Menu Sluiten

Forum

differentieel 2
 
Notifications

differentieel 2  

 
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

ik heb sinds vorig seizoen een vervelende tik linksachter in mijn spit mk4 1970.na het lezen van vrijwel alle items in het forum overzicht met betrekking tot dit onderwerp kwam ik tot de conclusie dat het de kruiskoppelingen in de achterassen moesten zijn.met de berenmuts op vandaag mijn onverwarmde garage in om het uit te zoeken maar tot mijn verbazing kon ik geen enkel beetje,hoe klein ook,speling in de kruisjes ontdekken.

het differentieel?

ook hier alles over gelezen maar volgens de opmerkingen jammeren,zingen, brommen, janken diff's, maar geen tikken.het is langzaam gekomen en erger geworden dus het was eens goed.in welke richting moet je nu gaan denken.het is heel duidelijk linksachter want mijn vrouw hoort het op haar plekje vrijwel niet.genoeg olie in het diff. en de kruizen van de aandrijfassen heb ik nog niet zo lang geleden vervangen.

wie weet een oplossing voor de tik.(van mijn mijn spit)

groet cor

Citaat
Geplaatst : 04-04-2013 6:42 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Beste Cor,

Een plek waar je niet zo snel kijkt is de aandrijfas tussen bak en diff. Deze as kon bij mij in en uit schuiven. Precies op de lengte waarop hij tussen de bak en diff pastte had de as speling in torsie richting. Wanneer je hem minder of meer uitschoof was de speling weg. Misschien kan je daar even naar kijken?

Groet,

Gideon

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-04-2013 7:08 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Wanneer je de auto opkrikt -wielen van de grond- om beter bij de kruisjes in de achterassen bij het diff te kunnen komen, dan drukt de dwarse bladveer de oren naar beneden waar de wielassen doorheen steken. Bij gevolg rusten de wielassen op de chassisbalken. En daardoor worden die assen bij het differentieel omhoog gedrukt. De belasting op de kruisjes is dan -niet gewoon-. Daarom moet je de achterwielen van de wagen afhalen en met een krikje onder het 'oor' waar de wielas in gelagerd ligt omhoog krikken tot in de normale horizontale stand van de as, zoals die is wanneer de wagen op zijn wilen staat. In deze 'natuurlijke' houding zal je eerder ruimte in de kruisjes kunnen vaststellen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-04-2013 12:01 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste gideon,

ik heb een aandrijfas die uit één stuk bestaat en kan het door jou aangegeven probleem dus niet bij mij ontstaan. bedankt voor reactie

beste fournier,

ik ga dit bekijken alhoewel ik de boel goed bekeken heb met de wielen verwijderd. maar dit is een nieuwe optie.

ik leid uit je reactie af dat jij ook niet aan het diff. denkt,dat is geruststellend.

ik meld me weer na volgende aktie.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-04-2013 4:52 pm
Share: