Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Knarsende 3e versne...
 
Notifications

Knarsende 3e versnelling  

 
han
 han
(@han)
Lid

Naast problemen met het niet werken van de overdrive, heb ik ook probleem te verhelpen aan de 3e versnelling Zowel bij het opschakelen van 2 naar 3 als terugschakelen van 4 naar 3, lijkt het alsof de koppeling niet pakt en het schakelen gepaard gaat met de welbekende herrie. Wat ik vreemd vind is dat dit alleen bij de 3e versnelling plaatsvindt. Heeft dit nu iets met de koppeling te maken of is er iets mis in de versnellingsbak en wat zijn mogelijke oplossingen?

Citaat
Geplaatst : 06-05-2008 9:05 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Wat bedoel met "het lijkt erop dat de koppeling niet pakt" slipt hij of komt ie niet vrij? Als het probleem zich alleen naar de 3e versnelling voordoet lijkt het er meer op dat het de synchromesh van deze versnelling is.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-05-2008 1:51 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Waarschijnlijk is de synchronisatiering voor deze versnelling gebroken. De schakelmof waarmee je het tandwielpaar voor deze versnelling met de uitgaande as koppelt gaat wel opzij naar het betreffende tandwiel om de klauwkoppeling in elkaar te laten schuiven, maar, omdat de ring gebroken is wordt de draaisnelheid van het betreffende tandwiel niet gesynchroniseerd met de draaisnelheid van de mof. Nu ratelen de klauwen overelkaar heen tot ze elkaar 'gevonden' hebben.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-05-2008 6:36 pm
han
 han
(@han)
Lid

Hartelijk dank Leo en Wim! Ik denk dat jullie het probleem inderdaad herkennen. Wat ik bedoel met dat het lijkt alsof de koppeling niet pakt, is dat dit het zelfde effect geeft. Het min of meer er naast zitten bij het schakelen. Maar dit is inderdaad niet het geval en het is alleen bij het schakelen naar en van de 3e versnelling. De uitleg van Wim komt heel concreet op mij over, maar als beginner heb ik zo mijn bedenkingen of dit voor mij een klus is om zelf te doen of dat ik hiervoor naar de garage moet!

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-05-2008 9:33 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Voor het vervangen van een synchromesh moet de hele versnellingsbak uit elkaar en dat is zeker geen klus voor een beginner, tenzij je heel erg avontuurlijk bent aangelegd...[;)] Anders kun je het beter aan een specialist overlaten.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-05-2008 10:15 pm
han
 han
(@han)
Lid

In de nog korte tijd als bezitter van een Spitfire, een kleine 2 maanden, ben ik al meer technisch bezig geweest met deze auto, dan in alle jaren dat ik mijn rijbewijs heb. Maar het geeft mij veel plezier en voldoening als je dan weer vervolgens de dag er na weer een rit kan maken. Ik zat zelf te denken eventueel een gereviseerde versnellingsbak te kopen bij Kees Reehorst en zodoende het in en uit elkaar halen van de huidige te vermijden. Zonder hier dus verstand van te hebben, komt dit eenvoudiger op mij over, maar ik weet dan ook niet wat ik hierbij moet verwachten!

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-05-2008 10:57 pm
michielvl
(@michielvl)
Lid

Nou, ik heb dat ook overwogen, zelf reviseren, maar toen ik goed las in de haynes wat daar allemaal voor moet gebeuren, heb ik bij ccee maar een nieuwe gekocht. En die schakelt heerlijk!
Het vervelende is dat als je iets verkeerd doet, je ongeveer net zoveel geld hebt uitgegeven maar weer helemaal overnieuw kunt beginnen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-05-2008 11:14 pm
han
 han
(@han)
Lid

Ik wist niet dat er ook nieuwe versnellingsbakken te krijgen zijn. Wat heb je hiervoor betaald als ik vragen mag Michiel en heb je de montage zelf gedaan?

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-05-2008 12:24 am
michielvl
(@michielvl)
Lid

Nou, nieuw was ie niet, het was een 'figure of speech'. Het was een gereviseerde maar hij zag er echt uit als nieuw. En kostte iets van €400,--. Revisiebedrijven gebruiken ook vaak nieuwe onderdelen als er geen oude voorhanden zijn.
De montage heb ik zelf gedaan, toevallig omdat ik de motor toch moest wisselen. En zelfs dat valt bij een spitfire echt enorm mee!
Wat heel handig was, dat ik een effenaar (of evenaar) heb gekocht voor 2 tientjes, dat is een ding waarmee je de motor kunt kantelen als ie in de takel hangt. Zo kun je hem zonder het chassis te beschadigen, naar binnen manouvreren.
Als je alleen de bak moet wisselen, kan dat ook vanuit de auto gebeuren terwijl de motor blijft zitten. Je hebt dan wel meer manouvreerruimte om de auto nodig en 2 stevige kerels om het ding erin te tillen.
Als je dit van plan bent, kunnen heel veel mensen hier een recept voor je schrjven hoe je dit moet aanpakken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-05-2008 12:08 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Twee dingen:
Eind 2006 hebben we op de technische meeting geleerd hoe een bak zelf gereviseerd kan worden.
Niet echt moeilijk. Uitdagend zelfs
Heb daarna ook zelf mijn OD bak gereviseerd samen met HansvBerkom. Twee leuke avonden gehad.
Kosten. Nog geen 100 euro.

Bak eruit met de motor op de plek is ook te doen.
Haal wel eerst de passagiersstoel eruit. Werkt een stuk prettiger. Om de andere stoel te beschermen heb ik zo'n monteurshoes gekocht bij Automat..
Het is een hele toer en als je zuinig op bent op de lak moet je met dik karton de chassisbalken beschermen.
Maak onder de bak van hout of zo samen met de krik een constructie dat je de bak op de goede hoogte krijgt en houdt om hem makkelijk van de motor te scheiden, maar ook terug anders krijg je de as nooit goed in het gat van de koppeling.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-05-2008 4:15 pm
ado.
 ado.
(@ado)
Lid

Han,

als je de bak toch los van de motor hebt zou ik direct ook
de koppelingsplaat, drukgroep en het toplager vervangen;
qua materialen is dit tientjeswerk
en als je volgend jaar weer alles los moet hebben
(gaat het wel tweemaalzosnel, gezien je dan eerder opgedane ervaring !)
blijft het toch ff een klus !

Ik heb in 2002 een gereviseerde bak gekocht met overdrive
(wat zonder twijfel de grootste aanrader qua accesoire is !),
en compleet met overdrive, passtukken en koppeling etc. kwam me dit toen op € 900,- (op ruilbasis, lees: oude bak wel weer inleveren)
de euris waren er toen net en alles was nog fiks goedkoper, c.q. minder duur dan nu.

Ik heb het hele handeltje gekocht bij Henk Mulder in Boksum die de bakken zelf reviseert
en je verder ook goed met raad en daad terzijde staat.
Zijn telefoonnummer vind je in het clubblad bij de handelaren en in zijn advertentie.
Als je hem belt, doe hem dan de vriendelijke groeten van mij, met een beetje geluk krijg je dan 10% korting !??

vr.grt'n
ado.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-05-2008 12:17 am
Share: