Menu Sluiten

Forum

differentieel?
 
Notifications

differentieel?  

 
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

L.S.

Afgelopen weekeinde gedurende de “Nacht van het Oosten” had ik het genoegen om door de wegenwacht naar huis gesleept te mogen worden, (defecte nieuwe dynamo)

Tijdens deze rit viel op dat het geluid van achteren behoorlijk anders klonk dan wannner ik rij met de motor bij.

Nu hoorde ik een geruis terwijl ik normaal (alhoewel het wel niet normaal zal zijn ) meer een

“woes woes woes ”geluid hoor zeker als ik gas geef waarbij hoe sneller ik rij hoe hoger de woes woesfrequentie.

Nu voor mezelf denk ik dan dit geluid kan komen uit

-differentieel

-kruiskoppelingen

Ik lees dat geluid uit de kruiskoppelingen meestal gepaard gaat met tikken, dan zou ik hier dus moeten denken aan het differentieel.

Klopt mijn redenatie tot zover en moet ik gaan denken aan een revisie van differentieel?

Joost

Normal
0

21

false
false
false

NL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Citaat
Geplaatst : 11-03-2014 1:50 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Volgens mij gaat de diff een "jankend" geluid geven als daar wat mis mee is. Zou het niet simpelweg een wiel lager zijn, klinkt meer bekend met je symptonen?

Misschien achterkant effe op bokjes zetten en in zijn vrij flink draaien en zijwaards voelen.

Groetjes,

Gerald

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-03-2014 5:46 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, het heeft wel wat om eens gesleept te worden met het Spitje. Hoor je nog eens iets anders!

Gewoonlijk heb je 'aandrijving' op het differentieel. De schuine vertanding van het pignonwiel grijpt in op de schuine vertanding van het kroonwiel. Vanwege het vermogen waarmee dat gaat zijn de aanrakingsvlakken keurig op elkaar ingesleten. Nu komt de wegenwacht in actie. Nu drijft het kroonwiel het pignonwiel aan. Het pignonwiel wordt weggedrukt in voorwaartse richting en drukt tegen het lager aan. De andere kanten van de tanden drukken nu tegen elkaar. Die zijn nauwelijks of niet op elkaar ingesleten. Ruwe oppervlakken wrijven langs elkaar.

Er is dus helemaal niks aan de hand met je differentieel. Je moet je alleen niet meer laten trekken als je deze rare geluiden liever niet wil horen. Geen moeite doen dus, geen geld uitgeven, lekker doorrijden. En als je wat nieuws koopt, er niet van uitgaan dat het 'goed' is.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-03-2014 7:04 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

L.S.

Ik dacht dat het gewoon ruisende geluid van de lagers afkomstig is als ik gesleept wordt,was lekker rustig,

Maarhet woes woes geluid wat ik normaal hoor was er dus niet meer, dus als ik fourniers verhaal volg , zou ik dan niet meer geluid moeten horen als ik gesleept wordt in plaats van minder?

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-03-2014 11:54 am
fournier
(@fournier)
Lid

Nee hoor. Ik wilde juist duidelijk maken dat wanneer je getrokken wordt de 'andere' zijde van de tanden van pignon en kroonwiel met elkaar in aanraking komen en dat het 'andere' lager waarin de pignonas loopt de druyk van de schuine vertanding nu opeemt. Dat geeft een heel ander geluid.

Wanneer je aandrijving vanaf d emotot hebt en je hoort -zoals jij aangeeft- 'woes, woes, woes'. Dan is dat de 'gewone' aanraking van d evlkka kanten van de tanden en het lager van de pignonas die de druk opvangt. En dan heb je nog beide lagers waarin het klokhuis met het kroonwiel draait. Rijd je op de motor, dan heb je de rijweerstand van de hele auto plus de luchtweerstand te overwinnen. Dat is heet wat meer dan wanneer je -getrokken- alleen het diff laat ronddraaien en de tandwielsets in de versnellingsbak.

Hoeewel de andere kant van de tandwieltanden minder glad ingeslepen zijn op elkaar, zal de geludsproductie toch meestal minder zijn dan gewoon op de motor rijdend. Maar je zult vast ook wel eens een auto achteruit hebben horen rijden, dat je dacht; poeh hé, wat een gejank. Er zijn enkele merken die daarin uitblinken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-03-2014 6:20 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Ik zou zoals al eerder aangegeven naar het wiellager luisteren en voelen. Niet alleen achter, maar juist ook voor.

Eigen ervaring. De laatste ritten hoorde ik ook een, hoe noem je dat : rammelend/drooglopend? geluid, waarvan ik aannam dat het misschien de kruiskoppeling zou kunnen zijn. Rijdend met de motor uit luisterend waar het mogelijk vandaan zou kunnen komen. Uit ervaring weet je dat het van achteren lijkt te komen terwijl het voor zit of zoiets dergelijks. Aangezien we toch de winter in zouden gaan zou ik dat gaan onderzoeken. Moest ik in oktober toch ook naar de APK en de keurmeester vond dat het linkervoorwiellager versleten/droogelopen was. Gelukkig. Gevonden. Dat was dus het geluid. Hup 2 nieuwe lagers er in en alles liep weer probleemloos.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-03-2014 11:36 pm
Share: