Menu Sluiten

Forum

Automatische overdr...
 
Notifications

Automatische overdrive  

 
spit1600
(@spit1600)
Lid

Ik rijd een Spit 1500 met overdrive, maar aangezien ik nogal lui ben met schakelen ben ik tegen een probleem aangelopen: Als je terugschakelt van de 4 met overdrive naar een lagere versnelling blijft de overdrive schakelaar 'aan' staan. Als je vervolgens weer opschakelt van de 2 naar de 3 dan krijg je automatisch de overdrive erbij. Het gat tussen 2 en 3 met overdrive is te groot en de auto trekt niet lekker door.

Daarom heb ik iets bedacht en gebouwd waardoor de overdrive automatisch uitschakelt bij terugschakelen.
Wat heb je nodig?
- de (originele) schakelaar op de bak die ingeschakeld wordt wanneer de 3e of 4e versnelling is ingeschakeld (1);
- een drukschakelaar (normaal open) die in de plaats komt van de huidige schakelaar in de kookknop (2);
- 2 standaard relais (3 en 4);
- de originele solenoid die de overdrive bedient (5);
- wat bedrading en stekkertjes.

Relais kun je vaak op 2 manieren aansluiten: normaal open of normaal gesloten. Wij gaan uit van de aansluiting normaal open.
Een relais bestaat uit 2 circuits:
- het bedieningscircuit (waarmee het relais wordt bekrachtigd). Het bedieningscircuit heeft altijd 12 V (geschakeld) aan 1 zijde en de nadere zijde ligt vast aan de massa;
- het schakelcircuit (de lijn die gesloten wordt). Dit is de schakelaar.

In de originele situatie gaat er 12 V naar de schakelaar op de versnellingsbak (1), via de originele pookschakelaar (2) naar de overdrive solenoid (5), die zelf aan de massa ligt.
Als nu schakelaar 1 en 2 gemaakt zijn wordt de solenoid bekrachtigd en de overdrive ingeschakeld.

In de aangepaste situatie gaat 12 V naar de schakelaar op de versnellingsbak (1), via de drukknop in de pook (2), naar het bedieningscircuit van zowel relais (3) als relais (4). Relais 3 schakelt 12 V, afkomstig tussen schakelaar (1) en schakelaar (2) naar het bedieningscircuit (3). Relais (4) schakelt 12 V, afkomstig van voor schakelaar (1) naar de overdrive solenoid (5). Relais (4) is noodzakelijk om te voorkomen dat de startstroom van de solenoid door de pookschakelaar (2) loopt, waar een dergelijke drukschakelaar meestal niet tegen kan.
Hiermee is de aanpassing compleet.

Als nu schakelaar (1) gemaakt is (in 3e of 4e versnelling) en de pookschakelaar (2) wordt ingedrukt, dan worden relais 3 en 4 bekrachtigd. Relais 3 houdt zichzelf en ook relais 4 bekrachtigd, ook als de pookschakelaar (2) wordt losgelaten. Als nu wordt teruggeschakeld naar de 2e of 1e versnelling, dan wordt schakelaar (1) verbroken en daardoor valt relais 3 (en ook relais 4) af, waardoor de overdrive uitschakelt. Als je nu weer opschakelt dan krijg je de 3e versnelling zonder overdrive en door het indrukken van de pookschakelaar komt de overdrive weer in.

De enige beperking in dit systeem is dat je de overdrive niet kunt uitschakelen door b.v. de pookschakelaar (2) nogmaals in te drukken. De oplossing hiervoor is de koppeling in te trappen en de bak uit de versnelling te halen en vervolgens weer in de versnelling te zetten. Je hebt nu dezelfde versnelling die je had, maar door het verbreken van schakelaar (1) is de overdrive uitgeschakeld. Ikzelf gebruik deze optie zelden aangezien bijna altijd kan worden teruggeschakeld van de 4 met overdrive naar de 3 met overdrive of direct naar de 2 zonder overdrive.
Ik hoop dat het bijgevoegd tekeningetje de zaak wat duidelijker maakt.

Als iemand een idee heeft over het uitschakelen van de overdrive door middel van dezelfde schakelaar (2) die je ook voor inschakelen gebruikt, dan hoor ik dat graag.

Marco Pieterse

Citaat
Geplaatst : 02-03-2010 5:41 pm
michielvl
(@michielvl)
Lid

Wow, goed plan! Jammer dat ik geen overdrive heb.

Wat je vraagt, onderaan, is een schakeling die 'hoog' gaat bij de eerste puls (het indrukken van de schakelaar) en 'laag' gaat bij het voor de 2e maal indrukken.
Dit heet een flipflop: http://nl.wikipedia.org/wiki/Flip-flop

Als je een geschikt type neemt uit de ttl-serie kan ie wel een klein relais schakelen. Wel een diode over de spoel van het relais plaatsen tegen de inductieve spanningspiek.

edit: er bestaan ook relais met deze functie. Vroeger heb ik er eens eentje gezocht maar kon hem als jongetje niet betalen. Het heet volgens mij een relais met houdcontact.

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-03-2010 10:56 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

zelf heb ik zitten denken om dit op het stuur te doen,
2 kleine gele flippers aan de achterkant of 2 knoppen op het
stuur...

BMW (en wel meer) hebben speciale sensoren voor in de remleiding,
wanneer je dan een voorremhandel van een brommer/motorfiets
bedient,
dan geven deze een signaal af om de remlichten aan te kunnen doen.

ik zou zo'n sensor dan in de koppelings-leiding monteren,
zodat er een signaal komt als je de koppeling in duwt;
elke keer als je de koppeling bedient (terugschakelen) wordt
het systeem dan automatisch gereset
en hoef je dus ook niet 2x te schakelen als je van 4+ naar normaal
4 wilt.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-03-2010 9:18 am
spit1600
(@spit1600)
Lid

Let wel dat er in deze schakeling een aantal voorwaarden zitten:
1. Als schakelaar 1 wordt geopend dan moet de overdrive altijd uitschakelen.
1a. Als de spanning van het systeem gaat dan moet de overdrive ook altijd uitschakelen.
2. Als schakelaar 1 dicht is (3e en 4e versnelling) dan moet door drukken op schakelaar 2 de overdrive worden ingeschakeld.
3. Als schakelaar 1 dicht is en je drukt nogmaals op schakelaar 2, dan zou je willen dat de overdrive uitschakelt en dat is nu juist het probleem aangezien deze situatie relais 3 de schakelaar 2 heeft overbrugd.

Het gewenst resultaat kan eenvoudig worden bereikt door een normaal gesloten drukschakelaar te plaatsen in serie met schakelaar 1. Nu kun je de overdrive inschakelen met 1 schakelaar en uitschakelen met een andere schakelaar. Dit is prima in te bouwen op het dashboard, maar om weg te werken in de pookknop zijn 2 schakelaars toch echt te veel.

Een flip-flop of een houd-relais dat kan voldoen aan alle bovengemoemde voorwaarden heb ik nog niet gevonden.

Ook het idee van de flippers aan het stuur is al bij mij opgekomen. Ik ben in het bezit van een stuur waarin naast een centrale schakelaar voor de claxon ook 2 schakelaars (bedoeld voor de claxon) zijn weggewerkt links en rechts in het stuurwiel.
Deze zouden dus gebruikt kunnen worden als flippers (1 voor inschakelen en 1 voor uitschakelen). Maar nu heb ik een 4 polig sleepcontact nodig dat kan worden weggewerkt in het stuurhuis. De flippers aansluiten door een lange kabel gaat niet door de APK komen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-03-2010 12:33 pm
spit1600
(@spit1600)
Lid

Blijkbaar zijn er meer mensen die het vervelend vinden dat de overdrive niet automatisch uitschakelt.

Ik heb een internetadres ontvangen waarin ook een bruikbare oplossing staat omschreven:
http://www.mgb-stuff.org.uk/gearstext.htm#sequencer

Deze oplossing is wel complexer dan wat ik heb beschreven, maar het werkt wel met de originele schakelaars en is dus niet zichtbaar.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-03-2010 11:17 am
Share: