Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Gereviseerde bak lekt en knarst.......

Beste Fournier,
Het enige wat ik kon vinden was het verschil tussen een MK2 en MK3 slave cilinder. Ik ben in de veronderstelling een nieuwe MK3 slave cilinder te hebben gekocht. Heb de pen ongeveer 10mm verlengd en heb nu een vrij grote koppelingsslag (dus beter).
Ik kreeg nog enkele suggesties:
- Kromme plaat waar het koppelingshuis op zit. Is bij mij kaarsrecht.
- Speling op de krukaslagers. Ja er zit wel iets van speling op als ik een breekijzer op de poelie zet maar het lijkt mij binnen de marge. Volgens Jan Waling zou je die speling ook moeten kunnen zien als je de koppeling intrapt.
- Een niet ingevette cintermetalen bus (waar de as uit de bak in loopt) Ik weet niet meer zeker of deze is ingevet maar Jan Waling kan zich moeilijk voorstellen dat dit er voor kan zorgen dat ik de bak met geen mogelijkheid in z'n 2 en 3 kan krijgen.
H. Leffers

Nogmaals heren, dit probleem zit echt in de bak zelf. Als het in een niet vrijkomende koppeling zit heb je last bij alle versnellingen en zeker bij de 1e en de achteruit! De gebruikte olie is ook goed (GL4 80W-90) Het is duidelijk dat hier de synchromeshes niet goed werken, dit kan ook komen doordat er te veel axiale speling is op een van de assen in de bak zelf (een afstandring niet geplaatst?)
Grtz. Leo

dat zou hier dan weer niet mee sporen;
"koppelt hij goed als de motor uit is?"
"Ja hij koppelt goed..."
misschien was mijn vraag niet duidelijk genoeg;
1-koppelt hij goed als je stilstaat met de motor uit?
2-koppelt hij goed als je stilstaat met de motor aan?
3-koppelt hij goed als je rijdt (met de motor aan)?
bij een verschil tussen 1 en 2 zit het probleem in de koppeling
(die komt dan niet goed vrij en draait de ingaande as wel mee,
en 'voorkomen' de singro's dat de tandjes in elkaar happen,
dus slecht schakelen in 2 en 3)
bij een verschil tussen 2 en 3 zit het in de versnellingsbak
dan zijn er 2 assen in de bak die draaien...
(en dan zit het probleem in singro's, afstandbussen of ander iets)
heb je bij alle 3 problemen, dan zit er echt iets fout in de bak...

Beste mensen,
- Hij koppeld (zeer) goed met de motor uit.
- Hij koppeld vanuit stilstand met de motor aan goed naar z'n eerste. Koppeling lijkt voldoende slag te maken en te ontkoppelen.
- Rijdend in z'n 1 met bijna geen mogelijkheid in z'n 2 of 3 te krijgen, wel naar z'n 4.
H. Leffers


ik bedoel;
motor uit, koppeling in, versnelling in 1 ok? (vanaf stilstand)
motor uit, koppeling in, versnelling in 2 ok? (vanaf stilstand)
motor uit, koppeling in, versnelling in 3 ok? (vanaf stilstand)
motor uit, koppeling in, versnelling in 4 ok? (vanaf stilstand)
motor aan, koppeling in, versnelling in 1 ok? (vanaf stilstand)
motor aan, koppeling in, versnelling in 2 ok? (vanaf stilstand)
motor aan, koppeling in, versnelling in 3 ok? (vanaf stilstand)
motor aan, koppeling in, versnelling in 4 ok? (vanaf stilstand)
motor aan, koppeling in, versnelling in 1 ok? (terwijl auto rijdt)
motor aan, koppeling in, versnelling in 2 ok? (terwijl auto rijdt)
motor aan, koppeling in, versnelling in 3 ok? (terwijl auto rijdt)
motor aan, koppeling in, versnelling in 4 ok? (terwijl auto rijdt)
wat ik telkens hoor, is dat de auto al rijdt en dat
er dan een probleem is om hem in zijn 2 of 3 te krijgen...
op dat moment doen alle onderdelen al mee en draaien allemaal,
het is dan moeilijk om een scheiding tussen koppeling en bak aan te geven...
daarnaast heb je ook een gedeelte waar je pook in zit, boven de versnellingbak
zelf.
het kan zijn dat daarin iets vergeten/los geschoten is.
dit spoort alleen weer niet met het tanden geknars...

Een test.....
Auto staat stil, motor uit, koppeling ingetrapt:
1e perfect
2e perfect
3e perfect
4e perfect
Auto staat stil, motor aan, koppeling ingetrapt:
1e perfect
2e perfect
3e perfect
4e perfect
van 4 naar 3 perfect
van 3 naar 2 perfect
van 2 naar 1 perfect
van neutraal naar achteruit perfect
Auto staat stil, motor aan, achterkant opgekrikt (wielen vrij dus) en schakelend van z'n 1 naar 2 naar 3 naar 4
1e perfect
2e perfect
3e perfect
4e perfect
Auto staat stil, motor aan, achterkant opgekrikt (wielen vrij dus) en schakelend van z'n 4 naar 3 naar 2 naar 1
Van 4 naar 3 goed
Van 3 naar 2 tandengeknars
van 2 naar 1 goed
Van neutraal naar achteruit goed
Dus als de wielen draaien (onbelast op krik) is alleen terugschakelend van z'n 3 naar 2 bijna niet te doen.
H. Leffers

Als je terugschakelt van 3 naar vrij, de koppeling op laten komen en tussengas geven, koppeling in en dan naar 2, kraakt ie dan nog?
Zo nee, dan is het toch de synchromesh van de 2e versnelling.
Als je te snel van 1 naar 2 schakelt zal de bak ook kraken, schakel je rustig, dan gaat het tandwiel van 2 wel op de juiste snelheid draaien, waardoor je wel kunt schakelen.
Na revisie van mijn bak heb ik kort met de verkeerde olie gereden en toen begon hetzelfde probleem, dus er moet weer een nieuwe synchromesh in.
Spit MK2

lijkt mij ook de synchromesh.
zeker als er een verschil is tussen stilstand en rijdend;
de uitgaande as draait dan namelijk,
in de andere gevallen (stilstand+motor aan en stilstand+motor uit)
staan alle assen stil (en duidelijk een goede koppeling lijkt mij)
de synchromesh zorgt ervoor dat de tandwielen waarmee je koppelt
(en meelopen op de onderste as in de bak) dezelfde draaisnelheid
krijgen als de tandwielen op de uitgaande as.
dit gebeurt nu dus duidelijk niet.


Zijn we weer....
Het was dus wel de bak. Een synchroring lag helemaal los. Heb nu een gebruikte bak van de leverancier en die moet er op z'n tijd nog uit voor een goede gereviseerde. De gebruikte bak heb ik uit coulance gekregen.
Vandaag 50 KM gereden en het volgende onderdeel roept al om vervanging. Hoe warmer de olie in het differentieel hoe meer lawaai. ik hoor een tsjik tsjik tsjik geluid wat in tempo verhoogd/verlaagd als ik harder/langzamer rijd. Overigens lijkt het er op dat het alleen gebeurd als er tractie op de achterwielen staat. Met de koppeling in is volgens mij het geluid weg. Ik zal het oude forum er eens op nalezen. Of is er iemand die gelijk al weet wat me te wachten staat?
H. Leffers



het tjik tjik geluid heb ik ook !!. Geen idee waar het vandaan komt. Niet altijd, maar als het er is, blijft het een tijd. Bij het zachtjes intrappen van de rem (met gas er gewoon op) verdwijnt het. Rem los komt het weer. Was zowel voor als na de body off revisie. Kruiskoppelingen heb ik hierbij vervangen, dus ik denk zelf wellicht een remblokje dat niet altijd terug komt. Ik zal het tzt nog eens gaan onderzoeken. Wel benieuwd wat jouw bevindingen zijn.
Jasper
