Menu Sluiten

Forum

Notifications

diff  

 
fournier
(@fournier)
Lid

Onlangs een diff gekocht uit een sloper, maar dat is weinig beter dan wat ik uit de auto haalde. Mijn nieuwsgierigheid heeft me ertoe gebracht het oude diff open te schroeven. Pignon en kroonwiel zien er in mijn ogen nog gezond uit. (randen van de tanden van het pignon zijn nog niet 'scherp' gesleten -'scherp', zoals bij een schaats-). De lagers ruisen duidelijk als ik ze rondspin nadat ze gewassen zijn in benzine. Je voelt het ook als je ze tussen je vingers op elkaar drukt bij het ronddraaien. Setje nieuwe spullen gekocht.
Om de pignon / kroonwiel speling te verminderen ook enkel 'shims' gekocht. Die komen achter het lager, voor het pignon. Uitproberen hoeveel er tussen moeten.
Nu vraag ik me af, of het raadzaam is een nieuwe 'krimpbus' te monteren tussen de lagers op de pignonas?
In de werkplaatshandboeken die ik van de Spit heb staat niets over de 'voorspanning' die deze lagers moeten hebben, terwijl in het handboek van de TR6 bijvoorbeeld staat dat je de kroonmoer zover moet aandraaien, dat er nog een kracht van 0,17 -0,21 kgf.m nodig is om de pignonas rond te draaien. Dat lijkt mij een fijnzinnige benadering!
Ben erg benieuwd naar je reactie.

fournier

Citaat
Geplaatst : 26-08-2006 3:54 pm
henk.t.a.c.
(@henk-t-a-c)
Lid

Wim,volgens mijn gegevens moet de voorspanning van de pignonlagers
0,1,80 kgf/m tot 2,77 kgf/m zijn.In het nederlands werkplaatshandboek staat dit op bladzijde 51.15.07 pag 4.

Succes verder.

Henk Meijerink.TAC.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2006 6:46 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Dank jewel Henk. Ik heb een 'Repair Operation Manual 1978, nog van dat ik mijn eerste Spit kocht en daar gaat paragraaf 51 niet verder dan tot en met .12. Dus jouw antwoord levert me wel de exacte getallen op van de bedoelde voorspanning. Ik ga eerst proberen met de krimpbus die er uitgekomen is of ik aan die waarde kan komen. Lukt dat niet, dan heb ik van Rob Schut zo.n bus gekregen waarvan hij de krimprand heeft 'uitegklopt' waardoor de bus 0,6 mm langer geworden is. Kijken of ik die zover kan samendrukken dat de bedoelde voorspanning van de lagers bereikt wordt. Avontuurlijk hoor!
Ik bericht over het resultaat.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2006 11:11 pm
Share: