Menu Sluiten

Forum

Km tellerkabel aandrijving overdrive J-type  

  RSS

(@f-schavemaker)
Lid
Lid geworden:2 jaar  geleden
Berichten: 13
17/02/2018 11:28 am  

Sinds de aanschaf lekt mijn versnellingsbak. Nu had ik hem daarvoor al een keer weggebracht, maar dat gaf geen verbetering. Dus gisteren maar eens zelf begonnen met een onderzoek. Bij de aansluiting van de kmtellerkabel was het erg vettig. Alles losgehaald en vervolgens schoongemaakt. De onderdelen vergeleken met de tekening en de rubbere pakking nkc105 ontbreekt. Nu heb ik die nieuw besteld, dus hoop is dat het over is. Ik zag echter dat as nkc49 ooit bij het inbouwen een klap heeft gehad en niet meer recht is. Nu gaat dit vermoedelijk al jaren goed dus weet ik nog niet of ik het ook moet vervangen. Ik kan me voorstellen dat dit extra trillingen geeft en extra kans op lekkage, In Haynes zie ik echter niet hoe je deze moet vervangen. Is hier speciaal gereedschap voor nodig, of is het er gewoon na het losschroeven van het boutje nkc80 uit te trekken? De laatste vraag, is dit in gemonteerde toestand te doen, of is er dan net te weinig ruimte?


ReageerCitaat
(@h-weijerstrass)
Lid
Lid geworden:2 jaar  geleden
Berichten: 1
18/02/2018 4:08 pm  

Hoi Frank,

 

Ik heb me ook ooit eens suf gezocht naar de lekkage van mijn overdrive J-type. Heb de bak en O/D schoongemaakt en ben zonder tunnel gaan rijden.

Toen pas zag ik dat het hele kleine o-ringetje (TRS912) waar de schakelas het deksel van de O/D binnengaat, lekte. Dat ringetje raakt afgeplat door het heen en weer gaan van de schakelas en gaat dan lekken.

Bij de aansluiting van de km tellerkabel zou het niet echt moeten lekken; je kan op de de schroefdraad en daar waar mogelijk, siliconenkit (olie- en temperatuurbestendig) aanbrengen; wel eerst zo goed als mogelijk vetvrij maken natuurlijk.

Als je dan toch bezig bent met inspecteren: hoe oud is de achterste oliekeerring van de O/D (NKC39)? En - heeft niets met lekkage of zo te maken - hoe is de conditie van de O/D steun (159656)? Door olie/trillen/ouderdom gaat deze op een gegeven moment ook scheuren. Als de tunnel weg is, kan je er heel goed bij (ook om de versnellingsbakolie (Hypoi 80W90) na aftappen weer te vullen (van bovenaf kom je er een stuk makkelijker bij...).

Om de grote moer waarmee de flens van de overdrive vastzit los te kunnen maken (als je de oliekeering wil vervangen), moet je flens blokkeren. Ik heb daar speciaal gereedschap voor dat een vriend ooit eens voor me heeft gemaakt. Mocht je het willen lenen, dan hoor ik het graag!

Ik weet niet waar je woont, maar in Wormer (Noord-Holland) zit een autobedrijf (origineel Triumph, Rover, etc) en die hebben meer dan 50 jaar ervaring en ook een hele zooi nieuwe en gebruikte Spitonderdelen.

Heb je nog meer vragen, dan hoor ik het wel!

 

Vriendelijke groeten,

Henk Weijerstrass (henk.maukie@hotmail.com)

Zwaag

 


ReageerCitaat
(@f-schavemaker)
Lid
Lid geworden:2 jaar  geleden
Berichten: 13
24/02/2018 10:18 pm  

Om dan maar mijn eigen vraag te beantwoorden, ja het kan gedemonteerd worden met de bak op zijn plaats. Hierbij is geen speciaal gereedschap nodig. Ik hoop dat het nieuwe asje deze week binnenkomt, dan kan ik volgens weekeinde de auto weer uit de stalling halen.


ReageerCitaat
(@f-schavemaker)
Lid
Lid geworden:2 jaar  geleden
Berichten: 13
16/04/2018 9:22 pm  

Geen idee wat er mis is met het forum, maar de bijdrage van Henk kan ik nu uiteindelijk lezen. Er is ondertussen vooruitgang. Na het vervangen van de keerrring en pakkingen bij de aandrijving van de kilomterteller is het lekken op de uitlaat opgehouden. Dus uiteindelijk kan ik voor de stoplichten de buitenlucht ruiken in plaats van hete olie. De terretoriumdrift van de Spit was nog niet geheel voorbij. Iedere parkeerplaats werd nog voorzien van enkele druppels olie.  Nu zijn de TRS912 en de pakkingen van de deksels aan de beurt.  Volgens mij is het daarna redelijk droog. De keerring bij de overdrive is nog niet vervangen. Gelet op de beperkte sleutelruimte en de weerverwachtingen, wil ik hem woensdag weer op de weg hebben :-). 


ReageerCitaat
(@f-schavemaker)
Lid
Lid geworden:2 jaar  geleden
Berichten: 13
06/05/2018 9:23 pm  

Zo, we wijn weer verder met het oliedicht maken van de versnellingsbak. De trs912 en de pakkingen van het desksel zijn ook vervangen. Toen ik bezig was gelijk de koppeling voorzien van nieuwe olie. Geen idee hoe die in het verleden was ontlucht, want met het ontluchtingsventiel aan de onderzijde ging dat voor geen meter. Dus gelijk de leiding maar goed aangesloten.

Gisteren was het mooi weer. De kinderen waren naar K3, dus ben ik gaan toeren in de heuvels. Onderweg af en toe gekeken, de uitlaat bleef voor het eerst droog. Dus geen druppels van de versnellingsbak! De vreugde heeft echter maar 1 nacht geduurd. Vanochtend was de uitlaat toch een beetje nat. Aan de hoogte te zien moet het de achterste keerring van de o/d zijn (nkc39).  Ik las in het stuk van Henk dat die ook makkelijk te vervangen is. Is dit echt een kwestie van (nadat de tunnel etc is verwijderd) de vier bouten van de aandrijfas los te maken, de as iets te laten zakken, daarna de centrale moet losmaken, keerring vervangen en alles monteren? Of vergeet ik nu de helft? Ik heb namelijk geen zin om de motor en versnellingsbak te demonteren.

Ik neem aan dat het speciaalgereedschap nodig is om ervoor de zorgen dat de as niet gaat draaien als je hem losmaakt. Daar kan ik wel iets voor maken. Als laatste de vraag welke dopmaat ik voor de moer nodig heb.

 

groet,

 

Frank


ReageerCitaat
Share:
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub