Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Afstellen different...
 
Notifications

Afstellen differentieel  

 
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo,

Vanwege het vele lawaai wat mijn differentieel afgelopen zomer maakte heb ik het diff. er maar onderuit gehaald. Er was teveel speling door verkeerde afstelling.
Ik ga nu voor een revisie waarbij ik lagers en keeringen ga vervangen.
Tevens wil ik dan e.e.a. op de goede manier laten uitklokken met de juiste meet- en afstel apparatuur.
Ik heb ergens eens gelezen dat er een bedrijf is met deze apparatuur, alleen kan ik dit adres niet meer terug vinden.

Is er misschien iemand die dit adres wel heeft?

Alvast bedank,
Groet Karel

Citaat
Geplaatst : 27-11-2009 11:25 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Er zijn er verschillende. Henk Mulder in Boksum is wellicht het meest gebruikte adres in ons land. Ruud Sipkema in Eerde besteedt het uit aan een technieker die serieus tewerk gaat. Fiete van der Grinten in Enschede doet het ook in eigen beheer en is een gerenommeerd adres.
In de afgelopen maanden ben ik bij Hans Friederich geweest in Zevenbergen. Hij is een particulier die zijn werkzame leven in de trandwieltechniek heeft gesleten. Hij is een uitermate deskundige die zijn grote hobby heeft in haakse overbrengingen. Hij levert perfect werk.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-11-2009 11:42 am
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie. Je adres in Zevenbergen zou mij goed uitkomen omdat ik in Made woon,
Zoals je wel weet moeten de lagers van de pignon op een bepaalde voorspanning worden gebracht en om dit goed te kunnen doen heb je daar een meet instrument voor nodig.
Ook om te bepalen welke dikte van sluitringen er nodig zijn is een meet instrument nodig.
Heb jij de ervaring dat Hans Friederich dit op deze manier doet?
Ik wil het diff. n.l. voor 100% goed hebben, zodat ik e.v.t. andere oorzaken kan opsporen. Het diff. kan ik dan dus uitsluiten van het "orkest" achterin.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-11-2009 12:08 pm
fournier
(@fournier)
Lid

De Wouw 9. 0168323058.
Vraag je hans of hij mij even belt wanneer hij dit diff onder handen neemt. Ik zoek hem dan even op om een reportage te schrijven over de behandeling die hij geeft voor The Spitfire, Triumph Tribune en MG Nieuws.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-11-2009 5:18 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Wim,

Ik ben gisteren in de weer geweest met m'n diff. en de boel uit elkaar geschroefd.
Toen bleek dat het pignonsamenstel veel te los was afgesteld.
Om dat afstellen te laten doen ben ik destijds speciaal naar noord Holland gereden. Voor nop dus.
Verder is het een gereviseerd diff. wat er goed uitziet.
Ik heb toen alles volgens het werkplaats handboek afgesteld en de speling is nu zoals het hoort. Alles loopt zonder rare geluiden.
Daarom ga ik het spul eerst maar weer eens inbouwen en luisteren of de "brom" nu weg is.
Mocht dit niet het geval zijn dan komt ik graag terug op je voorstel. Zou wel leuk zijn zo'n reportage.
Wel heb ik waarschijnlijk een ander probleem ondekt.
In mijn Spit 1500TC hoort een 3.63:1 diff te zitten, maar als ik de ingaande flens 4x en een beetje rond draai dan is het pignonwiel 1x rond geweest.[:0]
Volgens mij heb ik dan een diff met een verhouding van 4.11:1 of vergis ik me daarin?
Dat zou inhouden dat ik extra veel toeren maak.
En omdat er geen overdrive opzit, gaat dit er wel snél vandoor, maar vreet ook veel extra benzine en maakt veel lawaai.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-11-2009 1:12 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Spannend hoor!
Zoals je het weergeeft, zou het inderdaad een 4.11/1 diff kunnen zijn. Heb je veel trekkracht maar rijd je ook met een wel erg hoog toerental 120 km/u. Dat je dan zoveel meer benzine gebruikt is maar betrekkelijk.
Ik heb ook vijfmaal een differentieel open gehad om te proberen het geluidsniveau te reduceren. Dat begon ermee dat ik nieuwe lagers erin heb aangebracht. Dat scheelde al een hoop. Bovendien ha dik het idee dat het pignonwiel niet diep genoeg in het kroonwiel liep. Ik kon de 'ingaande' flens bijna 'twaalf minuten' (vergeleken met de wijzerplaat van de klok) verdraaien met een stilstaand kroonwiel.
Omdat de pignonas met een krimpbus op voorspanning tegen het lager aanligt durfde ik daar niets aan te veranderen; kon daar dus ook geen vulring bij leggen.
Bleef over; het kroonwiel dieper in de richting van het pignonwiel brengen. Daarvoor heb ik links en rechts nauwkeurig de vulringen apart gehouden die tussen het huis en het klokhuislager zitten. Na nieuwe lagers aangebracht te hebben heb ik één vulring van rechts naar links verhuisd.
De loze 'slag' die de flens daarna nog maakte was inderdaad kleiner. Dus de tandwielen liepen zo dichter in elkaar. Dan is er dus minder ruimte voor een tikkend geluid wanneer de tandflanken met elkaar in aanraking komen. Het diff zou daardoor dus 'stiller' moeten worden.
Het differntieel weer onder de auto gebouwd en na een paar maanden (=een paar duizend km) er weer onderuit om nog een vulring van rechts naar links te verplaatsen. Een paar maanden later er weer onderuit en de vulringen stuk voor stuk op dikte opgemeten en met een setje vulringen wat ik bij de lagers geleverd kreeg nieuwe pakketjes samengesteld, zodat ik het kroonwiel nog wat dichter op het pignonwiel kreeg. Weer een paar maanden gereden en ik kon de verleiding niet weerstaan om het diff er nog maar eens onderuit te halen en toch een dikker pakketje vulringen tussen het pignonwiel en het pignonlager te zetten.
En elke keer had ik het idee dat het iets hielp (autosuggestie?).
Tenslotte ruilde ik de auto in en degeen die nu dat diff onder zijn wagen heeft, overweegt er toch maar eens mee naar hans Friederich te gaan.
In mijn nieuwste Spitfire heb ik na een jaartje een gereviseerd diff gezet van Angloparts. Was geen koopje en is niet slecht naar mijn idee. Maar, om effectief meer stilte te verkrijgen overweeg ik nu toch een professionele revisie.
Maar eerst; een behoorlijk gereviseerde aandrijfas. Want daar komt het meeste lawaai vandaan. Hij is professioneel gericht en gebalanceerd bij Terberg IJsselstein. Maar we zijn er toen welbewust aan voorbij gegaan dat het schuifstuk speling had. En dat kun je goed horen. Zeker wanneer je de auto eens een stuk laat slepen bij 90 km/u. De 'aandrijving' komt dan van achter, zodat het schuifstukandersom belast wordt. Dan hoor hem nog eens goed dreunen.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-11-2009 4:09 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Wim,

Zoals je al schrijft is het behoorlijk gecompliceerd om de juiste "valsspeler" in het orkest te vinden. (kunnen er ook meerdere zijn)

De speling d.m.v. afstelling heb ik denk ik aardig voor elkaar gekregen.
Als eerste moet het pignonsamenstel goed zijn afgesteld op de diepte die in het diff. huis steekt. Dus een juiste vulring tussen de pignonkop en het binnenste lager.
Officieel heb je daar een hulpstuk voor nodig, maar omdat het diff. reeds was gereviseerd heb ik aangenomen dat deze goed was gekozen.
Op deze pignonas zitten twee lagers die met een bepaalde voorspanning naar elkaar toe moeten worden aangedraaid met de grote moer aan het eind. Bij bepaalde types wordt gewerkt met een vervormbare bus. Bij mij zijn vulringen gebruikt wat op zich best goed is, omdat je de moer naar believe weer los en vast kunt draaien zonder dat er een nieuwe bus in moet.
Er mag dan geen speling meer voelbaar zijn, maar de as moet wel soepel met de hand te draaien zijn.

Dan moet je de zijdelingse speling van het kroonwielsamenstel
zonder vulringen meten (is totale pakket wat er later in moet). Deze speling mag niet meer zijn dan 0.8 mm anders oorzaak zoeken b.v. verkeerde lagerzittingen of vervorming van het diff.huis.
Dan pas worden de vulringen van het kroonwielsamenstel zo verdeeld dat er een speling van 0.005 mm overblijft tussen het kroonwiel en pignon. Bij mij was dit bijna in het midden. Dit is te voelen als je de ingaande flens vasthoudt en met het kroonwiel gaat "schommelen".
Je voelt dan nog juist een klein "tikje". Op de ingaande flens is dit ongeveer 1 tot 2 minuten.
Zover heb ik dat goed voor elkaar gekregen.

Daarom ga ik het eerst maar eens proberen.

Normaal moet het type en serie nr op het diff. uitsluitsel geven over wat het voor een diff. is.
Ik heb nog een reeds gereviseerd diff. liggen, gekocht als een voor een 1500tc, maar er een is voor een MK1 of MK2.[:)]
Ik ben er wel achter dat er door de jaren heen veel diff's zijn gerestaureerd waarbij allerlei onderdelen kris kras door elkaar zijn gebruikt. Bestel dan maar eens de goede onderdelen.

Zo weer een heel verhaal geworden, maar best wel leuk zo.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-11-2009 12:50 am
fournier
(@fournier)
Lid

Over 'op elkaar inspelen' gesproken!

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-11-2009 11:47 am
habos
(@h-a-bos)
Lid

Op het moment ben ik bezig om mijn differentieel onder handen te nemen. Nadat deze was losgehaald bleek deze aardig vol te zitten met sludge. Om hem goed schoon te maken, en omdat de behuizing wordt gepoedercoat heb ik het binnenwerk verwijdert. Om hem nou weer goed in elkaar te krijgen ben ik op zoek naar de afstelgegevens. Zoals wat mag de backlash zijn en hoeveel de voorspanning. De bedoeling is om alles weer origineel terug te bouwen omdat de lager etc er nog goed uitzien. Het differentieel was zover ik kon beoordelen in een goede staat echter heb ik met dit differentieel niet gereden. Om te zorgen dat ik naar de restauratie het diff weer onder de auto vandaan moet halen controleer ik hem liever nu meteen goed. Dus wie kan mij helpen aan de benodigde gegevens. In het haynes manual kan ik er niks van terug vinden

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-07-2012 10:33 pm
fournier
(@fournier)
Lid

In mijn werkplaatshandboek worden drie pagina's aan dit onderwerp besteed. Het voert wat ver deze tekst hier uit te tikken, bovendien mis je dan de plaatjes. Dus, als je me een e-mailadres geeft, wil ik de moeite doen om deze bladzijden te scannen en als bijlage bij een mailtje an je te sturen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-07-2012 9:31 am
habos
(@h-a-bos)
Lid

Bedankt dat u ze voor mij wil scannen.
Welke manual gebruikt u?
Mijn e-mail adres is famhabos@casema.nl

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-07-2012 11:28 am
habos
(@h-a-bos)
Lid

Inmiddels heb ik mijn diff weer in elkaar zitten en hoop dat dit goed is gegaan. ik zal deze week nog proberen het hele verhaal op mijn website te zetten. Allen die mij raad hebben gegeven bedankt daarvoor.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-11-2012 9:57 pm
Share: