Menu Sluiten

Forum

Differentieel verva...
 
Notifications

Differentieel vervangen  

 
basje
(@basje)
Lid

Vorige week bij het afremmen voor een stoplicht hoorde ik een raar tokkend geluid van de achterkant van mijn Spit MKIII komen en toen ik bijna stil stond, een luide tik en schok, net alsof ik ergens overheen reed. Ik vertrouwde dit niet, maar omdat er een rij auto's achter mij stond ben ik toen het groen werd toch maar door gereden en op het gemakje binnendoor naar huis gereden, telkens luisterend of ik nog vreemde dingen hoorde, maar dat was niet het geval.
Bij thuiskomst bleek er een beetje olie bij het differentieel te lekken. Bij inspectie voelde ik met mijn vinger een gat (zie foto). Foute boel dus. Kennelijk iets van binnen losgekomen en opgepakt door de tandwielen en klem komen te zitten en eruit geperst. Balen: nieuw differentieel !
Intussen is het diff. er vanonder gesloopt en er verkennend werk voor een nieuwe (lees gereviseerde) op het internet en telefonisch gedaan.
Wat mij opvalt is het grote prijsverschil wat er in de prijzen van de verschillende gerenommeerde Triumph-handelaren zit. Van € 500,- tot € 1.000 (incl. het statiegeld waar ik geen recht op heb vanwege het gat).
De uitleg van de duurdere dealers is dat een goed gereviseerd en uitgeklokt diff. nu eenmaal niet voor minder kan; m.a.w. de goedkopere zijn niet "echt" gereviseerd, maar meer gereconditioneerd.

Ik wil dit wel geloven, maar ik zou graag ervaringen en tips van mensen hebben met het aanschaffen van gereviseerde diffs.
Alvast bedankt voor de reacties[IMG]../fotoos/forum/2007617213144.jpg" />

Citaat
Geplaatst : 17-06-2007 11:33 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

en het gat dichten met Epoxie-hars?

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2007 1:08 pm
basje
(@basje)
Lid

Is misschien wel een oplossing voor het gat, maar ik ga er toch van uit dat er binnen in het diff. toch iets niet meer helemaal in orde is. Ik heb het diff. er intussen vanonder maar ik las in het werkplaatshandboek dat er speciaal gereedschap voor benodigd is om het diff. te scheiden en dat je daar in principe niet aan moet beginnen; maar ik zou toch graag de oorzaak willen achterhalen. Is er ook een manier om dit te doen zonder speciaal gereedschap ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2007 3:28 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Je hebt nu een unieke kans om je differentieel 'vanbinnen' te leren kennen. Omdat er een gat in zit, is het 'niks' meer waard.
Je kunt dus zonder enig bezwaar de inbusbouten aan weerskanten van het diff losschroeven waarmee de steekassen in het diff huis opgesloten zitten. Heb je de steekassen eruit, kun je de krans van bouten die het achtereind tegen het voorstuk van het diff aanklemmen losdraaien. pet eraf en kijk, daar heb je je kroonwiel en zie je in de diepte pignonwiel. Wanneer je nu de lagerkappen losschroeft waarmee het kroonwiel met daaraan vast de satellietendrager in het voorstuk vastzitten, kun je het kroonwiel er dus uitvissen. Het ingewikkelde gereedschap wat je in het boek ziet, is, om de opening van het voorstuk zijdelings wat op te rekken, opdat je makkelijker het kroonwiel in de halve lagerschalen te kunnen laten zakken met -aan weerskanten- de afstand vulplaatjes ertussen. Maar, dat gaat ook best zonder.
Nu een nieuw diff!
Wanneer je -niet teveel- geld wilt uitgeven; ik kocht enkele maanden geleden bij Schut in Soest voor € 150 een goed lopend diff. Omdat ik zo graag mag sleutelen, heb ik daar later nieuwe lagers in gezet. Scheelde een hoop in geluidsproductie.
Heb je er wat meer geld voor over; neem dan eens contact op met Henk Mulder in Boksum. Hij heeft zich gespecvialiseerd in het -zelf- reviseren van diff's en bakken. Veel nederlandse handelaren betrekken hun diff's en bakken die ze jou kunnen verkopen bij hem.
Als je een oproep doet op dit forum, heb je grote kans dat je voor een schijntje een diff op de kop kunt tikken wat iemand al eens vervangen heeft en niet 'ingeruild'. Dan kun je dat afgeven bij het ophalen van je gereviseerde diff.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2007 4:57 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Waarom een nieuwe differentieel?
Ik heb wel eens op beurzen gezien dat aluminium (carterpannen en motorfiets onderdelen) gerepareerd kan worden.
Zie als voorbeeld www.durafix.nl
Is echter niet zo goedkoop. Dus toch een 'nieuwe' ?
En daarna met de methode van Wim het defecte onderdeel vervangen.
Tenzij de boel binnenin zodanig ontzet is dat alles vervangen zou
moeten worden. Succes.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-06-2007 11:38 am
fournier
(@fournier)
Lid

Bert van Os in Leersum, heeft ook gebruikte diff's liggen en naar mijn ervaring voor weinig geld.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-06-2007 2:24 pm
Herman Naber
(@a-herman)
Lid

Ik heb wel interesse in die kapotte dif. Wil wel eens weten hoe die in elkaar zit.

Herman uit Prinsenbeek

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-06-2007 12:40 am
Share: