Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
de bandjes.

nu ben ik wat aan het uitzoeken voor de caravan van mij,
ik heb het reserve wiel er vanaf gehaald, gekeken of hij er ook
werkelijk onder past (slim van mij) en nu achter in de auto liggen.
het is een carvan uit 1973 en je raadt het al, er blijken Engelse
velgen onder te liggen.
het hele eit-jes eten is nu, dat de origineel velgen aan het roesten zijn.
de velgen moeten er dus af, gestraald worden en gepoedercoat, of
vervangen door nieuwere velgen met minder roest.
nu heeft mijn Spitfire ook een reserve wiel, dus 1 + 2 = 3,
als ik het reserve wiel van de caravan en het reserve wiel van de
Spitfire nu onder de caravan monteer, kan ik de originele laten
opknappen en dat is gelijk een goede test voor de velgen van de
Spitfire (die moeten ook eens gestraald en geverfd worden).
een andere mogelijkheid is om de verven te vervangen door Lichtmetaal
of nieuwere velgen.
echter; Hoe meet je een velg op?
de afstand van de bout naar bout begrijp ik nog wel,
maar is er een verschil tussen de velgen onder de ouwe mini's en
Spitfire velgen?
kan een 13" wiel van een mini onder een Spitfire?
zijn er verschillende maten geweest in engelse velgen?
op de caravan band staat 155r13 78s,
nu was er vroeger een 145 maat, 155 wordt niet meer gemaakt, een
165 is nu gangbaar.
je begrijpt dat als ik de velgen weer netjes heb, ik er gelijk nieuwe
bandjes onder wil,
zijn daar dingen waar ik op moet letten?

Kijk maar eens op:
http://www.bandengids.nl/
Banden worden nog wel in 155/80 r13 gemaakt, ook in 145/80.
Als je van 155 breed naar 165 brede banden gaat moet je beseffen dat de hoogte ook veranderd, dus moet je naar een 75% bandhoogte gaan, om ongeveer de zelfde diameter en afrolafstand te houden. En die zijn nu net niet meer leverbaar.
Als je van 145 naar 165 breed gaat moet je 70% hoogte breedte verhouding gaan, maar dan is het net of je banden lek zijn, zo raar ziet dat er uit.
Spit MK2

Ik heb het nog wat bonter gemaakt. Ik heb 165/60% banden gemonteerd. Resultaat is dat ik een hoger motertoerental rijd dan origineel. Tijdens de Ardennerit -bijvoorbeeld- blijkt dan dat je heuveltje op niet zo lang in 2 hoeft door te halen om in 3 behoorlijk op te kunnen pakken. Lekker blazen. Het verbruik is daardoor niet toegenomen. Ik rijd nog steeds 1/15, 1/16. Bij 120 km/u echte km draait het motortje 4400 rpm.
fournier

hmmm, hogere bandjes zou geen gek idee zijn;
[img] http://www.pluisje.nl/spitfire/DSC00329s.jp g" />
breedder kunnen ze echter niet, dan lopen ze aan in de wielkasten..
in ieder geval geef ik het vervangen van de velgen op,
ik heb 3 lichtmetale velgen gevonden van een Mini,
maar ik wil gewoon het risico niet lopen dat er iets aan gaat lopen
of de caravan gaat slingeren.
hetzelfde geldt voor de spitfire, 3 lichtmetale velgen (1 kapot gereden)
zijn meestal nog wel goedkoop te vinden, maar 4 lichtmetal, die dan ook
nog eens mooi staan bij de Spit... ik denk het niet..
het wordt dus stralen, verzinken, poedercoaten en nieuwe bandjes...
en dat 6 keer [:D]

[quote]
breedder kunnen ze echter niet, dan lopen ze aan in de wielkasten..
Bij een spit kun je gewoon tot 175 breed gaan deze lopen niet aan in de wielkasten mits de lagers/vering in orde is.
Ik rij al jaren met 175 breed en deze hebben nog nooit problemen gegeven.
Spitfire 1500 - 1978
GT 6 MK1 - 1968