Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Gereviseerde bak lekt en knarst.......
Onderstaande schreef ik gisteren aan de leverancier van de gereviseerde bak voor mijn MK3. Misschien dat iemand van de club ook raad weet?
.....Ik heb vandaag voor het eerst een testrit gemaakt met de Spit. De gereviseerde versnellingsbak doet eigenlijk precies hetzelfde als de vorige. Ik krijg hem nauwelijks van z'n 1 in naar z'n 2 en van 3 naar 2 terug is ook bijna niet te doen. Veel lawaai en tandengeknars. Wat gaat er fout?
Dan dit. Bij terugkomst een plas olie onder deze versnellingsbak. Er lekt olie uit een gaatje die recht tegenover de aansluiting van de KM kabel zit. In het Haynes boek op blz 154 afb. 11.20 zie je dit gaatje zitten (aan het einde van een versmalling op de bak). Hoe kan daar olie uit lekken? Moet daar nog iets in?
# olie in de bak is van de juiste samenstelling.
H. Leffers
Komt de koppeling wel vrij?
Trekt de auto al weg als je het pedaal net aan op laat komen?
Dat kan het aan een van de koppelings cilinders liggen.
Hoe is de staat van de koppeling zelf?
Ik heb eens gezien dat een Spit teveel axiale speling had op de krukas, waardoor de koppeling niet meer vrij kwam.
Na 2 keer trappen, snel achter elkaar, kwam die wel vrij.
Spit MK2
Harald,
Je probleem lag dus niet aan de bak. Jammer dat je eerst een revisie bak gekocht hebt voor € 350, want die had je dus niet nodig, getuige dat de vervanging niks geholpen heeft.
Vraag 1; heb je bij het vervangen van de bak ook het sintermetalen busje uit het uiteinde van de krukas gevist en door een nieuwe vervangen? Als dat sinterbusje aan het vergaan is, blijft de ingaande as teveel dezelfde snelheid draaien als de krukas en synchroniseren je versnellingen niet.
Vraag 2; heb je onlangs nog de hulpcylinder van de koppeling losgehad? Die zit met sleufgaten op het deksel gemonteerd. Wanneer je kijkt aan welke kant de pen uit de cylinder komt, aan die kant kun je de hulpcylinder wat verder in de rijrichting duwen als je de schroefjes wat losgedraaid hebt. Dan druk je de koppelingshefboom verder weg bij het indrukken van de pedaal, waardoor de koppeling beter vrijkomt.
Helpt dat ook niet (genoeg), kijk dan aan de andere kant van het koppelingshuis of de pen waarop de koppelingshefboom scharniert er wel (goed) inzit. Is die pen gezakt dan kan het zijn dat de hefboom bovenaan terugkantelt als je op de pedaal drukt.
Vraag 3; wellicht te lullig voor woorden; maar, zit er genoeg vloeistof in je koppelingsvloeistofpotje en - heb je de boel goed ontlucht?
Als het nu nog niet over is, kan het inderdaad zijn dat de axiale speling van de krukas zo groot is, dat je koppeling daardoor niet behoorlijk vrijkomt. Halverwege de krukas zitten er ter weerszijden van de krukwangen bij de lagering in het middelste web ter weerszijden twee halve maantjes om de speling van de krukas in de lengterichting op te vangen. Die aan de drukzijde van de koppeling slijten langzaam weg, zeker als het je gewoonte is bij het stoplicht stil te staan met ingetrapt pedaal en de bak in de versnelling. De krukas pspeling kun je zien als je je hoofd onder de auto schuift, terhoogte van de ventilatorriem krukaspoelie. Met een flinke schroeverdraaier als hefboom beweeg je de krukas achteruit en dan met de schroeverdraaier aan de achterkant van de poelie weer vooruit. Is de beweging van de krukas enkele milimeters, danzijn je halve maantjes te dun geworden of er misschioen zelfs tussenuit gevallen van magerte.
Dat je bak olie verliest kan alleen komen doordat je de tap er onderin scheef ingedraaid hebt of niet diep genoeg of doordat je de bak teveel gevuld hebt toen het bovendeksel er nog af was of door het vulgat terwijl de auto bij lange niet horizontaal stond. Het 'teveel' aan olie werkt de bak vanzelf naar buiten toe via het koppelingshuis Daar hangen dan de druppels aan.
Al deze informatie kon je lezen in de 'download'. Kijk maar bij de S van schakelen, de V van versnellingsbak, de K van koppeling; bijvoorbeeld.
fournier
Hoi Fournier,
Dank voor je suggesties en antwoorden. Inderdaad het hele forum er nog eens op nagelezen maar niet het bevredigende antwoord wat ik zocht. Inmiddels heeft de leverancier zich gemeld en we kwamen tot de conclusie dat er een onderdeel mist die op de as van de KM kabel komt. Waarschijnlijk is dit toch een andere bak dan de vorige (?)
Hulpcilinder is nieuw en inderdaad goed ontlucht. Ook hier weer een tip van de leverancier die hielp: verlengen van het asje die de drukgroep aandrukt. Bleek bij mij inderdaad te kort waardoor ik de koppeling te weinig indrukte. Het asje verlengd met een oud dopje 6 die ik eerst even rond heb geboord. Dit dopje loopt conisch dus kon er mooi op geschoven worden en gefixeerd met een beetje vloeibare pakking.
Overigens de koppeling nog niet kunnen proberen, moet eerst iets hebben wat op of in het gaatje komt zodat de bak niet meer lekt.
Hopen dat hiermee de problemen verholpen zijn en het hele ombouw project (van rechts naar linkshandig) binnenkort klaar is.
H. Leffers
Harald,
als je koppeling pas werkt met een 'verlengstukje' op de pen en de hulpcylinder zat al zover mogelijk naar voeren in de sleufgaten, dan moet je toch eens de axiale speling van je krukas controleren.
Het kan er echt niet aan liggen dat je een 'andere' bak hebt dan er eerst in zat.
En dat het zou liggen aan je KM telleraandrijving lijkt me helemaal een sprookje. Die aandrijving zit op de uitgaande as en die draait altijd overeenkomstig de rijsnelheid. Het is het toerental van de ingaande as wat zich daarop moet aanpassen bij de overgang van de ene in de andere snelheid terwijl intussen het motortoerental omhoog of omlaag gaat, al naar gelang je neer- of opschakelt.
fournier
Als hij slecht van 1 naar 2 en van 3 naar 2 schakelt ligt het waarschijnlijk aan de synchromesh van de 2e versnelling. Als het aan de koppeling zou liggen heb je bij alle versnellingen last en al helemaal bij stilstand naar 1 en naar achteruit. Is er niets mis gegaan bij de revisie van de bak?
Grtz. Leo
De lekkage kwam (komt) van een ontbrekend deel van het mechanisme die de KM kabel aandrijft. Bij deze bak moet er "iets" extras aan wat een gaatje in de versnellingsbak afsluit.
Bak is (nieuw) gereviseerd, koppelingsplaat + drukgroep is nieuw (gecentreerd met een oude as), cintermetalen busje zit er nu in (bij demontage oude koppelingsplaat ontbrak deze), nieuwe slavecilinder en juiste olie. Ben benieuwd of die nu met verlenging van de "aandrukpen" nu wel goed ontkoppeld. Volgens de leverancier zou het niet geheel ontkoppelen ook voor slecht schakelen kunnen zorgen.
H. Leffers
Ja hij koppelt goed...
Ik wacht nu op een klein @#! onderdeel die op/in/onder (?) het aandrijfmechanisme van de Km kabel komt. Ik hoop nog voor het weekend want het is natuurlijk lullig als je je hele auto hebt omgelast van rechts naar linkssturend, alles vervangen wat stuk was, en je niet kunt rijden vanwege een onderdeel van een paar kwartjes.
Ik meld me wel weer als het onderdeel er is.
H. Leffers
Klinkt erg naar het probleem dat ik ook heb.
Na revisie is het kraken er nog steeds.
De bak werkt zoals het hoort, de juiste vertraging.
Er is echter een set tandwielen dat ik over de as kan bewegen, en volgens mij heeft het te maken met een ring op de as.
Voor revisie was deze gebroken, na revisie zat hij er weer op (een nieuwe). Maar ik denk dat hij van zijn plaats is. Het terug steken van de assen was een beetje lastige klus omdat de tandwielen niet lekker over elkaar kunnen gaan.
Dus ik mag de bak weer uit elkaar halen (helaas nu met het mooie weer voor de deur.
update 2 juli: Het was dus het ringetje dat de boel bij elkaar moet houden. Maar je wordt handiger in het uiteennemen van de bak.
=========================
Eric Nooter
He, dat komt me bekend voor. Ik heb heel wat zitten klungelen met het inelkaar zetten van de bak. Je begint ermee, dat het torentandwiel onder in de bak gaat. Eerst nog los, zonder as, om de ingaande as met tandwielen er voorbij te kunnen steken. Je doet de ringen op de uiteinden van het torentandwiel die de axiale speling tegen de bakwand opnemen. Met wat vet ertussen vallen ze er niet tussenuit als je het tandwiel in de bak laat zakken.
Deed ik de eerste keer het tandwiel er achterstevoren in. Foutje, opnieuw -andersom- erin.
Toen de hele bak in elkaar zat, wilden de assen helemaal niet ronddraaien. Driekwart slag, meer niet!
Na veel gezweet kwam ik erachter: Bij het eruithalen en opnieuw erin brengen van het torentandwiel was de ene afstandsring aan het tandwiel blijven plakken en het andere aan de bakwand, zodat uiteindelijk er twee ringen aan een kant zaten. Ja, dan kloppen de afstanden met de andere tandwielen niet meer!
Mijn raad; kijk nog eens naar deze afstandsringen ter weerszijden van het torentandwiel. Kan zijn dat de ene dikker is dan de andere en -als je ze omwisselt- je probleem dat de tandwielen op de ingaande en uitgaande as niet goed in elkaar grijpen voorbij is.
Nog een opmerking; ik gebruikte een stuk tuinslang in het toerentandwiel om de naaldlagers op hun plek te houden. Als je dan tenslotte de as er doorsteekt, komt de slang eruit en je weet zeker dat de naalden goed in de lagers zitten.
fournier
Schiet mij maar lek!
Vandaag "het" ontbrekende onderdeel in de bak gezet en de bak lekt nu niet meer bij het Km mechanisme. De boel weer in elkaar gezet en hopend dat hij met de verlengde drukstift voldoende ontkoppeld.
Ik krijg hem prima in z'n 1 nauwelijks in z'n 2 wel weer goed in z'n 3 en dan naar z'n 4 maar ook terug naar z'n drie of 2 wil niet zonder dat ik denk de hele bak te vernielen.
Marco van ccee (leverancier ven de revisie bak) schreef mij laatst dat hij er van uit gaat dat ik EP 85-95 olie gebruik in de bak. Maar ik gebruik API GL-4 Gearlube Hypoid 80W-90 van Kroon Oil. Ik heb hier stad en land naar afgezocht omdat dit (volgens het forum) de juiste olie was en de bronzen bussen niet oplost. Kan het aan de olie liggen? s.v.p. geen gefilosofeer maar een antwoord uit technische ervaring anders zie ik door de bomen het bos niet meer (niet lullig bedoeld hoor!)
H. Leffers
Harald,
ik lees je berichten nog eens door en daar staat dat je -ook- een nieuwe hulpcylinder hebt gemonteerd.
Ik vermoed dat die nieuwe cylinder een grotere inwendige doorsnee heeft, waardoor de 'sap' opbrengst van je hoofdcylinder tekortschiet om behoorlijk te ontkoppelen.
In de download vind je daarover ook een item waarin betreffende onderdeel gegevens staan, meen ik me te herinneren.
fournier