Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
as-tap

Kan iemand mij vertellen wat het risico is om een Drive flange,
oftewel as-tap te verwijderen onder verhitting?
Ieder weet onderhand dat daar een speciale poelie-trekker voor nodig
is.Rubbers eerst verwijderen.Doel is lagers te vervangen.
Wim van der Krift.
w.h.van der krift



Ik zou het verhitten proberen te voorkomen.
Voorkeur heeft m.i. de speciale poelietrekker zoals vermeld
staat in de werkplaatshandeleiding. Ik vrees dat je met een twee-armige trekker de flens gaat vervormen.
Bij gebrek aan deze speciale trekker heb ik deze klus deze week uitgevoerd m.b.v. een pers.
Ze kunnen echt vastzitten.....

MichelM.Bedankt voor reactie.Heb lering getrokken uit het werken met
de 2-armige poelie-trekker.As-tap krom en draad as naar de knoppen.
Nieuwe schroefdraad getapt.
Voorafgaand aan reacties op Forum toch verhit en As-tap moeiteloos
kunnen verwijderen.Bij as-tap op andere as poelie-trekker eropgezet
met minimale spanning.Verhit en moeiteloos kwam de as-tap eraf.
As-tap onbeschadigd en schroefdraad onbeschadigd.
wim.
w.h.van der krift


Amiga.Beetje grof te werk gegaan.Vermijdt om met een niet
juiste poeli-trekker te werken.Onderdelenhandboek geeft
voorbeeld.Techn.Commisie had er ook een bij zich in Echten.
Ander type.Goedkoper en ook zelf te maken.Anders trek je
as-tap krom en sla je de aandrijf-as bol en aan gort.
Ik heb verhit tot rood-gloeiend met trekker erop.(2-armig-simpel ding) Minimale
spanning op trekker.(kromme as-tap!).Ging feilloos.Geen
enkele beschadiging.Let op as-spie!!!Terugplaatsen na
monteren nieuwe/oude tap.Wiel gaat bij rijden eronder-uit.
Methode niet vlgs.boekje, maar nog niemand heeft gereageerd
op eventueel mogelijke schades.
Ga bij verhitten en daarna enig tikken niet achter trekker staan.
Kan eraf schieten!!gr.wim.55-RT-91
w.h.van der krift