Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
achteras demonteren

L.S.Ik wil de kruiskoppelingen controleren omdat een tik heb maar dit onder de auto geen doen is zal ik de as moeten verwijderen.
Eenzekere Ron Kulik doet daar nogal simpel over in een artikel in TheSpitfire. Maar ik vraag mij af of de gehele wielophanging gedemonteerd moet worden .Of kan dat eenvoudiger?
Aan het differentieel is het eenvoudig vier boutjes maar dan.
Ik heb al geprobeerd de as terug te slaan maar die geeft geen beweging.En eris volgens mij ook niet voldoende ruimte om hem er uit te schuiven.
Geef mij raad als dat al eens gedaan hebt.
Groeten otto

Het is Toch iets meer wat je moet doen
wiel verwijderen:
1 remslag verwijderen
(doe een platic zakje onder de dop van je remvloeistof reservoir dan kan hij niet helemaal leeg lopen )
2 schok breker aan de onderzijde los maken
3 reactie arm losmaken
4 de bout aan de bladveer losmaken
oeps 1a de handrem kabel verwijderen
ik heb het 2 weekende geleden nog in een uurtje gefixt
Maar zorg voor een goede bankschoef als je de kruikoppeling wilt verwijderen
succes
Ton van der Linden

Hartelijk dank voor je reactie.
heb reeds een zijde uitelkaar.Aan een van de vorkjes zaten 2 naalden te weinig in dus beschadigd.
heb een nieuwe besteld bij Bert van Os
Eerst maar eens kijken of de tik weg is voor ik de andere kant demonteer want het is nog een hele klus.
ik hoop dat het monteren een beetje meevalt met al die naalden.
Een goede tip was dat met een stukje plastic onder die dop van het remcilinder was ik nooit opgekomen hoewel ik heel wat afgekloot heb aan remmen.
Groeten Otto

Valt reuze mee met die naalden. Ze liggen ingebed in wat vet in de doppen. Ik doe nog teen toefje vet op het uiteinde van het kruisje, zodat er wat vet uitkomt wanneer de dopdiep genoeg in de gaffel zit.
Belangrijk is, dat de naaldjes uiteindelijk allemaal goed 'rechtop' staan tov de middellijn van het kruisje, anders breken ze. Dit bereik je door met een hamer een redelijk fikse tik op de zijkant van het gaffeloog te geven. Van de 'schrik' rangschikken de naaldjes zich in de houding met de minste weerstand.
fournier