Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Notifications

aandrijving  

 
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid

Mede Spitters,

Mijn spit verbruikt olie, das niet vreemd voor de meeste. Maar ik zoek voor het sleutelen gaan een oorzaak.
Als de achterkant van mijn spit op steunen staat kan ik de wielen gewoon ronddraaien terwijl hij in zijn 1e versnelling staat. klopt dat?
Is dit het gevolg dat mijn koppelings plaat onder de olie zit?
Dan zou dus de achter oliekeerring van de motor stuk kunnen zijn, of kan ik dat op een andere manier controleren?
Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.
Gr. Wil
Citaat
Geplaatst : 10-08-2013 4:37 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Wij weten niet hoe jij de wielen ronddraait. Dus eerst maar eens dit punt; wanneer beide wielen van de grond zijn en je draait aan één zijde aan een wiel, dan draait het andere wiel de tegengestelde richting op. Dat komt door de koppeling van de wielassen via het differentieel. Omdat de aandrijfas stilstaat, draait het kroonwiel niet mee als je aan een wiel draait. Bijgevolg draait het andere wiel de tegengestelde richting op.
Wanneer je één wiel blokkeert en je draait aan het andere wiel, dan draait het kroonwiel met de helft van het 'toerental'. Dat wil zeggen; als je wiel twee maal rond gaat, gaat het kroonwiel eenmaal rond.
De eindoverbrenging van het differentieel heeft een verhouding van één op 3.63 bij een 1500. De cardanas draait dus 3.63 keer zoveel omwentelingen als het kroonwiel. De eerste versnelling geeft een vertraging van 3,5. Dat betekent; aangedreven vanaf de cardanas maakt de krukas via de eerste versnelling 3,5 keer zoveel omwentelingen.
Dus, in totaal krijg je een half keer drie komma drieenzestig, keer drieenhalf, is zes komma vijfendertig. Op een wielomwenteling draait de krukas zes en eenderde omwenteling. Dan moet je behoorlijk kracht zetten op dat wiel om de krukas te laten draaien.
Het zou me dan ook niet verwonderen dat de koppeling bij die poging slipt, wanneer de koppeling aardig versleten is.
Dat moet je dan ook merken bij het optrekken in de tweede versnelling en wanneer je op snelheid in de derde versnelling nog eens flink gas geeft. In de eerste merk je het niet zo gouw, door de lage overbrenging in die versnelling.
Een slippende koppeling, doordat de achterste keerring van de krukas wat olie doorlaat komt zelden voor. Die lekolie komt aan de achterkant van het vliegwiel en door de middenpuntvliegende kracht vliegt die olie naar de binnenwand van het koppelingshuis en blijft daar plakken. De koppelingsplaat grijpt aan op de andere zijde van het vliegwiel en daar komt de lekkende olie uit de krukas keerring niet terecht.
Wanneer de motor vrij veel olie verbruikt gaat die olie 'verbrand' door de uitlaat naar buiten. Door olie lekkage raak je geen liters olie kwijt. Het ligt dus in de verwachting dat de zuigerveren versleten zijn geraakt en dat de cylinderwanden tamelijk glad geworden zijn, zodat er tijdens de werkslag tamelijk veel verbrandingsgas langs de zuiger het carter in gaat (blow by). Door de hitte van dit gas wordt een groot deel van de oiliefilm op de cylinderwanden ook verbrand.
Wanneer een motor eenmaal zover versleten is, is het te verwachten dat ook de klepgeleiders tamelijk uitgesleten zijn. De klepstelen steken door de klepgeleiders omhoog boven de kop uit in de ruimte onder het kleppendeksel. Daar staat een olieplasje van de smering van het kleppenmechanisme. Die olie loopt langs de klepstelen naar beneden. Wanneer de inlaatkleppen open gaan deelt zich de zuigkracht van de neergaande zuiger mede in de ruimte in de kop waar de klepgeleider in uitmondt. De olie vliegt met de inlaatlucht de verbrandingskamer binnen en even later door de uitlaatklep de uitlaat in.
Laat eens de compressie van je motor opmeten. Waarschijnlijk zijn de uitkomsten niet zo best. Dat is dan een regelrechte aanbeveling om maar eens te gaan sparen voor een motorrevisie. Dat is ook de gelegenheid om er een nieuwe koppeling in te zetten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-08-2013 5:03 pm
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid

Beste Fournier,

Bedankt voor je antwoord.

Idd. met de wielen van de grond en in zijn versnelling draait het anderwiel tegengesteldt, dit loopt dan zwaarder dan anders had er even geen erg in.

Olieverbuik: ik laat geen blauwe walm achtermij tijdens het optrekken en rijden dus ik vermoed dat het de achterkeerring is, en ben blij dat het niet op mijn koppelingsplaat terecht komt. Vande winter ga ik compressie test en verder kijken, ben ik ook weer van de straat hé.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-08-2013 8:47 am
Share: