekomen dat de plaat waar het druklager op zit bij mijn oude vork veel minder speling had (en stroever te bewegen was) dan bij de nieuwe. deze was iets ruimer gemaakt. Dit scheelde uiteindelijk een milimeter of drie tov. de oude.

Dat is op zich niet zoveel, maar rekening houdend met de hefboomwerking scheelde dat behoorlijk aan pedaal slag.

Lang verhaal, kort samengevat:

Heb je een andere vork geplaatst, zo ja, vergelijk deze met degene die je nu hebt. Wellicht is de oorzaak dezelfde...

Gr.

Koos

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-05-2012 11:34 am
fournier
(@fournier)
Lid

Geen van ons is helderziende, dus, vanaf afstand is het gissen met welk probleem jij te maken hebt. Het eerste wat bij mij op komt is, zit de koppelingsplaat er achterste voren in (misschien)? Het klotige is -vind ik- ergens staat er 'front' (of zoiets) op de koppelingsplaat; maar betekent dit nu dat dit de kant is die in de rijrichting naar voren moet staan, of bedoelt men dat dit de zijde is die je naar je toe moet houden als je hem op zijn plaats zet. Ik weet het nooit en moest het elke keer uitproberen.

Een ander euvel waar ik een paar keer mee geworsteld heb is, dat de zuiger in de hulpcilinder niet ver genoeg 'terug' gaat, doordat er in de hoofdcilinder een piepklein klepje zit wat het terugstromen van de vloeistof in het reservoir tegenhoudt. Dat heb ik opgelost door de wartel waarmee de leiding aan de hoofdcilinder zit een paar slagjes los te draaien. Je hebt kans dat er dan een scheutje vloeistof vrijkomt. (Houd er een doekje onder). Wartel weer vast en je hebt kans dat de 'slag' van de hulpcilinder nu groter wordt en de koppeling wél vrij komt. (Doordat de zuiger niet ver genoeg terug kwam was de slag van de zuiger onder druk te 'kort' om de koppeling vrij te laten komen). Dus; dit eerst proberen.

Een derde kwestie kan zijn dat de pen, waarom de koppelingshevel draait niet meer in het bovenste oog van het koppelingshuis zit, waardoor er bij druk van de hulpcilinder te weinig voorwaartse beweging tegen het druklager van de koppeling is. De pen zit aan de andere kant van het koppelingshuis dan de hulpcilinder. Als de pen uit het onderste gat steekt steekt hij niet meer in het bovenste gat en wotdt het uiteinde van de hevel bij de pen naar achter gedrukt door de werrstand van het koppelingslager bij bekrachtiging van de hulpcilinder.

Meld je ons je bevindingen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-05-2012 5:52 pm
Share: