Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Bewegen versnellingspook 3 versnelling 1500TC 1978
Hallo Iedereen,
Als ik in zijn 3 rijd en ik laat het gas los of ik geef gas dan gaat de hele pook van voor naar achter.
Hij schiet niet uit zijn versnelling ook kan ik hem normaal in de 3 leggen.
Ook als ik de koppeling indruk beweegt de pook, alleen in mindere mate.
Alle andere versnellingen werken normaal alleen hier geen beweging van de pook.
Ook de OD werkt netjes
Iemand een idee
Grt Herman
Dit is weer een raadspelletje. Als de pook in de versnelling tijdens het rijden iets voor- en achteruit beweegt, is dat een teken van 'axiale' speling. De tandwielen in de versnellingsbak zitten met bepaalde onderlinge afstanden op de ingaande en uitgaande as van de bak. Die afstanden worden opgemeten bij het samenstellen van de bak en om de goede uitkomsten te krijgen worden er 'shim's' tussen gevoegd van een dikte die de goede afstand oplevert. De vertanding van de tandwielen is 'schuin', waardoor de tandwielen op de uitgaande as één kant op worden geduwd. Aan die kant zit een slijtring tegen de bakwand die die druk opvangt. In het slijvak zijn putjes geboord, zodat de bak-olie daar in blijjft zitten en voor een goede sering zorgen. Op den duur wordt deze slijtring wel dunner, natuurlijk. Er kan een moment komen waarop de slijtage zo ver gekomen is dat de tandwielen elkaar onbedoeld beginnen te raken. Tegen die tijd ben je waarschinlijk al aan een revisie van de bak begonnen, want, het klinkt niet lekker. Nog maar rustig een tijdje doorrijden zo.
Waar je even naar moet kijken, is de axiale speling op de krukas. Als die te groot wordt, komt het viegwiel naar achter en wordt de ingaande as dieper in de versnellingsbak gedrukt. Althans, dat kan. Wat je schrijft over het bewegen van de pook bij het bedienen van de koppeling wijst in deze richting. De krukasspeling meet je door een houten balkje van onderaf tussen het motorblok en de krukaspoelie te steken en de poelie naar voren te wrikken. Dan steek je het balkje tussen de dwarsbalk in het chassis en voor de poelie langs en wrik je de poelie naar achteren. Als de poelie meer dan een millimeter voor- en achteruit gaat, moet je de speling precies opmeten en in het werkplaatshandboek opzoeken hoeveel het mag zijn. Is het teveel, ga dan maar sparen.
Als iemand die dit leest andere gedachten heft, verzuim dan niet te reageren.
Hallo fournier,
Ik zal hier eens naar kijken,
Maar als het axiale speling van de krukas is zou dit toch ook moeten gebeuren bij de andere versnellingen?
Bij 1 2 en 4 gebeurd dit nl niet.
Dus het zou een slijtring in de bak kunnen zijn.
Zoals je al schreef kan ik daar wel mee blijven rijden.
Maar wat bedoel je met akelig geluid?
Het knarsen van de tandwielen of een ander geluid?
Grt Herman
De beweging in de pook komt bij de schakelvork vandaan die een schakelmof vasthoudt. De ene vork bedient 1 en 2 , de andere 3 en 4. Het kan nu zijn dat de vork die de mof van 3/4 schuift wat nauwer in de groef van de mof past dan die andere vork in de groef van die andere mof. Daar heb je al een verschil. Het kan ook zijn, dat de afstanden tussen de tandwielen die door de ene mof geschakeld worden wat nauwer zijn en de vork dus steviger / meer voor en achteruit bewogen wordt dan de andere mof, waar verhoudigsgewijs wat meer bewegingsruimte voor de mof tussen de tandwielen is. Dit zijn dingen die je kunt achterhalen wanneer je de bak uit de auto haalt, op een werkbank open maakt en nauwkeurig gat opmeten waar de 'ruimte' zit waarbinnen de pook vrij beweegt. Je moet je daarbij realiseren dat de pook boven de bal waar hij om scharniert acht keer zo lang is als het stukje onder de bal. Dus, als de pookknop een centimeter beweegt heb je in de overbrenging van het schakelmechanisme 1,25 mm speling. Ga maar zoeken.
Het akelige geluid waarover ik schreef komt tevoorschijn wanneer tandwielen die niet recht tegenover elkaar zitten toch met de zijkant van hun tanden elkaar soms raken.
In elk geval; controleer de axiale speling van de krukas. Er zitten vier halve maantjes twee aan twee ter weerszijden van de ophanging van het middenlager. Als de speling te groot wordt kunnen er halve maantjes tussenuit vallen en wordt de axilale speling niet meer opgevangen. Dat is niet best.
Inmiddels realiseer ik me ook dat het nog kan komen doordat de aandrijfas vanaf de versnelligsbak naar het differentieel kan opspelen. Er zijn verschillende typen gebruikt dooor de fabriek, maar ze hebben allemaal een voorziening die bedoeld is om variatie in de lengte op te vangen. Als dat een schuifstuk met spiebanen is, kan het voorkomen dat er roestvorming heft plaatsgevonden waardoor het schuiven niet meer gaat. De motor en de staart van de bak rusten in rubbers en het differentieel hangt in rubbers onder het chassis en met twee oren achterop met een bout in het brugstuk achter op het chassis. Omdat het chassis flexibel is, moet de aandrijfas variaties in de lengte kunnen opvangen.